۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۵۳۷۰۲۱

نگاهی به جدیدترین اخبار بین الملل جامعه المصطفی العالمیه

بازدید معاون بین الملل دفتر رهبری از نمایندگی هند، میزبانی مؤسسه الحکمه از اندیشمندان کشور هلند و آیین وداع کاروان پیاده المصطفی مشهد با نجف از مهمترین اخبار بین الملل جامعه المصطفی العالمیه است.
  بازدید معاون بین الملل دفتر رهبری از نمایندگی هند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ بازدید معاون بین الملل دفتر رهبری از نمایندگی هند با حضور حجت الاسلام والمسلمین مهدوی پور، نماینده ولی فقیه در هندوستان و حجت الاسلام والمسلمین ظرافتی و معاونان نمایندگی المصطفی در هندوستان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین صالح، نماینده جامعة المصطفی درهند پس ازخیر مقدم به حجت الاسلام والمسلمین قمی و همراهان، گزارش جامعی از فعالیت های این نمایندگی را در حوزه های مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی تربیتی و قرآنی به حاضرین ارائه کرد.

نماینده جامعة المصطفی در هند با اشاره به اجرای طرح وبرنامه های متعدد زیر گفت: جامعه المصطفی تمام توان خود را برای ارتقای سطح علمی و معنوی حوزه های علمیه این کشور به کار برده است.

وی، بازنگری نظام آموزشی با هدف بومی سازی برنامه ها وتامین نیازهای منطقه ای، تاسیس مجمع مدیران حوزه های علمیه  و مدارس دینی هندوستان، سامان دهی و ارتقای استانداردهای پذیرشی طلاب برای تحصیل در ایران، اجرای طرح تربیت استاد علوم اسلامی ازمیان فضلای هندی درقم به منظور تقویت سطح علمی حوزه ها، برگزاری آزمون علمی سراسری در سطح حوزه های علمیه هند، طرح رتبه بندی حوزه ها جهت حمایت هدفمند ازمدارس فعال، تاسیس مرکز قرآنی و حدیثی نورالمصطفی، تربیت مربیان قرآنی جهت تقویت فعالیت های قرآنی و حدیثی در مدارس و تقویت مهارت های کاربردی طلاب حوزه های علمیه در زمینه های مختلف نویسندگی، فرهنگی، تبلیغی، برگزاری دوره های آموزشی و کارگاه های توجیهی برای اساتید و معاونین حوزه های علمیه را از مهم ترین اقدامات اخیر این نمایندگی برشمرد.

نماینده المصطفی با اشاره به ارتباط علمی وفرهنگی با جامعه اهل سنت ، ارتباط با دانشگاه ها به ویژه دانشگاه های اسلامی هند و تفاهم نامه با این دانشگاه ها فرصت به وجود آمده را برای استفاده فارغ التحصیلان هندی المصطفی برای ورود ونقش آفرینی در دانشگها ها بسیار مغتنم و با ارزش دانست.

در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین مهدوی پور با اشاره به خدمات جامعة المصطفی به جامعه شیعی و مسلمانان در سطح جهانی و هندوستان اظهار داشت: جامعة المصطفی خدمات بزرگی به جامعه دینی هند نموده است به طوری که اکثر ائمه جمعه و جماعت مساجد هند از فارغ التحصیلان جامعه المصطفی هستند.

نماینده ولی فقیه در هندوستان در ادامه موضوعاتی مانند حمایت لازم برای تاسیس یک حوزه علمیه محوری در هند، ضرورت جلوگیری از پذیرش طلاب غیر مجاز در ایران و تقویت برنامه  های قرآنی در بین طلاب هندی را مورد تاکید قرار داد و برای همکاری با جامعه المصطفی ومساعدت مالی جهت  چاپ و نشر کتب موردنیاز حوزه های علمیه هنداعلام امادگی کرد.

در ادامه جلسه، حجت الاسلام والمسلمین قمی، ضمن تقدیر و تشکر از خدمات نماینده جامعه المصطفی و سایر همکاران نمایندگی اظهار داشت: این کار شما چون مرتبط با آموزش های دینی است خدمت بزرگی به اسلام و مکتب تشیع در این کشور هندوستان است و توفیق این خدمت از سوی خداوند است و باید اخلاص داشته باشیم و فقط برای او کار کنیم و در فعالیت های خود به فکر جلب رضایت او باشیم.

