۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۵۳۶۷۵۳
دادستان کل کشور در گفت‌وگوی اختصاصی با رسا:

سهم روحانیت در امر قضا ناچیز است/ حوزه باید نیاز دستگاه قضا را تأمین کند

حجت الاسلام والمسلمین منتظری با تأکید بر این که سهم حوزه امروز در تصدی امر قضا ناچیز است، تأکید کرد که حوزه علمیه باید به جایی برسد که بتواند همه نیاز دستگاه قضایی را در بعد قضاوت تأمین کند.
حجت الاسلام والمسلمین منتظری حجت الاسلام منتظری دادستان کل کشور

حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ‌در مورد شیوه تعامل دستگاه قضایی با حوزه های علمیه به ویژه در جذب طلاب عنوان کرد: ما معتقدیم حوزه علمیه قم باید به جایگاهی برسد که تمام نیروهایی که در قوه قضاییه البته در بخش قضاوت نیاز داریم تأمین کند.

دادستان کل کشور افزود: امام راحل در بخشی از وصیت نامه خود جمله ای دارند که متأسفانه مغفول مانده است و آن این است که حوزه باید امر قضا را عهده دار شود؛ مضمون سخن ایشان این بود که مسأله قضاوت از امور مهمی است كه سر و كار آن با جان و مال و ناموس مردم است و من از مسؤولان دستگاه قضایی مي‌خواهم امر قضاوت را كه در رژيم سابق به وضع أسفناك و غم‌انگيزي درآمده بود با جديت سر و سامان دهند و قضات داراي شرايطي كه، انشاء الله با جديت حوزه‌هاي علميه مخصوصاً حوزه مباركه علميه قم تربيت و تعليم مي‌شوند، معرفي شوند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تأکید بر این که اصل قضا در اسلام به گونه ای است که باید متکفلان و متصدیان آن از کسانی باشند که از حوزه برخاسته اند، یادآور شد: البته متأسفانه سهم حوزه در امر قضا ناچیز است، نه این که نباشد ولی بسیار کم است.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری تصریح کرد: انتظار این است که حوزه علمیه قم تعامل بهتر و بیشتر با دستگاه قضایی داشته باشند و حوزویان و طلاب با استعداد بتوانند کرسی های قضا را عهده دار شود.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا هر سال شیوه جذب قضات سخت تر از سال قبل می شود، خاطرنشان کرد: البته باید برای جذب قاضی سخت گرفته شود و این طبیعت کار است، ولی نباید به گونه ای باشد که دیگر قاضی از حوزه نداشته باشیم، ولی چون قاضی جان و مال مردم را در اختیار دارد باید دارای شرایطی باشد.

دادستان کل کشور افزود: البته این سخت گیری تنها در جذب قضات روحانی نیست و این مسأله در مورد افرادی هم که دانشگاه می خواهند عهده دار منصب قضا بشوند نیز سخت گیری های لازم اعمال می شود./1330/ت۳۰۱/ج

ارسال نظرات