۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۵۳۷۵۶۱
جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت؛

زلزله سیاسی لبنان با استعفای مشکوک سعد حریری/ شیخ الازهر نامزد جایزه صلح نوبل

حضور میلیونی عاشقان حسینی در مراسم اربعین، استعفای نخست وزیر لبنان، نامزدی شیخ الازهر برای دریافت جایزه صلح نوبل و سرکوب شدید عزاداران بحرینی مهمترین اخبار هفته گذشته جهان اسلام بود.
جهان اسلام در هفته ای که گذشت

خبرگزاری رسا ـ‌ گروه بین‌الملل: حضور میلیونی عاشقان حسینی و استعفای سعد الحریری مهمترین حادثه هفته گذشته بود. در بسته خبری «جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت» سرخط مهمترین اخبار را مرور می‌کنیم.

کربلای معلی؛ میعادگاه عاشقان اباعبدالله الحسین(ع)
حضرت آیت الله شیخ بشیر نجفی و آیت الله سید محمد سعید حکیم از مراجع تقلید نجف اشرف در مراسم پیاده روی اربعین حسینی مشارکت کردند.
آیت الله شیخ هادی آلراضی استاد سطوح عالی حوزه علمیه نجف طی سخنانی در جمع مبلغان و طلاب حوزههای علمیه اربعین حسینی را فرصت مناسبی برای تبلیغ دین دانست.
آیت الله سید محمد تقی مدرسی از علمای عراق طی نامهای خطاب به پاپ رهبر کلیسای کاتولیک و رهبران کلیساها و ادیان جهان از آنان خواست تا در مراسم معنوی پیاده روی اربعین حسینی شرکت کنند.
حجت الاسلام سید احمد صافی نماینده حضرت آیت الله سیستانی و تولیت شرعی آستان مقدس حسینی اعلام کرد که بیش از ۱۳ میلیون زائر در مراسم اربعین حسینی مشارکت کردند.
حجت الاسلام شیخ عبدالمهدی کربلایی نماینده حضرت آیت الله سیستانی خاطرنشان کرد که پیروزی رزمندگان عراقی بر جریان تروریستی داعش نتیجه زیارت اربعین حسینی است.
حجت الاسلام سید احمد اشکوری استاد حوزه علمیه نجف اشرف طی سخنانی در جمع تعدادی از طلاب و خادمان موکب عتبات مقدس سلام حضرت آیت الله سیستانی را خدمت آنان ابلاغ کرد و بیان داشت: مسیر اربعین، مسیر تکامل انسان در همه زمینههاست.
حجت الاسلام اکرم الکعبی دبیر کل جنبش مقاومت اسلامی نُجَباء عراق با بیان اینکه زوار اباعبدالله الحسین(ع) در امنیت کامل هستند، گفت: هم‌اکنون فقط یک‌قدم تا آزادی کامل عراق از لوث وجود نیروهای تکفیری مانده و إن شاءالله پس از اربعین، همه مناطق تحت سلطه تروریست‌های دست پرورده آمریکا در مرز سوریه و عراق، پاک‌سازی می‌شوند.
آیت الله قبیسی عضو هیأت شرعی مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان با بیان اهمیت اربعین، این پدیده عظیم را نماد امت اسلامی توصیف کرد.
حجت الاسلام حسن المصری نایب رییس دفتر سیاسی جنبش أمل لبنان با اشاره به ظرفیت‌ عظیم نهضت امام حسین(ع) در آگاهی بخشی به جهانیان تاکید کرد که انقلاب حسینی یک انقلاب جهانشمول است.
حجت الاسلام سید علی فضل الله امام جمعه منطقه حاره حریک لبنان با اشاره به پیاده روی اربعین تاکید کرد که این پدیده مختص به یک مذهب نیست بلکه متعلق به تمام انسان‌ها است.
حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق ضمن تسلیت اربعین حسینی از همه سازمان‌های دولتی این کشور خواست، تمام تلاش خود را برای تأمین امکانات لازم جهت بازگشت زائران اربعین فراهم کنند.
وزیر کشور عراق از دستگیری ۲۲ متهم به فتنه‌انگیزی طائفه‌ای در کربلای معلی در آستانه اربعین حسینی (ع)، خبر داد.
از سوی دیگر دستگاه امنیتی عراق اعلام کرد که نیروهای عراقی در شهرهای کربلا و بغداد و دیگر مناطق این کشور، همزمان با سالروز گرامیداشت اربعین حسینی به حالت آمادهباش درآمدند.
سخنگوی بسیج مردمی عراق با تأکید بر اینکه شهر بوکمال سوریه را نیروهای این کشور به همراه نیروهای همپیمانشان آزاد کردند به نقش الحشد الشعبی در برگزاری مراسم اربعین حسینی اشاره کرد.
شماری از ناشنوایان عراقی با راه‌اندازی موکبی با نام «خدام الحسین(ع)» به زائران اربعین حسینی در مرکز شهر مقدس کربلا خدمت رسانی کردند.
به مناسبت اربعین حسینی مجلس عزایی در مرکز اسلامی انگلیس با حضور مردان و زنان محبّ امام حسین(ع) برگزار شد.
همزمان با اربعین حسینی ارادتمندان پاکستانی سالار شهیدان از شیعه گرفته تا اهل تسنن اقدام به برپایی دسته‌های عزاداری در کشورهای مختلف جهان و همچنین موکب خدمت رسانی به زوار کربلا کردند.
با حضور مشتاقان اباعبدالله الحسین(ع) در سفارت جمهوری اسلامی ایران در هاوانا پایتخت کوبا، مراسم اربعین حسینی برگزار شد.
به مناسبت فرارسیدن چهلمین روز شهادت سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع)، آیین سوگواری و عزاداری اربعین آن حضرت در هلند برگزار شد.

