۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷
کد خبر: ۵۳۹۹۰۵
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی:

وحدت جهان اسلام رمز شکست تفرقه افکنان و داعش بود

تولیت آستان قدس رضوی گفت: می توان رمز موفقیت و چیرگی بر داعشی که ساخته دست صهیونیسم و استعمارطلبان بود و چندی پیش با خاک یکسان شد را حفظ وحدت و همبستگی مسلمانان دانست.
حجت الاسلام رییسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی در «اجلاس محبان اهل بیت و وحدت در مقابل تکفیر» با حضور فرهیختگان داخلی و خارجی با موضوع «وحدت در سیره رضوی» عصر جمعه در محل تالار قدس بارگاه منور رضوی سخنرانی کرد.

تولیت آستان قدس رضوی در این اجلاس جهانی با اشاره به سیره امام رضا(ع) گفت: در موضوعات اختلافی باید با تأسی از امام رضا(ع) گفت و گو کرد و سخن گفت و با برهان و مبتنی بر استدلال به میدان آمد نه با تکفیر و خون ریختن و ایجاد تفرقه کردن که این هیچ گره ای از دامان اسلام باز نخواهد کرد.

وی از آیه شریفه «بَّنَا إِنِّي أَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِّيَّتِي بِوَادٍ غَيْرِ ذِي زَرْعٍ عِنْدَ بَيْتِكَ الْمُحَرَّمِ رَبَّنَا لِيُقِيمُوا الصَّلَاةَ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِي إِلَيْهِمْ وَارْزُقْهُمْ مِنَ الثَّمَرَاتِ لَعَلَّهُمْ يَشْكُرُونَ» بعنوان سر آغازی بر شرح سیره رضوی خاطر نشان کرد و گفت: این مرقد ملکوتی جایگاه توجه انسان ها به خداست؛ باب العلم است، باب الله است، از امام رضا باید بندگی و پیروی از سنت پیامبر اکرم و اقامه صلاه و ایتاء زکات و امر به معروف و نهی از منکر و به ویژه رسیدن به مقام والای یقین را آموخت.

نماینده مجلس خبرگان رهبری، تمسک به سیره رضوی را رمز ائتلاف و همبستگی اهل ایمان قلمداد کرد و گفت: تشرف به پابوسی امام رضا(ع) بی مقدمه حلاوتی بس عظیم و شگرف دارد، زائر بعد از زیارت با عنایت به فراز «محقق لما حققتم و مبطل لما ابطلتم» به تأسی از سیره و مشی و معرفت رضوی نائل می آید. امام رضا(ع) رمز ائتلاف و همبستگی و انسجام میان خاص و عام از بشریت است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی تصریح کرد: امروز وجود امام رضا(ع) جهان بشری را به دو امر مهم فرا می خواند «کلمه التوحید و توحید الکلمه» و این است رهنمودی که چاره ساز حفظ کیان اسلام است و این دو امر مهم به وحدانیت الله و توحید کلمه در راه رسیدن به حق است که جامعه اسلامی را بر این اساس استوار و ماندگار کرده است. زیارت جامعه کبیره رمز پیروزی و ائتلاف را نظر به سیره امام رضا(ع) و عملی کردن آن تلقی می کند. همان «کلمه لااله الا الله» کلمه ای که حضرت ابراهیم(ع) بدان لبیک گفت و آن را کلید محفوظ ماندن از شر بلایای مستکبران خواند.

وی افزود: امروز جهان اسلام مفتخر است که عشق به اهل بیت(ع) و دلدادگی به ایشان رمز ائتلاف و همبستگی و وحدت بوده است، دلدادگی به اهل بیت(ع) منشا همه معروف ها و ترک همه ی منکرها و هنجارهاست، در پرتوی محبت اهل بیت(ع)  از الحاد و شرک و کفر پرهیز می شود، سعادت در گرو معیت با آنان است، گمشده ی امروز عالم بشریت معنویت است و الحاد جامعه بشری رو تهدید می کند

وی در پاسخ به این پرسش که «اگر بخواهیم امام هشتم(ع) را در بیان رهبر معظم انقلاب ارائه دهیم چگونه می توانیم؟» خاطر نشان کرد: مبارز خستگی ناپذیر در مقابل دشمنان برای اجرای احکام الهی تنها راه رهایی از این معضلات اجتماعی، قرارگرفتن تحت لوای ایشان است، و آنچه نتیجه ی این همه بی معنویتی و کشور گشایی های بی مورد و ظلم و ستم های فراوان شده است همین بی توجهی به ساحت اهل بیت(ع) است.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: امروز رهبر معظم انقلاب در ادامه نهضت امام خمینی(ره) پرچمدار پیوند سیاست با معنویت است.

