۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۸
کد خبر: ۵۴۱۵۳۴
مسؤول بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی:

رویش های انقلاب بر ریزش ها برتری دارد/ برخی مسؤولان باورهای محکمی ندارند

حجت الاسلام ثقفی گفت: اگر در پی عملی کردن اندیشه امام راحل و رهبر معظم انقلاب بر آییم به یقین مشکلات جامعه به زودی حل می شود.
حجت الاسلام ثقفی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی ثقفی در اولین گردهمایی نقشه راه انقلاب اسلامی که یکشنبه شب به مناسبت سخنان رهبر معظم انقلاب در 12 آذرماه 1379 با موضوع «خاستگاه، افق های روشن و مخاطرات راه» در سالن همایش های مدرسه علمیه معصومیه(س) برگزار شد، با اشاره به این که آنچه امروز ما را برآن داشت تا این جلسه را یادآور شویم، شرایطی است که انقلاب اسلامی در آن قرار دارد، گفت: در یک ارزیابی روشن شده است که انقلاب اسلامی در طول این 38 سال که از عمر آن می گذرد، رو به پیشرفت حرکت کرده است.

مسؤول بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی با بیان این که فرصت ها و تهدیدهای بسیاری پیش روی انقلاب اسلامی است، اظهار داشت: همه این فرصت ها و تهدیدها ما را بر آن می دارد تا به سراغ ارکان معارف انقلاب برویم و با تکیه بر آنها گام های خود را محکم کنیم.

وی با اشاره به این که امروزه زمانه لرزیدن گام ها و ریزش های جدید است، ابراز داشت: علی رغم همه ریزش ها باید گفت که رویش های بسیار خوبی داشته ایم و در یک نگاه کلی رویش ها بر ریزش ها غلبه دارد.

حجت الاسلام ثقفی با تأکید بر این که در بیانات سال 1379 رهبر معظم انقلاب پیام های نابی نهفته است، عنوان کرد: کسانی که سالها در زمینه اندیشه رهبر معظم انقلاب کار کرده اند، هرگاه به سخنان ایشان مراجعه کنند، نکات ناب و تازه ای را درمی یابند.

مسؤول بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: اگر در اندیشه امام راحل و رهبر معظم انقلاب عمیق شویم و در پی عملی کردن منویات شان بر آییم به یقین مشکلات جامعه به زودی حل می شود؛ اگر منویات رهبر معظم انقلاب عملی می شد بسیاری از مشکل های امروزی به وجود نمی آمد.

وی علت العلل و ریشه مشکلات امروزی جامعه را بی توجهی به اندیشه رهبر معظم انقلاب دانست و بیان کرد: امروزه باید گفت که در ارزیابی هایی که امام راحل در پایان عمر شریفشان و رهبر معظم انقلاب انجام داده اند، انقلاب اسلامی نسبت به سایر انقلاب ها بسیار پرسرعت تر در حال حرکت است، اما ناگفته نماند که انقلاب ما نسبت به سرمایه هایش که عبارتند از معنویت، وحدت امت اسلامی، اندیشه های امام راحل و رهبر معظم انقلاب و غیره، حرکتی آرام داشته و هنوز آنگونه که شایسته است، حرکتی صورت نگرفته است.

حجت الاسلام ثقفی افزود: انقلاب اسلامی در سرعت پیشرفت و تحقق اهدافش به صورت معجزه آسا حرکت کرده است؛ مشکلات موجود در جامعه را نباید حمل بر اصل انقلاب کرد، چون این توطئه دشمن برای این است که مردم را نسبت به انقلاب اسلامی مأیوس کند.

مسؤول بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی عنوان کرد: این که رهبر معظم انقلاب می فرمایند «شما جوانان تمدن اسلامی را خواهید دید» نشان از دیدگاه والای ایشان نسبت به انقلاب اسلامی است؛ بر این اساس انقلاب اسلامی در حال پیشروی است و با تلاش نیروی جوان، آگاهانه دارد جلو می رود و موانع را پشت سر می گذارد.

وی اضافه کرد: اگر ما نیز با اندیشه رهبر معظم انقلاب مأنوس باشیم به یقین نگاه جامع ایشان نسبت به مسأله تمدن اسلامی در وجود ما نیز نهادینه خواهد شد و این سبب می شود که آگاهانه، پر امید و مؤمنانه به سوی تحقق اهداف انقلاب اسلامی قدم برداریم.

حجت الاسلام ثقفی با تأکید بر این که جامعه نسبت به منویات رهبر معظم انقلاب عقب ماندگی دارد، گفت: در هیجانات جریان های جاری نباید هیجان زده شویم، بلکه در هر زمانی باید نسبت به سخنان و اندیشه رهبری تأمل داشته باشیم تا گره از مشکلات جامعه باز شود؛ هر چه می توانیم باید بر بیانات رهبری فکر کنیم و حتی حلقه های مباحثاتی تشکیل دهیم تا به سررشته های تحقق اهداف انقلاب اسلامی دست یابیم.

مسؤول بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی  با اشاره به این که رهبر معظم انقلاب سوم خردادماه 1395 فرمودند «اگر اسلام با استکبار پنجه در پنجه شود می تواند آن را در هم بکوبد، به شرط اینکه دولت اسلامی محقق شود» ابراز داشت: نقشه راه این است که مسؤولانی داشته باشیم که اسلام شناس بوده و اعتقادات اسلامی شان در وجودشان نفوذ کرده باشد.

