۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۲
کد خبر: ۵۳۶۸۴۷
نوبخت خبر داد؛

تشکیل کارگروه ویژه برای حل مشکلات مالباختگان مؤسسات مالی/ هرگونه مذاکره با آمریکا منتفی است

سخنگوی دولت درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده مالبختگان مؤسسات مالی غیر مجاز، گفت: در آخرين ديدار سران قوا تصميماتي گرفته شد و تصميم بر اين شد كه يك كارگروه ويژه اين پرونده را در دست بگيرد تا مشكلات فعلي حل شود.
نوبخت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدباقر نوبخت سخنگوی هیأت دولت صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در مورد پیش‌نویس لایحه بودجه سال ٩٧ گفت: پیش‌نویس لایحه بودجه سال ٩٧ مشتمل بر ٢٢ تبصره است که امروز به هیات وزیران ارسال خواهد شد و هفته آینده کار بررسی آن در دولت آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: پیش‌بینی ما برای لایحه بودجه این است که تا تاریخ ١٥ آذر آن را تقدیم مجلس کنیم، البته امسال ١٥ آذرماه تعطیل رسمی است با این وجود در اولین جلسه‌ رسمی مجلس سعی می‌کنیم لایحه را از سوی دولت خدمت مجلس کنیم.

سخنگوی دولت درباره حذف دلار از بازار مبادلات و مناسبات تجارت بین‌الملل تاکید کرد: در این زمینه اقداماتی انجام شده و اکثر مبادلات ما براساس یورو انجام شده است، خوشبختانه در این راستا دولت روسیه کارهایی را شروع کرده که امید است با همکاری ایران، روسیه و آذربایجان تصمیماتی اتخاذ شود که بتوانیم در تغییر این رویه حرکت کنیم.

پیشنهاد کمیته امداد منوط به نظر نمایندگان مجلس است

نوبخت در رابطه با نظر دولت نسبت به پیشنهاد رییس کمیته امداد مبنی بر پرداخت ۲۰ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به این سازمان به منظور ارایه آن به نیازمندان یادآور شد: اینکه یارانه‌ها هر سال چگونه پرداخت شود طبق قانون در یک تبصره توضیح داده می‌شود و در مورد سال٩٦ پرداخت یارانه‌ها به صورت نقدی تا سقف ۴۸ هزار میلیارد تومان و خدمات پیرامون آن درنظر گرفته شده است.

وی افزود: درباره سال آینده نیز اقدامات ما به شکلی است که نمی‌توانیم خواسته مسئول محترم کمیته امداد را عملیاتی کنیم، در واقع ما نمی‌توانیم فقط یارانه بگیرها یا گروه هدف را معطوف به افراد تحت پوشش کمیته و بهزیستی بکنیم، البته این نظر بسیاری از نمایندگان مجلس نیز می‌باشد.

رییس سازمان برنامه و بودجه ابراز داشت: این پیشنهاد کمیته امداد از سوی برخی از نمایندگان مجلس نیز به صورت غررسمی بیان شده است، با این وجود ما در زمان بررسی لایحه بودجه٩٧ هستیم و از این رو بهترین فرصت است که نظر نمایندگان محترم و مرجع قانون‌گذار در تبصره 14 لایحه بودجه 97 اعمال شود.

نوبخت بیان کرد: اگر تکلیف قانونی دولت بر این شود که تنها به افراد تحت پوشش این نهادهای حمایتی یارانه پرداخت کند آنگاه باید در ماه‌های آینده منتظر بمانیم تا آنچه که نمایندگان به شکل غیر رسمی بیان می‌کنند و پیشنهادی که از سوی کمیته امداد مطرح شد به شکل قانون در احکامی مطرح شود و اگر چنین شد دولت مجری قانون است.

کارگروه ویژه‌ای برای مالباختگان موسسات مالی شکل گرفت

سخنگوی دولت درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده مالبختگان مؤسسات مالی غیر مجاز افزود: برای حل این مشکل در آخرین دیدار سران قوا تصمیماتی گرفته شد و تصمیم براین شد که یک کارگروه ویژه این پرونده را در دست بگیرد تا مشکلات فعلی حل شود، از طرفی از بانک مرکزی هم تقاضا داریم برای جلوگیری از رخ دادن دوباره این موضوعات خودداری کند.