لبنان: زلزله سیاسی استعفای سعد الحریری
حجت الاسلام سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان پیرامون استعفای سعد الحریری نخست وزیر لبنان گفت: استعفای سعد الحریری با اراده او نبوده است و این یک تصمیم سعودی بوده؛ ادبیات متن استعفای او سعودی بود و الحریری فقط آن را خوانده است.
آیت الله نابلسی امام جمعه صیدای لبنان با تبیین اهداف آل سعود با استعفای الحریری گفت: سخنان حکیمانه سید حسن نصرالله بار دیگر آرامش و ثبات را به لبنان بازگرداند.
حجت الاسلام شیخ حسن عبدالله مسؤول فرهنگی جنبش أمل لبنان با بیان اهمیت همدلی آحاد مردم در عبور از چالش‌های پیش روی کشور بر ضرورت تاسیس حکومت جدید مبتنی بر شایسته سالاری تاکید کرد.
حجت الاسلام شیخ علی دعموش عضو ارشد حزب الله با بیان آنکه مردم لبنان هیچ ترسی از تهدیدهای عربستان سعودی ندارند از مقامات سعودی خواست تا در امور داخلی لبنان دخالت نکنند.
حجت الاسلام شیخ احمد قبلان امام جمعه منطقه برج البراجنه لبنان با اشاره به تحولات اخیر لبنان تاکید کرد که ادبیات زورگویانه برای مردم لبنان پذیرفتنی نیست.
حجت الاسلام شیخ احمد مراد عضو شورای فرماندهی حزب الله لبنان شکست‌های اسرائیل در منطقه را نتیجه ایستادگی و مقاومت رزمندگان محور مقاومت برشمرد.
حجت الاسلام شیخ حسن شریفه عضو ارشد مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان با تجلیل از درایت مسؤولان لبنانی در نپذیرفتن استعفای سعد الحریری وحدت ملی را رمز عبور از بحران داخلی لبنان دانست.
شیخ ماهر حمود دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مقاومت با اشاره به حوادث اخیر منطقه و لبنان تاکید کرد که این رخدادها نویدبخش نابودی زودهنگام رژیم جعلی اسرائیل است.
شیخ ماهر عبدالرزاق رییس جنبش اصلاح و وحدت لبنان با بیان آنکه محور مقاومت نقشه‌های دشمنان را ناکام گذاشته هدف از استعفای حریری را انتقام از ملت لبنان برشمرد.
شیخ توتیو عضو ارشد جبهه العمل الاسلامی لبنان هدف از ایجاد اختلاف و فتنه میان مسلمانان از سوی رژیم صهیونیستی را فراموشی مساله فلسطین برشمرد.
شیخ حسام العیلانی امام جماعت منطقه صیدای لبنان با انتقاد از رفتار جریان وابسته به خاندان الحریری تاکید کرد که این اقدامات کشور را به سمت درگیری‌های داخلی سوق می‌دهد.
امیل لحود رییسجمهور اسبق لبنان اعلام کرد که آنچه در عربستان رخ می‌دهد، فراتر از استعفای حریری است؛ به ویژه اینکه این استعفا با بازداشت تعداد زیادی از شخصیت‌ها و شاهزادههای سعودی همزمان شد.
عبدالفتاح السیسی رییس جمهور مصر در سخنانی اعلام کرد: مصر هیچ اقدامی علیه «حزبالله» لبنان انجام نخواهد داد و با هر گونه حمله نظامی به ایران و حزبالله مخالف است.
جبهه العمل الاسلامی لبنان با اشاره به شرایط بحرانی کشور خاطر نشان کرد که عربستان درصدد ایجاد فتنه مذهبی است.
در همین راستا رویترز به نقل از یک مقام بلندپایه لبنانی که نخواست نامش فاش شود اعلام کرد که مقامات لبنانی معتقدند که سعد الحریری در عربستان بازداشت شده است.