وی افزود: امروز دشمن با توجه به راهبرد اساسی بین مسلمانان که وحدت است نمی خواهد جلوه گر شدن و جهانی و جاودانی شدن اسلام را ببیند و برای همین است که به دنبال تفرقه افکنی است، و برای آنان تنها راه انهدام نهضت های اسلامی ایجاد شکاف و اختلاف میان مسلمانان با امپراتوری خبری و رسانه ای به سرکردگی حکومت های دست نشانده و اهانت به مقدسات طرفین و ضمن آن تهدید و مقابله کردن با گروه های تکفیری و مسلح کردن و به قتل و غارت پرداختن است.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: دشمن هر روز با هر حیله و مکری می خواهد چهره ی اسلام را به جهانیان منفور نشان دهد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی تاکید کرد: بهترین راهبرد برای حفظ کیان اسلام و مقابله با نظام سلطه و تکفیر «انسجام اتحاد وحدت» براساس قرآن و معارف اهل بیت(ع) است و تمام اختلافات مسلمانان با نشست های علمی و با نظر به سیره رضوی قابل حل است.

وی افزود: با نظر به بیانات رهبر معظم انقلاب وحدت و همسبتگی و اتحاد اوجب واجبات است و همبستگی آثار مختلفی از جمله فتوحات و توسعه جهانی اسلام و تفکر اسلامی جهانی دارد و می توان رمز موفقیت و چیرگی بر داعشی که ساخته دست صهیونیسم و استعمارطلبان بود و چندی پیش با خاک یکسان شد را همین حفظ وحدت و همبستگی دانست.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در تبیین وظیفه ی شکل گیری این اجلاس ها خاطر نشان کرد: وظیفه این اجلاس ها این است که لشکر های فرهنگی در جهان اسلام تشکیل دهند و به پشتیبانی عقیدتی بپردارند و دل های به هم نزدیک شده به برکت خوان کرم امام رضا(ع) را زمینه ساز بیداری اسلامی در سطح اندیشه های کلان بشریت نهادینه کنند.

وی افزود: زیارت نامه علی بن موسی الرضا تنها دو فراز دارد و آن دلدادگی به اهل بیت(ع) و انزجار از مستکبران است که به برکت تلاش فرهیختگان امید است بشریت با اهل بیت(ع) و با اخلاق و افکار و اندیشه ها و با سیره اهل بیت(ع) در ابعاد گوناگون با نظر به کلام رضوی که آینه تمام نمای زیبایی های کلام اهل بیت(ع) است آشنا شوند و تابع آنان باشند.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، با اشاره به وجود جاهلیت مدرن در جامعه بشری، افزود: امروز استکبار جهانی بر موجی از انسان های جاهل و نادان سوار شده و جامعه اسلامی را نا امن کرده است.

وی با تاکید بر این که رفتار امام رضا(ع) آموزنده و وحدت بخش است، اظهار کرد: قریب به 2 هزار و 500 روایت وحدت بخش از امام رضا(ع) درباره امامت، ولایت و انسجام امت اسلامی با محوریت اعتقاد به خدا و توحید و ولایت موجود است که بخش قابل توجهی بر این موضوع تاکید دارد که امت اسلامی وحدت داشته باشند.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به خونریزی گروه های تروریستی تکفیری در جامعه اسلامی، تصریح کرد: رنج زیادی می بریم که گروهی از سوی دشمن ایجاد شده است که با جهل و تعصب و دروغ پردازی به خونریزی مشغولند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان این که اسلام مهم ترین مانع در برابر نقشه استعمار و چپاول امت ها توسط استکبار است، افزود: دشمن برای از بین بردن این مانع، فرقه هایی را ایجاد و اختلاف افکنی کرد. راهبرد دشمن تفرقه افکنی و راهبرد ما وحدت و انسجام است و امروز ضرورت جهان اسلام بصیرت آفرینی در میان امت اسلامی و برملا کردن چهره مستکبران است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: محور این برنامه که با موضوع امام رضا(ع) رمز وحدت و ائتلاف اسلامی انتخاب شده است، پیشینه تاریخی فراوانی دارد و روایات فراوانی در کتب اهل سنت به فضایل و مناقب امام هشتم(ع) اختصاص یافته است./۸۲۰/پ۲۰۱/ب۱

ارسال نظرات