نظرات شخصی خود را در قالب نظر نظام بیان نکنید

رییس سازمان برنامه و بودجه در واکنش به تیتر روز گذشته روزنامه کیهان که مربوط به دولت بود نیز تصریح کرد: این یک تخلف آشکار رسانه ای بود که تحرکات برای برخورد قانونی با آن در حال انجام است، باید بدانیم که افراد نمی توانند نظرات فردی خود را در قالب نظر نظام بیان و جلوه دهند.

وی در ادامه در مورد تیتر روزنامه کیهان مبنی بر اصابت موشک یمن به پایتخت عربستان سعودی، افزود: برخورد قانونی با این تخلف در حال اجرا است که آرزو می‌کنیم با قاطعیت بیشتری انجام شود، هیچ‌چیز برای ما مهمتر از منافع ملی نیست‌.

سخنگوی دولت ادامه داد: نباید فراموش کنیم که برخی از افراد مواضع شخصی خود را می‌نویسند تا آن را به جای مواضع نظام جا بزنند درحالی که نظام طبق قوانین بین‌المللی عمل می‌کند، بنابراین با اینچنین اقداماتی که منافع ملی کشور را تهدید و هدف قرار می‌دهد برخورد خواهد شد.

فعالیت نهادهای فرهنگی، دینی و قرآنی در سال97 مثبت خواهد بود

نوبخت در خصوص تغییرات صورت گرفته در بودجه دینی در پیش نویس لایحه بودجه ۹۷ اضافه کرد: درباره این موضوع به شکلی کاملا مفصل در آینده صحیت خواهیم کرد زیرا این امر در حال بررسی است.

وی عنوان کرد: البته در سال97 می‌توان نسبت به سال‌های پیش نسبت به فعالیت ویژه نهادهای فرهنگی، دینی و قرآنی در انجام ماموریت‌های جمهوری اسلامی ایران با تفاوت‌های مثبت مواجه بود.

استعفای سعد حریری تا سفر آمانو به تهران

سخنگوی دولت درباره استعفای سعد حریری نیز تصریح کرد: همانگونه که صاحب‌نظران هم بیان کردند حضور عربستان در این تصمیم کاملا روشن است، در این رابطه موضع ایران هم مشخص است و نسبت به این اقدام هوشیار هستیم و می‌دانیم که این اتفاق می‌تواند چه پیامدهایی داشته باشد و نمادی از برنامه های احتمالی آینده باشد.

نوبخت در خصوص سفر آمانو به تهران نیز تأکید کرد: مهم‌ترین دستاوردی که در این سفر می‌توان به آن اشاره کرد تایید و صحت اقدامات جمهوری اسلامی ایران در چارچوب آژانس است.

برای تصویب نظام جامع رسانه‌ای عجله‌ای وجود ندارد

رییس سازمان برنامه و بودجه در مورد حواشی شکل گرفته درباره لایحه نظام جامع رسانه‌ای کشور، گفت: در چهارچوب حقوق شهروندی دولت همه تلاش خود را به کار بسته تا این منشور اجرایی شود، رییس جممهور نیز در احکامی که برای وزرای دولت صادر کرد دو پیوست عمومی و تخصصی نیز قرار داد که یکی از آن دو، منشور حقوق شهروندی است.

وی بیان کرد: یکی از گام‌های ما برای تحقق حقوق شهروندی و همچنین تبیین آن بحث نظام رسانه‌ای کشور است، درباره نظام‌بخشی به رسانه‌ها در جلسه هیات دولت تمام وزراء پیشنهاداتی را ارائه کردند و این نشان می‌دهد که اعضای دولت نسبت به ارتقاء و تقویت سازمان رسانه‌ای کشور حساس هستند.

سخنگوی دولت یادآور شد: بنده نیز در این جمع از همه اصحاب رسانه تقاضا دارم اگر پیشنهادی تبیینی و تقنینی درباره این لایحه دارند به دولت ارائه دهند، زیرا ما هیچ عجله‌ای برای تصویب این لایحه نداریم بلکه می‌خواهیم آن را هرچه بهتر ارائه کنیم.

نوبخت درباره دلیل عدم بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران نیز گفت: امید است این مشکل سریع‌تر حل شود و شاهد بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران باشیم.

ما از سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم خارج حمایت می‌کنیم

نوبخت در خصوص برخوردهای امنیتی با تعدادی از چهرههای ایرانی که به کشور بازگشته‌اند، گفت: در باب این موضوع دو الی سه مورد وجود دارد که قوه قضاییه باید پاسخگو آن باشد، دولت از سرمایه‌گذاران ایرانی خارج از کشور در داخل حمایت می‌کند و خوشبختانه تمایل این افراد برای سرمایه‌گذاری در ایران روز به روز در حال افزایش است.

