۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۹
کد خبر: ۵۴۰۸۵۱
آیت الله مکارم شیرازی:

عدالت اجتماعی بر پایه اخلاق مداری تحقق پیدا می کند

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: آموزش، پرورش، عدالت اجتماعی، برداشتن بار گناهان که اهداف رسالت انبیای الهی هستند، تنها از طریق تعلیم اخلاق امکان پذیر است.
جلسه درس اخلاق حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امشب امشب در جلسه اخلاق ویژه طلاب که در نمازخانه مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، با اشاره به حدیث پیامبر اکرم(ص) «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» گفت: در آیات قرآن حدود 10 هدف برای رسالت انبیای الهی ذکر شده است که همه آنها به نوعی به مسائل اخلاقی بازمی‌گردد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به آیه 2 سوره جمعه اظهار داشت: در این آیه شریفه ‌«تزکیه و تعلیم» به عنوان دو هدف برای رسالت انبیای الهی ذکر شده است؛ در آیه 129 سوره بقره تعلیم بر تزکیه مقدم داشته شده و وجه آن این است که به ما بفهماند اخلاق سبب علم و علم سبب اخلاق می شود و این دو با یکدیگر رابطه متقابل دارند.

وی با اشاره به آیه 25 سوره حدید، سومین هدف رسالت انبیای الهی را «نشر عدالت اجتماعی» خواند و عنوان کرد: پیامبر اکرم(ص) در حال رفتن به سفر بودند که شخصی محضر ایشان رسید و عرضه داشت «کاری به من یاد بده که بهشتی شوم»، پیامبر اکرم(ص) فرمودند «هر چه دوست داری مردم درباره تو رعایت کنند، تو درباره آنها رعایت کن»؛ این نمونه بارز نشر عدالت اجتماعی بوده که مبتنی بر اخلاق مداری است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی «برداشتن بار گناهان از دوش مردم» و «آزادی به معنای واقعی و شکستن غل و زنجیرها» را از دیگر اهداف رسالت انبیای الهی معرفی کرد و بیان داشت: سنگین ترین بار، بار گناهان است و انبیای الهی آمده اند تا به وسیله آموزش اخلاق، این بار گناهان را از دوش انسان‌ها بردارند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: یکی از معانی واژه «أغلال»(غل و زنجیرها) خرافات جاهلی است که در زمان پیامبر اکرم(ص) دامنگیر اعراب شده بود؛ در هر جامعه ای که خرافات وجود داشته باشد، غل و زنجیر دامنگیر آن جامعه می شود.

وی افزود: یک نمونه خرافات در جامعه امروزی این است که شخص مثلاً با همسر خود مشکل پیدا می کند و به جای اصلاح اخلاقش می گوید «همسرم را سحر و جادو کرده اند» و یا شخص در درس هایش موفق نمی شود و به جای تلاش برای پیشرفت می گوید «مرا سحر و جادو کرده اند».

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پایان یادآور شد: آموزش، پرورش، عدالت اجتماعی، برداشتن بار گناهان و شکستن غل و زنجیرها تنها از طریق تعلیم اخلاق امکان پذیر است./841/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات