۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۸
کد خبر: ۵۳۷۶۲۶
بانو مجتهده گل‌گیری:

حرکت اربعین حسینی، حلقه دوم از مقدمات ظهور است

استاد اخلاق حوزه علمیه خواهران گفت: عاشورا صحنه نمایش فضائل اخلاقی امام حسین(علیه‌السلام) و یاوران آن حضرت است؛ در اربعین هم فضائل و خصائل عالی موج می‌زند و ترتب فضائل اخلاقی را می‌توان در آن مشاهده کرد که اگر بخواهیم آنها را احصا کنیم، سالها باید بررسی کنیم.
اربعین حسینی در کربلای معلی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی و بین الملل، بانو مجتهده معصومه گل گیری امروز در جلسه درس اخلاق مشترک طلاب مراکز و مدارس علمیه جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) که در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: حلقه اول از زنجیره آمادگی بشر برای ظهور امام عصر(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه)، انقلاب اسلامی بود که به صورت جهشی به وجود آمد و حلقه دوم آن، همین حرکت اربعین حسینی است.

حلقه اول از زنجیره مقدمات ظهور در ایران تحقق یافت

استاد درس خارج جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) اظهار داشت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، بسیاری از بزرگان، متفکران و اندیشه ورزان خدمت حضرت امام خمینی(ره) رسیدند و درخواست کردند که ایشان با شاه موافقت کنند، اما حضرت امام(ره) در شرایطی که گفتن این حرف عجیب بود، فرمودند شاه باید از ایران برود.

وی یادآور شد: آیت الله طالقانی به امام راحل(ره) عرض کرده بود اگر مردم به خیابان‌ها بریزند و حکومت نظامی را بشکنند، دژخیمان رژیم همه را قتل عام می‌کنند؛ چه کسی جواب خون مردم را می‌دهد؟ امام خمینی(ره) در پاسخ فرموده بودند: «آقای طالقانی! اصرار نکن! احتمال بده که این دستور از طرف امام زمان(عج) است».

بانو مجتهده گل گیری تصریح کرد: حلقه اول از زنجیره مقدمات ظهور با انقلاب اسلامی در ایران تحقق یافت.

وی افزد: بنا به گفته یکی از علمای عراق، پیاده روی اربعین در زمان صدام ممنوع بود و اگر رژیم بعث متوجه می‌شد، زائرانی را که پیاده به زیارت اربعین می‌رفتند، اعدام می‌کرد؛ اما زمانی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و صدام نابود شد، انقلاب اسلامی به کشورهای جهان صادر شد و حلقه دوم زنجیره ظهور که حرکت اربعین است، آغاز شد.

حرکت اربعین حسینی، حلقه دوم مقدمات ظهور است

استاد اخلاق حوزه علمیه خواهران تأکید کرد: در چند سال اخیر که ایرانیان به زائران اربعین حسینی پیوستند، تحول دیگری در آن به وجود آمد، زیرا مسیر آن، مسیر انقلاب اسلامی شد.

بانو مجتهده گل‌گیری بیان داشت: با ادله موجود می توان ثابت کرد که حرکت اربعین حسینی منتهی به ظهور امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) می‌شود و این شعار نیست.

وی ادامه داد: من دو سال درباره این موضوع که چگونه مسیر اربعین حسینی، مسیر ظهور است، تحقیق کردم و برای بنده این مساله ثابت شد.

استاد درس خارج جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) بیان کرد: انقلاب اسلامی به عنوان حلقه اول مقدمات ظهور از ایران آغاز شد و هر چند توسط برخی دشمنان به چالش کشیده شد، اما از آنجا که انقلاب اسلامی، حرکتی الهی و حسینی است، به خودی خود در جهان منتشر می‌شود.

وی افزود: حرکت اربعین حسینی به عنوان حلقه دوم مقدمات ظهور، می‌رود که انقلاب اسلامی را توسعه دهد و به جایی برساند که امام حسین(علیه‌السلام) پرچم قیام و حکومت جهانی را به دست امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) بدهد.

اربعین از سنخ غدیر و عاشورا نیست

بانو مجتهده گل گیری یادآور شد: در اسلام پس از بعثت پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله)، غدیر مطرح شد تا بعثت فراموش نشود؛ سپس عاشورا آمد تا غدیر و بعثت را احیا کند؛ حال این سوال مطرح است که اربعین چه پدیده ای است؟

استاد اخلاق حوزه علمیه خواهران ادامه داد: برخی تصور کردند که اربعین پدیده ای مثل غدیر و عاشورا است، اما درحقیقت، اربعین از سنخ غدیر و عاشورا نیست، بلکه حرکتی است که توسط مأموم صورت گرفت نه امام و پیشوا.

بانو مجتهده گل گیری اضافه کرد: حضرت زینب(علیه‌السلام) به عنوان مأموم بنابر احساس ضرورت و برای اینکه عاشورا و غدیر زنده بماند و بعثت فراموش نشود، اربعین را پی ریزی کردد.

وی بیان داشت: در باره حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) همین بس که امام سجاد(علیه‌السلام) درباره ایشان فرمودند: «أنتِ بِحَمدِاللّه ِعالِمَةٌ غَيرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَةٍ؛ عمه جان تو عالمه ای هستی بدون این که معلم داشته باشی و فهمیده‌ای هستی بی آن که کسی مطالب را به تو فهمانده باشد».

استاد درس خارج جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) تصریح کرد: حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) با بصیرت و پیروی از امام زمان خویش حرکتی را پی ریزی کردند که به مفاهیم ارزشی و حرکتی اسلام حیاتی دوباره بخشید.

وی تأکید کرد: حرکت اربعین می‌خواهد بگوید شما باید با زیارت امام حسین(علیه‌السلام) مسیری را طی کنید که با امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) بیعت کنید.

