۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۶
کد خبر: ۵۴۱۰۴۰
امام جمعه شهرستان ملکشاهی مطرح کرد؛

کاهش ناهنجاری ها با تحقق جامعه منتظر

امام جمعه شهرستان ملکشاهی گفت: اگر فرهنگ انتظار و موضوع مهدویت به درستی در جامعه نهادینه شود قطعا جامعه ای پویا و بالنده خواهیم داشت و ناهنجاری های آن کاهش خواهد یافت.
امینی

حجت الاسلام سید عبدالله امینی، امام جمعه شهرستان ملکشاهی، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ایلام، با بیان اینکه برای حفظ اصالت های دینی در عصر غیبت چه اقداماتی باید صورت بگیرد، اظهار داشت: این مساله بسیار دقیق و ظریف است زیرا در دوران غیبت برای اینکه انسان مومن بتواند اصالت های دینی خود را حفظ و یا حتی تقویت کند ابتدا نیاز دارد که به امام غایب خود معرفت فکری و قلبی داشته باشد.

وی افزود: قطعا مقوله شناخت در هر مکتب و مذهبی اساسی ترین محور آن مکتب را تشکیل می دهد از اینجاست که امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند ؛"العلم امام العمل و العمل تابعه" یعنی علم امام عمل است و عمل تابع علم و شناخت است و به همین دلیل است که می گویند بسیاری از آسیب های اجتماعی ما به دلیل عدم شناخت و درک صحیح از امام معصوم است.

حجت الاسلام امینی خاطر نشان کرد: بنده از بزرگان زیادی از جمله علامه حسن زاده آملی شنیدم که می فرمودند؛ زیارت جامعه کبیره یک دوره امام شناسی کامل است لذا در داستان معروف تشرف سید رشتی و دیدار وی با امام زمان علیه السلام که شیخ عباس قمی نیز در مفاتیح الجنان نقل می کنند امام زمان علیه به صورت گلایه به ایشان می فرمایند؛ شما چرا زیارت جامعه نمی خوانید سپس حضرت سه بار می فرمایند زیارت جامعه، زیارت جامعه، زیارت جامعه.

امام جمعه ملکشاهی ابراز داشت: اولین عامل حفظ اصالت های دینی در عصر غیبت شناخت امام معصوم است و برعکس کسی که امام زمان خود را نشناسد از این جهت که دین و مذهب خود را از دست می دهد در زمره جاهلان خواهد مرد لذا پیامبر اکرم(ص) فرمودند؛"من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة"

وی با تبیین مصادیق فرهنگ انتظار در سبک زندگی اسلامی، گفت: روايت شریفی از امام صادق علیه السلام موجود است که می فرمایند : "إِنَّ لَنَا دَوْلَةً يَجِي‏ءُ اللَّهُ بِهَا إِذَا شَاءَ ثُمَّ قَالَ مَنْ سَرَّهُ أَنْ يَكُونَ مِنْ أَصْحَابِ‏ الْقَائِمِ‏ فَلْيَنْتَظِرْ وَ لْيَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَ مَحَاسِنِ الْأَخْلَاقِ وَ هُوَ مُنْتَظِرٌ فَإِنْ مَاتَ وَ قَامَ الْقَائِمُ بَعْدَهُ كَانَ لَهُ مِنَ الْأَجْرِ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ أَدْرَكَهُ فَجِدُّوا وَ انْتَظِرُوا هَنِيئاً لَكُمْ أَيَّتُهَا الْعِصَابَةُ الْمَرْحُومَة"
حجت الاسلام امینی افزود: در این روایت شریف امام می فرمایند؛ که ما اهل بیت در آخر الزمان حکومتی داریم که خداوند متعال ان شاء الله اسباب آن را فراهم خواهد کرد حضرت سپس بیان فرمودند؛ هر کسی که دوست دارد از اصحاب قائم آل محمد(ص) باشد باید اهل انتظار باشد.

این مدرس حوزه به بیان تفسیر انتظار  در کلام حضرت صادق(ع) پرداخت و تاکید کرد: امام صادق(ع) انتظار را تفسیر می کنند که یعنی اهل ورع و محاسن و خوبی های اخلاق باشد و اگر کسی اهل ورع و تقوی الهی بود اهل اخلاق نیکو بود اگر امام زمان را درک نکند و بمیرد اجر این فرد مانند کسی است که گویا امام زمان را درک کرده است.

این مسؤول عنوان داشت: از اینجاست کسی که اهل انتظار است زندگی و حیات و ممات وی یا به عبارت دیگر سبک زندگی وی بر اساس التزام عملی به شرع شریف و اخلاق حسنه است.

وی تصریح کرد: بزرگان دین و کسانی که خدمت حضرت بقیه الله(عج) مشرف شده اند همه دارای تقوای الهی و مکارم اخلاقی بوده اند که با مطالعه در سیره زندگانی آنها این موارد کاملا مشهود و روشن است.

حجت الاسلام امینی بیان داشت: فرهنگ انتظار و منتظر واقعی ظهور حضرت بودن تاثیر بسزایی بر زندگی فردی و اجتماعی دارد زیرا کسانی که از منتظران واقعی باشند قطعا دارای تقوا و رعایت مسابل شرعی و اخلاق حسنه هستند و این سبب می شود فرد در جامعه و اجتماعی که هست تاثیرگذار باشد.

امام جمعه شهرستان ملکشاهی ابراز کرد: باید فرهنگ انتظار را برای نسل نوجوان و جوان تبیین و تشریح کنیم تا آینده سازان کشور اسلامی ما زندگی خود را امام زمانی کنند و در کسب مکارم اخلاقی و رعایت تقوا تلاش و کوشش داشته باشند.

وی در پایان گفت: اگر فرهنگ انتظار و موضوع مهدویت به درستی در جامعه نهادینه شود قطعا جامعه ای پویا و بالنده خواهیم داشت و ناهنجاری های آن کاهش خواهد یافت./۸۷۹ت۳۰۲/س

ارسال نظرات