وی با اشاره به اهمیت حفظ ارزش ها وسنت های حوزوی به عنوان میراث بزرگی که از علمای سلف به ما رسیده است، گفت: سرمایه های اصلی المصطفی همین فضلا وروحانیونی و اساتیدی است که در سراسر جهان تربیت کرده و در راس این مجموعه شخصیت ارزشمندی مانند آیت الله اعرافی قرار دارد که مورد وثوق حوزه های علمیه وشخص مقام معظم رهبری است ویا شخصیتی مانند حجت الاسلام والمسلمین مهدوی پور که از دل المصطفی به این سرزمین آمده و منشا خدمات زیادی شده است.

معاون ارتباطات و بین الملل دفتر رهبری، در ادامه گفت: بحمدالله با زحمات نهادهایی مانند جامعة المصطفی و رهبری مقام معظم رهبری و فداکاری شهدای اسلام، مکتب اهل بیت(ع) در ابعاد مختلف کیفی، کمی و بعد مناسک و شعارها در حال رشد است و با این زحمات امروز  شیعه در جهان سر بلند و سرفراز است.

وی با اشاره به گسترش معارف ناب اهل بیت(ع) در سطح جهانی توسعه دیدگاه و منطق عقلانیت و استدلالی بودن عقائد تشیع را از جایگاه بالاتر و مهمتری نسبت به سایر ابعاد دانست و اظهار داشت: این وضعیت فرصت بسیار خوب وتاریخی را برای ما به وجود آورده که اگر ما وظایف و رسالت خود را در این برهه زمانی به خوبی انجام ندهیم نزد خداوند متعال واهل بیت عصمت و طهارت(ع)  مسؤول خواهیم بود.

حجت الاسلام والمسلمین قمی در ادامه بر ضرورت تهیه یک طرح جامع برای تقویت و پیشرفت حوزه های علمیه هندوستان با محورهای اصلی مدیریت قوی، سازمان دهی و نظم برنامه های آموزشی و پشتیبانی تاکید کرد.

شایان ذکر است حجت الاسلام والمسلمین قمی، در ابتدای ورود از نمایشگاه فعالیت های نمایندگی جامعه المصطفی که درمحل نمایندگی ایجاد شده بود بازدید کرد و در جریان مشروح فعالیت های نمایندگی در حوزه های مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی تربیتی، قرآنی و فارغ التحصیلان قرار گرفت.

موسسه الحکمه میزبان اندیشمندان کشور هلند

دوره یک روزه با حضور جمعی از اندیشمندان کشور هلند در موسسه الحکمه جامعه المصطفی العالمیه برگزار شد.

حجت السلام و المسلمین ملک افضلی با حضور در جمع اندیشمندان کشور هلند که در  موسسه الحکمه برگزار شد، ضمن خیر مقدم به مهمانان به ارائه توضیحاتی در خصوص فعالیت ها و رویکردهای علمی فرهنگی موسسه الحکمه و جامعه المصطفی العالمیه پرداخت و در ادامه با معرفی جامعه المصطفی، به تعداد مراکز داخلی، خارجی و دانشجویان در حال تحصیل اشاره کرد و برگزاری دوره های کوتاه مدت عمومی و تخصصی و پذیرش دوره های فرصت مطالعاتی را هدف اصلی موسسه الحکمه دانست.

وی تعلیم علوم و معارف اسلامی حقیقی و عقلانی بر اساس منابع دینی را از اصول حاکم بر فعالیت های علمی موسسه برشمرد و تصریح کرد: توجه به اصل تقریب و همزیستی مسالمت آمیز بین پیروان ادیان مختلف و انعطاف پذیری برنامه های آموزشی از دیگر اصول حاکم بر موسسه الحکمه است.

در ادامه جلسه، دکتر علیزاده موسوی از اسلام و خصوصاً تشیع، به عنوان دین صلح و دوستی یاد کرد و افزود: متأسفانه برخی در تلاش هستند تا یک چهره خشن از اسلام به دنیا معرفی کنند.