سخنگوی دولت درباره برخوردهای امنیتی با سرمایه‌گذاران خارجی، اظهار داشت: ما موظف هستیم که از افرادی که برای سرمایه‌گذاری به داخل کشور می‌آیند حمایت کنیم، امروز که بنده اینجا هستم روزی نیست که نامه‌ای به دست ما نرسد که ایرانیان خارج از کشور خواهان سرمایه‌گذاری در کشور باشند.

رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: حمایت از سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم خارج در اولویت کاری دولت ایت و از این رو این مساله در چهارچوب منافع ملی قابل توجیح است و به همین منظور ما از هموطنانی که برای مشارکت در جهت توسعه کشور حرکت می‌کنند حمایت می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما روزانه در پروازهای خارجی خود با حضور تعداد زیادی از فعالان اقتصادی ایرانی روبرو هستیم، اینکه برای چندنفر مشکلی پیش آمده را قوه قضاییه پاسخ می‌دهد اما این مسأله تأثیر خاصی بر روند ورود سرمایه‌گذاری‌ها نداشته است.

تصمیم نهایی برای FAT و حج عمره

رییس سازمان برنامه و بودجه درباره تصمیم نهایی ایران نسبت به ،FAT‌اظهار کرد: تمام مواردی که در چهارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران قابل پذیرش باشد توسط ما پذیرفته شده است، اما نکته مهم این است که مبارزه با پولشویی در چهارچوب بین‌المللی از سوی ایران چنان آشکار است که دغدغه‌ای برای موسسات مالی و بین‌المللی باقی نمی‌گذارد.

وی ادامه داد: ما در این راستا چهارچوب‌های مشخصی داریم و بدانید که نسخه‌ای از بیرون را امضا نخواهیم کرد.

نوبخت درمورد وضعیت برگزاری حج عمره امسال، گفت: صحبت در این زمینه زود است و بعد از جمع‌بندی اعلام می‌شود.

سرانجام بدهی‌های دو باشگاه پرسپولیس و استقلال

سخنگوی دولت در رابطه با پرداخت بدهی‌های دو باشگاه استقلال و پرسپولیس توسط دولت، افزود: در بودجه ردیف‌هایی برای حمایت از باشگاه‌های ورزشی بزرگ درنظر گرفته شده است، البته این ردیف بودجه را نباید به استان‌های محروم یا ورزش بانوان مربوط دانست زیرا دولت برای هرکدام آنها بودجه جداگانه درنظر گرفته است، با این وجود امیدواریم خصوصی‌سازی این دو باشگاه به بهترین شکل ممکن انجام شود.

وی ادامه داد: براساس قانون که اجازه کمک به فدراسیون‌ها و هیأت‌های ورزشی داده شده ما در مورد بدهی این دو باشگاه ورود پیدا می‌کنیم که براین اساس قرار است نهایتا 10 میلیارد تومان به این دو باشگاه داده شود، البته این کمک در حالی انجام می‌شود که ما برای کمک به باشگاه‌های ورزشی با محدودیت مواجه هستیم.

نوبخت تصریح کرد: ما در بودجه مشخص کردیم که چه درصدی باید به طور خاص در حوزه ورزش هزینه شود، بنابراین موضوع نباید با مسأله مناطق محروم و کمبود اعتبارات در آنجا مقایسه شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به موضوع سیستان و بلوچستان تأکید کرد: این استان در سال جاری با مشکل ریزگردها و کمبود آب مواجه شد که برای حل این مشکل وزیر نفت و بنده شخصا به این استان سفر کردیم که در نهایتا برنامه احداث سدی در آن منطقه ریخته شد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه تخصیص اعتبارات آب در حوزه سیستان و بلوچستان و خوزستان با اعتراض برخی مواجه شد، خاطرنشان کرد: انجام هر گونه اقدامی در این دو استان به خاطر بحث عدالت اجتماعی است، نباید فراموش کرد که ما در بودجه، ردیف توازن منطقه‌ای و عدالت اجتماعی داریم، بنابراین اگر ما چیزی را نمی‌پسندیم نباید آن را به بحث عدالت‌جویی متصل کنیم زیرا کمک‌های دولت در چارچوب قوانین انجام می‌شود.