عراق: استمرار مبارزه با تروریسم
مجلس اعلای اسلامی عراق طی بیانیه‌ای به مناسبت صدمین سالگرد بیانیه بالفور، با شوم و منفور خواندن این بیانیه، رژیم صهیونیستی را عامل و منبع کلیه جنگ‌ها و بحران‌های منطقه دانست.
همزمان با اجرایی شدن قانون تحریمی موسوم به «کاتسا» علیه ایران، بار دیگر نام مقاومت اسلامى نُجَباء برای گنجانده شدن در ليست تحریمی ضدتروريسم کنگره آمریکا به مجلس نمایندگان ایالات متحده ارائه شد.
رافائل ساکو اسقف اعظم کلدانی عراق از اختلافات میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی انتقاد کرد و بیان داشت که مردم عراق درپی زندگی مسالمت آمیز و آرامش هستند.

مصر: شیخ الازهر نامزد جایزه صلح نوبل
احمد طیب شیخ الازهر با هدف شرکت در نشست گفت‌وگوی تمدن‌ها قاهره را به مقصد روم ترک و با پاپ فرانسیس رهبر مسیحیان جهان دیدار کرد.
محمد مختار جمعه وزیر اوقاف مصر با اشاره به کارکرد اجتماعی زکات گفت که زکات از ارکان اساسی اسلام و عامل توسعه جوامع اسلامی است.
محیی الدین العفیفی دبیرکل مجمع پژوهش‌های اسلامی الازهر با بیان لزوم مبارزه با افراط گرایی نظام آموزشی الازهر را برخاسته از آموزه‌های اسلام اعتدالی عنوان کرد.
مصطفی عبدالغنی رییس دانشکده پزشکی الازهر از علمای الازهر خواست تا احمد طیب شیخ الازهر را به عنوان کاندیدای جایزه صلح جهانی نوبل معرّفی کنند.
عباس شومان معاون شیخ الازهر از ممنوعیت استفاده از تلفن همراه در طول ساعات درسی برای دانشجویان و طلاب علوم دینی خبر داد.
دارالافتای مصر در پاسخ به استفتائی پرداخت رشوه برای دستیابی به شغل را حرام دانست.
احمد طیب شیخ الازهر با اشاره به نقش دین در گسترش صلح جهانی اظهار داشت که دوری جهان غرب از آموزه‌های دینی برخاسته از رویکردهای الحادی و مادی انگارانه است.

بحرین: تشدید فضای امنیتی اطراف منزل آیت الله عیسی قاسم
آیت الله غریفی از علمای بحرین اختلاف افکنی را یکی از کارهای شیطان در کشورهای اسلامی دانست و خاطرنشان کرد که خداوند متعال خواهان گسترش صلح و دوستی در جهان است.
حجت الاسلام شیخ محمد خجسته عضو مجلس اسلامی علمای بحرین با اشاره به وضعیت بحرانی کشور تاکید کرد که کماندوها و پهبادها منزل آیت الله عیسی قاسم را به محاصره درآوردند.
حجت الاسلام شیخ میثم سلمان مسؤول بخش آزادیهای دینی جمعیت حقوق بشر بحرین خاطرنشان کرد که دستگاه قضایی عدالت، استقلال و شفافیت ندارد.
سه عالم طراز اول بحرین به جرم حضور در تظاهرات حمایت از آیت الله شیخ عیسی قاسم از سوی دستگاه قضایی رژیم آل‌خلیفه به پرداخت ۳۰۰دینار محکوم شدند.
برگزارکنندگان نمایشگاه شهدای بحرین در کربلا کتابچه‌هایی با مضمون همه‌پرسی برای تغییر رژیم این کشور در بین بازدیدکنندگان توزیع کردند.
نیروهای امنیتی وابسته به وزارت کشور بحرین با حمله به هیأت عزاداران حسینی در منطقه الدراز بسیاری از آنان را مجروخ ساختند.

یمن: علمای یمن ضمن تاکید بر حرمت شرعی هرگونه رابطه با رژیم صهیونیستی، از تمام کشورهای عربی و اسلامی خواستند با این رژیم قطع رابطه کنند.
محمد عبدالسلام سخنگوی رسمی جنبش انصارالله تاکید کرد تا زمانی که تجاوز به یمن و محاصره آن ادامه یابد، حملات موشکی به عربستان نیز ادامه خواهد یافت.

فلسطین: حماس از سرگیری هماهنگی امنیتی میان تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی را بزرگترین خطر برای ملت فلسطین توصیف کرد.

ازبکستان: پخش اذان در مساجد بزرگ شهر «تاشکند» و استان‌های مختلف ازبکستان از جمله «اندیجان» و «فرغانه» از طریق بلندگوها آزاد شد./981/ب951/ر

ارسال نظرات