۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۱
کد خبر: ۵۳۷۸۹۴
آیت الله مهدوی مطرح کرد؛

زندگی انسان باید بر پایه حکمت باشد

نماینده مجلس خبرگان رهبری با تشریح تعاریف مختلفی که از حکمت صورت گرفته است، گفت: افراد بسیاری هستند که علم دارند ولی عبادت خدا را به جا نمی‌آورند یا دچار گناه هستند، چنین اشخاصی به حکمت نرسیده‌اند؛ چرا که حکمت انسان را از کار قبیح باز می دارد.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، امشب در مسجد چهارده معصوم(ع) رهنان اصفهان، با اشاره به وجود تعاریف مختلف از حکمت، گفت: تعاریف مختلفی که از حکمت وجود دارد همگی نزدیک به هم بوده و دارای مشترکات است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از تعاریف حکمت این است که از طریق ارزشمندترین علوم ارزشمندترین چیزها را خواهیم فهمید، تعریف دیگر این است که انسان با علم و عقل با حق برخورد کند و آن را دریابد، یعنی آنچه ما فکر می‌کنیم حق نیست بلکه حق چیزی است خارج از ذهن ما که باید حق را با آن منطبق کنیم.

حکمت بازدارنده از کارهای قبیح است

آیت الله مهدوی با بیان اینکه برخی حکمت را به عنوان آگاهی بازدارنده انسان از کارهای قبیح معرفی کرده‌اند، تصریح کرد: بسیار افرادی هستند که علم دارند ولی عبادت خدا را به جا نمی‌آورند یا دچار گناه هستند، چنین اشخاصی به حکمت نرسیده‌اند، چرا که حکمت انسان را از کار قبیح باز داشته و دور نگه می‌دارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تأثیر حکمت اصلاح زندگی انسان، اظهار کرد: تعریف دیگر حکمت فهم معانی است، یعنی معانی که مانع از جهل انسان است، تعریف دیگر حکمت از سوی علامه مجلسی است، ایان می‌فرماید حکمت این است که شخص حقیقتا عالم باشد و در عمل هم محکم آن را انجام دهد. این یعنی شخص اتقان در عمل داشته باشد.

وی در ادامه افزود: هرچیزی که مانع نادانی شود حکمت است، حرف زدن صحیح و مطابق حق نیز از دیگر تعاریفی است که برای حکمت ذکر شده است، برخی معتقد هستند که بندگی خداوند نیز حکمت است و معصیت خدا بی حکمتی است.

هرچیزی که مصلحت دنیا و آخرت انسان در آن باشد، حکمت است

آیت الله مهدوی با بیان اینکه فهم در دین و شناخت دین نیز از مصادیق و تعاریف حکمت است، تصریح کرد: هرچیزی که انسان را به کارهای حسنه و بزرگواری هدایت کند از تعاریف حکمت است. هرچیزی که مصلحت دنیا و آخرت انسان را در برگیرد از دیگر تعاریفی است که برای حکمت مطرح شده کرده‌اند.

امام جمعه موقت اصفهان در ادامه حکمت را علوم حقه‌ که به آن عمل می‌شود توصیف کرد و گفت: انسان حکیم هم درست فکر می‌کند و هم درست عمل خواهد کرد، اما تعریف بنده از حکمت این است که هرچیزی که مطابق با دلیل باشد حکمت است، چرا که حکمت از کلمه محکم آمده است و چیزی که دلیل داشته باشد محکم است در غیر اینصورت حکیمانه نیست.

وی سخنی که پشتوانه دلیل داشته باشد را حکیمانه و محکم دانست و عنوان کرد: اگر انسان برای کاری که انجام می‌دهد دلیل داشته باشد حکیمانه رفتار کرده است در غیر اینصورت کار او غیر حکیمانه است، اگر انسان دچار معصیت شود دیگر حکیم نیست.

تطابق با حق نشان دهنده حکمت است

آیت الله مهدوی در ادامه افزود: تطابق اعمال با حق و حقیقت از طریق علم و عقل با مسائل مختلف نشان دهنده حکمت است، دلیل هم یا علمی است، یا عقلی و یا دینی است، زمانی که موضوعی پشتوانه عقلی داشته باشد حکیمانه خواهد بود و انسان باید از این طریق کسب حکمت نماید.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ضرورت اتکای اعمال انسان به دلیل و تطابق دادن آنها با حق، تصریح کرد: معمولا برای کارهای بزرگ دلیل داریم ولی برای کارهای ریز و جزئی خود دلیلی نداریم، خوب است که انسان در تمام شرایط زندگی دلیل داشتن و حکمت داشتن را در نظر بگیرد تا خیر دنیا و آخرت انسان تأمین شود./1304/پ۲۰۱/ب۲

ارسال نظرات