وی ادامه  داد: رهبر معظم انقلاب مبانی فکری نظام اسلامی را «توحید، تکریم انسان ها، تداوم حیات بعد از مرگ، استعداد بی پایان انسان و حتمیت و حاکمیت حق» دانستند؛ بنابراین وقتی مشکلی برای مردم ایجاد می شود، مسؤولان باید همدردی با آنها را وظیفه شرعی خود بپندارند و با آنها در بیامیزند، نه اینکه با محافظ و غیره به میان آنها بروند و نام این کار را تکریم مردم نام بگذارند.

حجت الاسلام ثقفی خاطرنشان کرد: مشکل جامعه امروزی این است که برخی مسؤولان باورهای محکمی ندارند؛ بنابراین باید باورهای دینی برای آنها تبیین شود تا با محکم کردن باورهای شان درصدد تحقق اهداف و آرمان ای انقلاب اسلامی باشند.

مسؤول بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی با اشاره به این که امروزه اندیشه های رهبر معظم انقلاب حجیت علمی دارد، تصریح کرد: ای کاش نظریات علمی ایشان در حوزه های علمیه و دانشگاه ها محور پژوهش و تولید علم قرار می گرفت؛ امروزه اگر از علوم غربی در دانشگاه ها انتقاد شود با یک سری غیرت ورزی های عامیانه روبه رو می شویم.

وی اظهار داشت: یکی از مباحثی که در جهان بسیار مورد بحث قرار گرفته و تا کنون به آرای مناسبی در آن زمینه دست یافته نشده است، بحث «رابطه انسان با طبیعت» است؛ رهبر معظم انقلاب در این زمینه می فرمایند «انسان از عالم ماده استفاده می کند و آن را شکوفا می سازد؛ خود این شکوفاسازی سبب شکوفایی انسان می شود»؛ اگر این دیدگاه به عرصه مباحث علمی وارد شود به یقین همه مشکلات در این عرصه حل خواهد شد، اما متأسفانه نسبت به آن غفلت ورزیده می شود.

حجت الاسلام ثقفی گفت: رهبر معظم انقلاب وظایف انبیای الهی، ائمه معصومین(ع)، افراد و حکومت ها را «عبودیت و اطاعت از خداوند، هدف گرفتن تعالی انسان(تعالی فکری، علمی، روحی، اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی)، ترجیح فلاح و رستگاری اخروی بر سود دنیوی، اصل مجاهدت، تلاش و مبارزه و امید به پیروزی در همه شرایط» دانستند؛ این راهی است که رهبر معظم انقلاب به ما نشان داده اند که به یقین بهترین راه بوده و به سرمنزل سعادت ختم می شود، بنابراین همه تلاش مان را باید در این راه گذاشته تا به صورت کامل زمینه ظهور مهدوی را مهیا کنیم.

مسؤول بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی یادآور شد: امروزه جامعه از سختی ها و مشکلات اقتصادی نارضایتی دارد، اما نارضایتی اصلی بر سر این است که برخی مسؤولان به وظایف خود عمل نمی کنند؛ بنابراین باید اصل «ترجیح فلاح و رستگاری اخروی بر سود دنیوی» مورد توجه قرار گیرد، چراکه اگر این اصل عملی شود دیگر برخی مسؤولان برای رسیدن به پست و مقام از هر راهی وارد نمی شوند و مردم را دچار نارضایتی نمی کنند.

وی با بیان این که رهبر معظم انقلاب «تعالی همه جانبه» را در مقابل «توسعه همه جانبه» مطرح کردند، ابراز داشت: این موضوع بسیار کم در جامعه مورد توجه قرار گرفت و حتی برخی مسؤولان هنوز در حال دنبال کردن «توسعه همه جانبه» هستند؛ ضروری است نسبت به این اصل در حوزه های علمیه توجه بیشتری صورت گیرد.

حجت الاسلام ثقفی با انتقاد از این که برخی مدام می گویند «چرا رهبری برای رفع مشکلات کاری نمی کنند؟» تصریح کرد: این حرف نادرست است، چراکه رهبر معظم انقلاب قبل از همه وظایف خود را به صورت کامل انجام داده اند و نقشه های راه را تبیین فرموده اند؛ این افراد باید از خود بپرسند که ما در قبال رهنمودهای ایشان چه کرده ایم؟

مسؤول بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند برای رسیدن به تمدن اسلامی باید مراحل«انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، کشور اسلامی و جهان اسلامی» پشت سر گذاشته شود؛ بنابر فرموده ایشان ما هم اکنون در سومین دوره، یعنی دولت اسلامی قرار داریم؛ بر این اساس باید پایه های اعتقادی و مبانی فکری جامعه را محکم کنیم تا در آینده شاهد محقق شدن تمدن اسلامی باشیم.

وی عنوان کرد: رمز امید بی پایان رهبر معظم انقلاب به آینده و تحقق تمدن اسلامی در این است خودشان خالصانه در راه خداوند برای تحقق این اهداف عالیه تلاش می کنند، برای همین امید دارند که خداوند متعال نیز عنایات ویژه خود را شامل حال ایشان و جامعه اسلامی خواهد کرد./841/پ۲۰۱/ج

ارسال نظرات