وی درباره تفاوت و شباهت شیعه با سایر مذاهب، گروه‌های رادیکال در اسلام و نحوه شکل‌گیری آنها و همچنین خطری که از جانب تکفیری‌ متوجه همه ادیان می‌شود، مطالبی را بیان کرد.

گفتنی است، نشست «ساختار حکومتی جمهوری اسلامی ایران» با حضور آقای دکتر باقری از دیگر برنامه های این دوره بود.  که در این نشست میهمانان سؤالات متعددی در خصوص رهبری ایران، نحوه انتخاب رهبری، دمکراسی و حقوق زن و مرد مطرح کردند و توسط اساتید حاضر پاسخ مناسب ارائه شد.

دکتر باقری در پاسخ به حقوق زنان گفت: انسان از نگاه اسلام دو نقش را ایفا می‌کند، نقشی که در «خانه» وظیفه تربیت نسل جدید و برقراری روابط عاطفی و جنسی را به دنبال دارد؛ و نقش دوم در بیرون از محیط خانه  در «جامعه» تجلی پیدا می‌کند که عبارت است از روابط کاری و اجتماعی. هر یک از دو نقش دراسلام در جای خود مورد اهمیت واقع می‌شود، اما در غرب مرز این دو قابل تشخیص نیست.

آیین وداع کاروان پیاده المصطفی مشهد با نجف

آیین وداع زائران کاروان پیاده جامعه‌المصطفى- واحد مشهد با نجف، در محل اسکان المصطفائیان در نجف اشرف برگزار شد.

آیین معنوی وداع با نجف و اذن زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) کاروان جامعه‌المصطفی- واحد مشهد در جامعه الاسلامیه این شهر برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین عصارزاده، دبیر ستاد اربعین و مسئول کاروان خواهران جامعه المصطفی مشهد به تبیین مسائل پیاده روی اربعین و نکات ضروری مدنظر در این مسیر پرداخت.

وی با تاکید بر این که «رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود»، خطاب به خواهران طلبه گفت: خواهران توجه داشته باشند که ما در سفر اربعین مدیون هزارهزار شهید هستیم. صدام با ما سالها جنگید اما شهدا باعث شدند تا امروز، بیش از بیست میلیون نفر زایر اربعین حسینی (ع) شوند.

رییس مرکز پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه مشهد یادآوری کرد:  شهدا راه امروز ما را باز کردند و علمایی که در این شهر آرمیده اند و در حرم حضرت امیرمؤمنان(ع) هستند همه به گردن ما حق دارند و شایسته است به نیابت از  اینها پیاده روی کنیم.

وی افزود: از همه شهدا چه ایرانی چه غیر ایرانی، شهدای مدافع حرم، مدد بخواهید که اگر این شهدا نبودند ما امروز حرم معصومان(علیهم‌السلام) نداشتیم.

حجت الاسلام والمسلمین عصارزاده همچنین ادامه داد قبل از رفتن با حرم آقا وداع کنیم.. اما چه نوع وداعی!؟

وی توضیح داد: امشب میخواهید حرم چه کسی را ترک کنید.. ان شالله در حرم اقا امیرالمومنین بخواهید آقا  شما را راهی کربلا کرده، از زیر قرآن رد کند.

وی افزود: به امام علی(ع) بگویید پدر جان در تمام عمر خودمان و نسل و فرزندانمان به شما نیاز داریم.

شایان ذکر است؛ پایان مجلس  با ذکر مصیبت بر مصایب امام حسین ع  و عزاداری خواهران رنگ و بوی معنوی تری گرفت و با دعا برای سلامتی و طول عمر مقام معظم رهبری حفظه الله مراسم پایان یافت.
گفتنی است کاروان پیاده دختران طلبه غیرایرانی ساعت 1:30بامداد با مدیریت حجةالاسلام عصارزاده و کاروان خانواده ها و برادران طلبه المصطفی مشهد با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین مهدوی مهر رییس جامعةالمصطفی مشهد صبح امروز، پیاده عازم کربلا شدند./
۸۴۰/پ
۲۰۴/ی

ارسال نظرات