۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۹
کد خبر: ۵۳۷۸۷۷
حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری:

زلزله زدگان کرمانشاه بدانند نتیجه صبر بر مصیبت شیرین است

مدیر مؤسسه روایت سیره شهدا گفت: همه ما باید به داغ دیدگان در حادثه زلزله بگوییم صبور باشند؛ چرا که پاداش صابران شیرین است.
حجت الاسلام ماندگاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین مهدی ماندگاری ظهر امروز در ادامه سلسله جلسات سخنرانی خود در دهه آخر صفر که در محل رواق امام خمینی(ره) بارگاه منور رضوی در حال برگزاری است، با اشاره به تأکید قرآن کریم بر پاداش به صابران، اظهار کرد: خداوند در آیه 17 سوره سجده می فرماید کسی نمی داند پاداش کسانی که با خدا معامله می کنند، چقدر است و در آیه دیگری پاداش معامله با خدا را «بِغَیرِ حِساب» معرفی می کند.

مدیر مؤسسه روایت سیره شهدا افزود: وقتی انسان مشتری ای پیدا کند که بی حساب پاداش می دهد، آیا از معامله با آن مشتری پشیمان می شود؟ کسی که با چنین مشتری ای معامله کند، حتی اگر مورد طعنه دیگران قرار گیرد، پشیمان نمی شود؛ همانطور که وقتی حضرت زینب(س) برای آمدن به کربلا با خدا معامله کرد، در پاسخ به ابن زیاد که نمک روی زخم ایشان می پاشید، فرمود «من هر چه دیدم زیبایی بود» چون خاطر ایشان جمع بود که پاداش خدا شیرین است.

وی با اشاره به آیه شریفه «و بشر الصابرین ألّذین إذا أصابَتهُم مُصیبه قالوا إنّا لله و إنّا إلیه راجِعون»، ضمن توصیه صبر به زلزله زدگان زمین لرزه اخیر در استان کرمانشاه، خاطرنشان کرد: همه ما باید به داغ دیدگان در حادثه زلزله بگوییم صبور باشند چرا که پاداش صابران شیرین است. کسی که سختی ها را برای رضای خدا تحمل کند، خدا از او با رحمت، برکت، مغفرت و نصرت پذیرایی می کند.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری به تبیین دستاوردهای معامله انسان با خدا پرداخت و گفت: رحمت یعنی وجود انسان وسعت پیدا کند همانطور که برای پیامبر اکرم(ص) آیه قرآن نازل شد و فرمود «و ما أرسلناک إلا رحمه للعالمین» یعنی وجود ایشان رحمتی برای جهانیان شد. از کجا بدانیم وجود ما به رحمت تبدیل شده است؟ هرگاه برای همه و حتی برای دشمنان خدا خیر خواستید، وجودتان رحمانی شده است. برای دشمنان خدا باید درخواست کنیم که «خدایا آن ها را هدایت کن و اگر قابل هدایت نیستند، مرگشان را برسان» چرا که درخواست مرگ دشمنان خدا، طلب خیر برای آن هاست.

وی خاطرنشان کرد: در دعای ماه رجب داریم که می گوییم «و رزقک مبسوط لمن عصاک» یعنی سفره روزی خدا حتی برای کسانی که معصیت او را می کنند نیز پهن است. این معنای رحمت است. همه پذیرایی خدا شامل پول و مادیات نیست. معامله ای با خدا انجام نمی شود که خدا در قبال آن برکت ندهد.

مسؤول سابق نهاد رهبری در دانشگاه علم و صنعت با اشاره به آیه شریفه «إن تنصروالله ینصرکم و یثبت اقدامکم» یادآور شد: اگر می خواهیم ناامید نشویم باید با خدا معامله کنیم و بدانیم که در این صورت حتی اگر کسی روی سر ما خاکستر بریزد، باز هم به آن ها مهربانی می کنیم؛ همچنان که پیامبر(ص) چنین رفتاری انجام می دادند. اولیای خدا کسانی هستند که با خدا معامله می کردند و کاری نداشتند که مردم تحویلشان می گیرند یا خیر.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری معامله با آخرت را یکی دیگر از معامله های اصلی انسان دانست و گفت: هرکس با آخرت معامله کند، هیچ گاه پشیمان نمی شود چون آخرت تمام نشدنی است و انسان می داند که اگر در دنیا سختی کشیده باشد، در آخرت برای او جبران خواهد شد. پاداش های آخرت اصلا قابل مقایسه با دنیا نیست.

وی افزود: یکی دیگر از معامله هایی که باعث می شود انسان در آن ضرر نکند، معامله با خود است. خداوند در قرآن می فرماید «إن احسنتم أحسنتم و إن أسأتم فلها.» ما باید این مسأله را باور داشته باشیم که هر کاری انجام دهیم، نتیجه آن به خودمان باز می گردد. ما اگر بدانیم که در این عالم با خدا، آخرت و خودمان مقابل هستیم، سر خودمان را کلاه نخواهیم گذاشت./820/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات