۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۵۴۰۵۵۴
آيت الله نمازي:

نظام مهندسي‌كشور نيازمند آسیب شناسی است

نماينده ولي فقيه در كاشان بر فعاليت هاي، پژوهشي، تحقيق، آسيب شناسي و آفت شناسي و مسائل معنوي نظام مهندسي تأكيد كرد و گفت: برخي تصور مي‌كنند مسائل مهندسي در اسلام جايگاهي ندارد در حاليكه اسلام در نظام مهندسي حرف براي گفتن زياد دارد.
آيت الله نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، آيت الله عبدالنبي نمازي پيش از ظهر امروز در ديدار اعضاي شاخه عمران و معماري جامعه مهندسين كاشان، با اشاره به اينكه مهندسي داراي شعب مختلف است، گفت: مهندس در نظام توحيدي به مسائل محتوايي، فيزيكي، ساختاري و تشكيلاتي نياز دارد.

وي با اشاره به اينكه پزشک مسؤوليت سلامت جامعه را برعهده دارد و پزشك قبل از اينكه مأموريتي را كه بر عهده دارد به نحو احسن انجام دهد بايد خودش سالم باشد، افزود: پزشكاني كه مسؤوليت سلامت يك جامعه را بر عهده دارند، قبل از اينكه بخواهند ديگران را ويزيت كنند بايد خودشان را ويزيت كنند.

آيت الله نمازي يادآور شد: فعالان در عرصه تحقيق و پژوهش بايد مهندس در نظام توحيدي را تعريف كنند كه داراي چه ويژگيهايي اخلاقي بايد باشد.

وي افزود: مهندسين ما تنها به دنبال پول و پروژه هاي پر درآمد و زد و بندهاي اداري و سازماني و وزارت خانه اي نبايد باشند، بلكه جامعه مهندسين بايد جامعه سالمي باشد تا بتوانند به جامعه خدمت كنند.

نماينده ولي فقيه در كاشان گفت: زلزله اخير كرمانشاه و خرابي هاي آن نظام مهندسي را زير سؤال برد و انگشت اتهام به سوي نظام مهندسي ساختمان و پروژه ها و ساخت و سازهاي بلند مرتبه رفت و این امر بيانگر اين است كه يك جاي كار نظام مهندسي مشكل دارد.

وي بر شناحت مشكلات كار نظام مهندسي تأكيد و عنوان كرد: همانگونه كه بيمار به پزشك مراجعه مي‌كند و با آزمايشات گوناگون، بيماري هاي مختلفي در تست هاي انجام شده كشف مي شود، نظام مهندسي نيز بايد تست و آزمايش هاي سازه هاي خود را انجام دهد تا اشكالات نظام مهندسي كشور كشف شود.

آيت الله نمازي با اشاره به اينكه نظام مهندسي پنج قرن گذشته بناهايي را ساخته كه با وجود زلزله هاي متعددي كه در قرون گذشته رخ داده است، اما هنوز محكم و استوار است، بیان کرد: اما نظام مهندسي امروز كه داراي مدارك دانشگاهي است و با فنون قديم و جديد آشنا است و با دنيا در ارتباط است و تجربه پروژه هاي بين المللي را دارد، دستاوردشان ويراني هاي زلزله اخير است.

وي بر فعاليتهاي، پژوهشي، تحقيق، آسيب شناسي و آفت شناسي و مسائل معنوي نظام مهندسي تأكيد كرد و گفت: برخي تصور مي‌كنند مسائل مهندسي در اسلام جايگاهي ندارد، در حاليكه اسلام در روايات ائمه معصومين براي موضوع بنا و ساختمان براي ارتفاع بنا متراژ دو و نيم تا سه متر را پيشنهاد كرده است، چرا كه سقف هاي بلند در ساخت و سازهاي امروز مشكلات گرمايشي و سرمايشي را به همراه دارد، اما سقف هاي كوتاه اين مشكلات را ندارد.

آيت الله نمازي گفت: در نظام مهندسي توحيدي هر آنچه كه مورد نياز است ديده شده است، اما مهندسين ما از آن اطلاع ندارند و در نتيجه در مهندسي ساختمانها با مشكلاتي روبرو هستيم كه نظام مهندسي توحيدي آن را نهي است از جمله استفاده از پله هايي با ارتفاع زياد است كه در روايات بالا رفتن از پله را سبب پيري زود رس دانسته است.

نماينده ولي فقيه در كاشان گفت: نكاتي را كه در مهندسي توحيدي است و در آيات و روايات بيان شده است را مركز پژوهشي بايد استخراج كند تا در نظام مهندسي جديد به كار گرفته شود./1307/پ202/ب1

ارسال نظرات