نوبخت ادامه داد: با این وجود آنچه برای باشگاه استقلال و پرسپولیس درنظر گرفته می‌شود به خاطر این است که این دو باشگاه نماینده ایران در عرصه قاره‌ای هستند پس چنانچه بدهی‌های آنها پرداخت نشود از حضور در تورنمنت‌های منطقه‌ای و قاره‌ای محروم می‌شوند.

داستان سپنتا به کجا خواهد رسید؟

نوبخت درباره نامه رییس جمهور به رهبر معظم انقلاب در مورد موضوع سپنتا، توضیح داد: تلاش ما بر این است که یک موضوعی بدون حاشیه حل شود و به همین منظور اقدامات در حال انجام است که امیدواریم هر چه زودتر آثار آن را ببینیم.

سخنگوی دولت درباره درباره جلسات شورای عالی اصل 44 قانون اساسی، تصریح کرد: تلاش ما در این شورا بر این است که مشکلات گذشته رفع شود و براساس گزارشی که بنده از این مجلس دارم کمتر از 14 درصد واگذاری‌ها در دوره‌های قبل واقعی بوده و باقی به عنوان رد دیون مطرح بوده است.

هرگونه مذاکره با آمریکا منتفی است

رییس سازمان برنامه و بودجه در مورد مذاکرات مجدد ایران با آمریکا باوجود علاقه طرف مقابل، گفت: هرگونه مذاکره با آمریکا منتفی است، با وجود اهدافی که آمریکایی‌ها در ذهن خود می‌پرورانند به هیچ‌وجه مذاکرات با آنها در جهت منافع ملی نخواهد بود.

وی ادامه داد: چنانچه نیت آنها براین باشد که بر سر توافقی که صورت گرفته مجدد مذاکره کنیم شرایط امروز آنها نشان می‌دهد که آمریکا صلاحیتی را از نظر اجتماعی و عرف بین‌المللی ندارد، از نظر ما طرف مذاکره‌کننده باید قابلیت اعتماد را داشته باشد.

سخنگوی دولت توضیح داد: از نظر ما شرایط ورود به مذاکره باید رعایت شود و وقتی طرف مقابل نسبت به تعهدات بین‌المللی پایبندی مستحکمی ندارد توجیح نخواهد داشت.

نوبخت تأکید کرد: مذاکره مجدد با آمریکا درباره برجام به صلاح منافع ملی نیست، زیرا آمریکا صلاحیت اجتماعی ندارند که ما مجددا بخواهیم مذاکراتی داشته باشیم، بنابراین تا اطلاع ثانوی مذاکره با این افراد که ثبات شخصیت بین‌المللی‌ آنها مشخص نیست انجام نخواهد شد.

آیا مقامات آمریکایی با مقامات سوری مذاکره کردند؟

نوبخت درباره اطلاع ایران از مذاکرات مقامات آمریکایی با مقامات سوری، افزود: سوریه یک کشور مستقل است و از این رو می‌تواند با هر کشوری که می‌خواهد مذاکره کند، به خصوص که آنها می‌توانند در چهارچوب ائتلاف و موارد دو جانبه کشورها مذاکرات داشته باشند.

وی ادامه داد: آنچه در مورد مسائل منطقه‌ای است برای ما مهم است و از این رو ما شرایط را کاملا رصد می‌کنیم و هر جایی که احساس کنیم موضوعات در جهت ثبات‌بخشی و مقابله با تروریسم است و نیاز به ورود دارد، به آن ورود خواهیم کرد.

بانک‌ها نباید کار بنگاه‌داری انجام دهند/ شورای عالی بیمه سلامت باید به وزارت بهداشت منتقل می‌شد

وی درباره علت انتقال شورای عالی بیمه سلامت به وزارت بهداشت، ابراز کرد: طبق آنچه در برنامه ششم توسعه آمده است سازمان بیمه سلامت باید از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به وزارت بهداشت منتقل می شد که نتیجه نهایی نیز هنوز در هیأت وزیران گرفته نشده است.

رییس سازمان برنامه و بودجه در پایان این نشست علت به تأخیر افتادن واگذاری بنگاهها از سوی بانک‌ها را اینگونه توضیح داد: یکی از مشکلات نبود متقاضی کافی در این بخش است، در واقع به اعتقاد ما بانک‌ها نباید کارهای بنگاه‌داری انجام دهند، ما هم به همراه شورای پول و اعتبار برای خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری در تلاش هستیم./۸۱۶/۵۰۴/ح

ارسال نظرات