۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۴:۲۵
کد خبر: ۵۳۸۰۴۴
رییس سازمان اوقاف:

۲۵ درصد از مراکز درمانی کشور موقوفه است

حجت الاسلام علی محمدی، رییس سازمان اوقاف و امور خیریه در نشستی خبری با اعلام آغاز دهه وقف از پنجشنبه ۲۵ آبان ماه، گفت: ۲۵ درصد از مراکز درمانی کشور موقوفه است.
حجت الاسلام محمدی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مهر، نشست خبری رئیس سازمان اوقاف و نماینده ولی فقیه حجت الاسلام علی محمدی و رونمایی از کمپین «همه واقف باشیم» پیش از ظهر امروز سه شنبه ۲۳ آبان در سازمان اوقاف و امورخیریه برگزار شد.

حجت الاسلام محمدی، رئیس سازمان اوقاف در ابتدای این نشست خبری گفت: امام صادق(ع) فرمود سه چیز است که بعد از مرگ برای انسان باقی می ماند و بهترین یادگاری برای هر فرد است که ماندگار است؛ اول فرزند صالح و نیک و پاک که در حق پدر و مادر دعا کند. دوم سنت حسنه ای که پایه گذاری کنید و روش خوبی که بعدها به آن سنت عمل شود. سوم صدقه جاریه باقی می ماند.

وی افزود: پیامبر اسلام و همچنین ائمه صدقه را برای ما وضع کردند که موقوفات با نیت مشخصی برای مصارف عام طبق متن وقفنامه یعنی نیات واقف بدان عمل می شود و از این جهت ما مفتخریم که وقف توسط پیامبر و ائمه به ما منتقل شد. وقف سنت حسنه ای است که بعد از پیامبر و حضرت فاطمه برای مسلمانان مانده است. البته حکم وقف منحصر به اسلام نبوده و ادیان دیگر هم داشته اند اما پیامبر اکرم آن را کامل کرد و گسترش بخشید. باید به وقف در موضوعات مختلف و به صورت مقتضی بدان پرداخت. موقوفات به دولت و مردم خدمت رسانی دارند.

حجت الاسلام محمدی با تأکید بر نقش اصحاب رسانه بر ترویج فرهنگ وقف ادامه داد: یکی از خدمات مهم موقوفات، خدمات درمانی است. ما بیش از ۱۴۰۰ موقوفه درمانی داریم از بیمارستان، درمانگاه و خانه بهداشت گرفته تا مراکز علمی و پژوهشی مربوط به این موضوع. ۲۵ درصد از مراکز درمانی کشور موقوفه است. در تهران ۳۰ بیمارستان موقوفه داریم. اینها باید برای مردم اطلاع رسانی شود.

نماینده ولی فقیه اضافه کرد: از دیگر خدمات وقف، خدمات علمی و آموزشی است. از مدارس آموزش و پرورش تا مدارس حوزه های علمیه و دانشگاه ها. ۴۰ دانشگاه موقوفه داریم و ۱۴۰۰ مدارس موقوفه داریم که ممکن است خود دانشجویان و دانش آموزان هم از این مسئله بی خبر باشند. در سطح کشور بیش از ۷۰ هزار مسجد و ۱۵۰۰ حسینیه و تکیه داریم که در طول سال خدمات فرهنگی و عبادی به مردم ارائه می دهند.

حجت الاسلام احمد شرفخانی دبیر ستاد دهه وقف در ادامه این نشست گفت: هر ساله برای ایام دهه وقف روزشماری اعلام می کنیم. دهه وقف از پنجشنبه یعنی پس فردا شروع می شود. پنجشنبه روز «وقف، رسانه و بسیج مردمی» است، جمعه که رحلت رسول اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی است به عنوان «وقف، سنت نبوی و سیره اهل بیت(ع)» ذکر شده است. شنبه: «وقف وترویج فرهنگ قرآنی» نام گذاشته است، یکشنبه که که شهادت امام رضا(ع) است به عنوان «وقف، بقاع متبرکه و زیارت» نام گرفته است. دوشنبه که آغاز ماه ربیع الاول است؛ «وقف، خانواده و سبک زندگی اسلامی» نام گرفته است. سه شنبه: «وقف و علم و فناوری»؛ چهارشنبه: «وقف، اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال»؛ پنجشنبه: «وقف، علما و حوزه علمیه»؛ جمعه: «وقف، محیط زیست و سلامت» و شنبه: «وقف، اجرای امینانه نیات واقفین» نام گذاری شده است.

وی افزود: در این دهه نشست ها و همایش های مختلفی در این موضوعات در کل کشور انجام می شود.

در پایان این نشست خبری از کمپین «همه واقف باشیم» با حضور حجت الاسلام محمدی رئیس اوقاف و نماینده ولی فقیه و حجت الاسلام شرفخانی دبیر ستاد همه واقف باشیم و مهندس علیزاده رئیس زیباسازی شهر تهران رونمایی به عمل آمد./۱۳۲۵//۱۰۳/خ

ارسال نظرات