بعثت پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) یک حرکت اخلاقی هم بود

بانو مجتهده گل گیری به مسائل اخلاقی بعثت، عاشورا و اربعین اشاره کرد و اظهار داشت: بعثت پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) یک حرکت اخلاقی هم بود، همان طور که پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ؛ بعثت من به علت تتمیم مکارم اخلاق بوده است».

وی یادآور شد: پیامبران پیشین هم مکارم اخلاق را آوردند، اما ناقص بود؛ خداوند در آیه ۱۶۴ سوره آل عمران می‌فرماید: «يُزَکِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ إِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفي‏ ضَلالٍ مُبينٍ؛ و آنها را پاک کند و کتاب و حکمت بیاموزد هر چند پیش از آن، در گمراهی آشکاری بودند».

استاد اخلاق حوزه علمیه خواهران اضافه کرد: پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) به عنوان شخصیتی بزرگ و کوه اخلاق و ستون فضائل آمد تا مکارم اخلاق را کامل کند.

عاشورا صحنه نمایش فضائل اخلاقی امام حسین(علیه‌السلام) و یارانش است

بانو مجتهده گل گیری تصریح کرد: امام علی(علیه‌السلام) مظهر اخلاق بودند و فضائل شگفت انگیزی در ایشان جمع شده بود؛ امام حسین(علیه‌السلام) هم که اسلام را با عاشورا تجدید کردند دارای فضائل اخلاقی زیادی بودند.

وی عنوان کرد: عاشورا صحنه نمایش فضائل اخلاقی امام حسین(علیه‌السلام) و یاوران آن حضرت است؛ در اربعین هم فضائل و خصائل عالی موج می‌زند و ترتب فضائل اخلاقی را می‌توان در آن مشاهده کرد که اگر بخواهیم آنها را احصا کنیم، سالها باید بررسی کنیم.

شکرگزاری از خداوند در برابر مصیبت‌ها یکی از درس‌های قیام عاشورا است

استاد درس خارج جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) به درس‌هایی که از قیام امام حسین(علیه‌السلام) می‌گیریم، اشاره کرد و بیان داشت: حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) بعد از مشاهده آن همه مصیبت‌ها و تحمل رنج اسارت و فداکاری‌ها و ایثاری که از ایشان سر زد، آن زمان که یزید در مقام تحقیر گفت: «بببینید خداوند چگونه شما را خوار کرد»، فرمودند: «مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا؛ هر چه که ما ‌دیدیم زیبا بود».

بانو مجتهده گل گیری، راضی بودن به رضایت خداوند و تسلیم بودن در برابر امر خداوند را یکی از درس‌های قیام عاشورا عنوان کرد و افزود: امام حسین(علیه‌السلام) در آخرین لحظات حیات خویش و در زمان شهادت فرمودند: «إلهِى رِضًى بِقَضائِکَ تَسلِیمًا لأمْرِکَ لا مَعبودَ سِواکَ یا غِیاثَ المُستَغیثینَ؛ خشنود به قضاي تو و تسليم امر و فرمانت هستم و معبودي غير تو نيست، اي فرياد رس فرياد جويان».

وی با بیان اینکه امام صادق(علیه‌السلام) زیارت عاشورا را که روایت قدسی است، برای ما بازخوانی کردند، گفت: ما در فراز آخر زیارت عاشورا سر به سجد فرو می‌بریم و می‌خوانیم: «اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ حَمْدَ الشَّاكِرينَ لَكَ عَلي مُصابِهِمْ؛ اَلْحَمْدُ للَّهِ عَلي عَظيمِ رَزِيَّتي؛ خدايا ستايش سپاسگزاران تو بر مصيبت‌زدگى آنها مخصوص تو است، ستايش خدا را بر بزرگى مصيبتم».

استاد اخلاق حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: این فراز به ما می‌آموزد که برای سختی‌ها و مصیبت ها باید شکرگزاری کرد و این موضوع در فرهنگ اسلام بسیار گسترده است.

بانو مجتهده گل گیری با بیان اینکه در قضیه عاشورا و در حرکت اربعین روحیه ایثار و از خود گذشتگی و فداکاری به ما تعلیم داده شده است، اضافه کرد: در عاشورا و اربعین و در اسارت این نگاه به ما یاد داده شده که برای مصیبت هم باید شکر کرد و هم خرسند بود.

وی گفت: درس‌آموزی شکر و قدردانی از خداوند در تمام حرکت حسینی تا ظهور امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) مشاهده می‌شود و در فرهنگ اسلام منتشر است.

استقبال از مشکلات، آثار مثبتی در آینده دارد

استاد درس خارج جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در ادامه به مشکلات فردی و خانوادگی افراد اشاره کرد و اظهار داشت: در طول زندگی شاید غرور کاذبی در انسان به وجود ‌آید؛ در حالیکه یکی از موارد زی طلبگی، داشتن تواضع است و طلبه با درس آموزی از عاشورا و اربعین می‌تواند این خصلت را در خود پرورش دهد.

وی با بیان اینکه هر که از مشکلات استقبال کند، در آینده آثار مثبت آن را خواهد دید، یادآور شد: در سفر اربعین حسینی برای افرادی قضایایی رخ داد که با عملکرد آنان در زندگی ارتباط مستقیم داشت.

بانو مجتهده گل گیری در پایان تصریح کرد: ما در حرکت‌های خود باید کارهای ایثارگرانه داشته باشیم و در این زمینه به حضرت زینب و حضرت زهرا(سلام الله علیهما) تأسی کنیم؛ در این صورت، آنجا که فکر می‌کنی هیچ فریادرسی نیست به فریادت می‌رسند./968/د۱۰۳/ج

ارسال نظرات