۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۵۴۰۰۰۹

پایان داعش، تداوم مبارزه علیه افراط گراها

با خبر آزادسازی بوکمال به دست نیروهای ارتش و مقاومت مردمی سوریه، آخرین پایگاه داعش در آن کشور هم از اشغال تروریست‌های تکفیری خارج شد اما مبارزه علیه تروریست‌ها کماکان ادامه دارد.
داعش

به گزارش خبرگزاری رسا، با خبر آزادسازی بوکمال به دست نیروهای ارتش و مقاومت مردمی سوریه، آخرین پایگاه داعش در آن کشور هم از اشغال تروریست‌های تکفیری خارج شد و متعاقب آن با پیام سردار سلیمانی به رهبر انقلاب اسلامی، وی به عنوان فرمانده گروه‌های مقاومت در عملیات‌های ضدتروریستی در سوریه و عراق و عالی‌ترین مستشار نظامی ایران در آن دو کشور رسما پایان حضور تروریست‌های داعش را در خاک سوریه و عراق اعلام کرد.

چندین سال خشونت، ترور، قتل عام وحشیانه و بی‌ثباتی در برخی کشورهای منطقه باعث هرج و مرج بسیار و تحمیل هزینه‌های جانی و مالی زیاد به کشورهای قربانی جنایات توطئه‌گران منطقه‌ای و بین‌المللی شد.‌

سوریه و عراق به عنوان دو کشور خط مقدم مبارزه علیه گروه‌های تروریستی افراط‌گرایی چون داعش و جبهه‌النصره در سال‌های اخیر با حمایت‌های بی‌دریغ جمهوری اسلامی ایران، روسیه و حزب الله لبنان و البته با تکیه بر توان داخلی و حفظ وحدت خود توانستند در نهایت طعم شیرین پیروزی را بچشند.

در خصوص این مسأله چند نکته حائز اهمیت است:

*قطعا این پیروزی نتیجه مقاومت نیروهای جبهه مقاومت و در رأس آنها ایران است که بار دیگر نتیجه‌بخش بودن راه مقاومت در برابر زیاده‌خواهی‌ها و زورگویی‌ها را به اثبات رساند.

*نقش روسیه به عنوان حامی بین‌المللی سوریه در ابعاد سیاسی و عملیاتی بسیار مهم، قابل تفسیر و تحلیل است و باید در خصوص تداوم همکاری‌های همه جانبه و راهبردی با این کشور در مسائل منطقه‌ای بیش از پیش اهتمام ورزیم.

*حضور مستشاری ایران در دو کشور عراق و سوریه از همان ابتدای بحران و ورود تروریست‌ها به خاک آنها، به درخواست رسمی دولت‌های مشروع آن دو کشور بوده و لذا کاملا قانونی است. این حضور برخی عناصر خارجی و وابستگان آنها در خاک آن دو کشور است که محل شک و تردید قرار دارد.

این پیروزی بزرگ را حتما باید جشن گرفت و ازعملکرد بسیار عالی کلیه افراد و نیروهای تاثیرگذار داخلی، منطقه ای و بین المللی که در فرآیند مبارزه علیه تروریست ها نقش فعالی داشتند از جمله نیروهای مردمی و ارتش های سوریه و عراق، دولت‌های آن دو کشور و حامیان آنها، مرجعیت و ... به طرق مختلف تقدیر به عمل آورد.

*ضمن بزرگداشت مسأله پیروزی نهایی بر تروریست‌ها، بهتر است نسبت به این نکته که مساله داعش و دیگر گروه‌های تکفیری هنوز به طور کامل تمام نشده است، تاکید شود. چرا که مسئله تکفیری‌ها و افراط‌گراها تا زمانی که تفکر وهابیت، افراط‌گرایی و خشونت زنده است، ادامه خواهد داشت و این آتشی که به جان امت اسلامی انداخته‌اند خاموش نمی‌شود تا زمانی که آن تفکر هم خاموش شود.

*در سطوح مختلف لازم است نسبت به بررسی ابعاد مختلف اتفاقات حادث شده در سال‌های اخیر در راستای تقابل هر چه بهتر با گروه‌های تروریستی در آینده، نشست‌ها و جلسات متعدد کارشناسی با حضور مقامات و تحلیلگران مختلف داخلی و خارجی برگزار شود تا بتوانیم از نقاط قوت و ضعف خود آسیب‌شناسی مناسبی داشته باشیم.

برگزاری اولین اجلاس بین‌المللی محبان اهل بیت (ع) و مسأله تکفیری‌ها که به تازگی با حضور بیش از ۵۰۰ مدعو خارجی از ۹۴ کشور جهان در تهران برگزار شد، گام مفید و موثری بود که امیدواریم این قبیل نشست‌ها و همایش‌های بین المللی تداوم داشته باشد.

*همچنین باید هوشیاری بیشتری نسبت به توطئه‌های برخی بازیگران منطقه‌ای و حامیان بین‌المللی آنها داشته باشیم، کسانی که از فضای «پساداعش» راضی نیستند و امنیت خود را در ناامنی، بی ثباتی، جنگ و آشوب در منطقه تعریف کرده‌اند. به همین دلیل است که قائله‌هایی چون همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق و سپس استعفای حریری از نخست وزیری لبنان را کلید می‌زنند تا نگذارند التهاب و بی‌ثباتی از منطقه ما رخت بربندد.

در نتیجه مبارزه علیه تروریست‌ها کماکان ادامه دارد و البته به واسطه پیروزی دلچسب و شیرینی که به دست آمده و به پشتوانه تجارب ارزشمندی که نیروهای جبهه مقاومت در این مدت کسب کرده‌اند و افزایش اعتماد به نفسی که در میان آنها به واسطه پیروزی‌های پیاپی و ارزشمند ایجاد شده، قطعا تلاش‌ها در راستای مبارزه‌ای چندوجهی و جامع در ابعاد مختلف نظامی، امنیتی، سیاسی، ایدئولوژیک، اقتصادی، رسانه‌ای و فکری با جدیت بیشتری نسبت به گذشته ادامه پیدا خواهد کرد./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

محمدمهدی ملکی

ارسال نظرات