۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۶
کد خبر: ۵۴۱۶۷۰
مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای:

تواضع و فروتنی از عالی‌ترین صفات بشری است

مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد گفت: تواضع و فروتنی صادقانه، ولی معتدل در مقام رفتار و گفتار و مذاکرات علمی و برخورد با دیگران یکی از عالی‌ترین و محبوب‌ترین صفات بشری است.
حجت الاسلام آزموده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام نعمت‌الله آزموده، مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد، امروز در گفتمان سیره نبوی که به مناسبت هفته وحدت برگزار شد، تواضع و فروتنی را یکی از خصائل برجسته رسول اکرم ذکر کرد.

وی افزود: تواضع و فروتنی صادقانه، ولی معتدل در مقام رفتار و گفتار و مذاکرات علمی و برخورد با دیگران یکی از عالی‌ترین و محبوب‌ترین صفات بشری است چنان‌که نقطه مقابل آن یعنی تکبر و خودخواهی یا تواضع بیش از حد از منفورترین خصلت‌هاست.

حجت‌الاسلام آزموده اضافه کرد: در عین حال رسول اعظم (ص) تواضع بیش از حد را ذلت می‌دانست؛ مانند بوسیدن پای انسان‌ها. آن حضرت تملق و چاپلوسی‌ها را در برابر صاحبان قدرت و ثروت سخت ممنوع و محکوم می‌ساخت.

وی ادامه داد: رسول اکرم می‌خواست به همگان بفهماند که تواضع فقط در معاشرت و گفت‌وگوهای معمولی و نشستن در پایین مجلس خلاصه نمی‌شود، بلکه انتقادپذیری و مشورت کردن نیز از فروتنی است، لباس و کفش وصله زدن نیز از تواضع است و تواضع شامل تمام حرکات و سکنات و شئون زندگی می‌شود.

حجت‌الاسلام آزموده گفت: در حدیث آمده است: «من تواضع لله رفعه الله»؛ هر کس برای خدا تواضع کند، پروردگار مقام او را بالا می‌برد. اگر انسان برای شهرت و رسیدن به مقامات دنیا یا به زهدفروشی انگیزه سودجویی، شهرت‌طلبی و رسیدن به مطامع مادی یا برای کسب ریاست و جذب مریدان ساده‌لوح یا به خاطر ترمیم عقده‌های حقارت و احساس ذلت، فروتنی کند، مذموم و نارواست.

وی افزود: با توجه به روایت ذکر شده، اخلاص در تواضع سبب می‌شود تا خدای متعال موقعیت و محبوبیت فروتن را بالا برد و از سوی دیگر تواضع در برابر متکبران و ستمگران ذلت و مذموم است.

حجت‌الاسلام آزموده اضافه کرد: فروتنی‌های مصنوعی و عوام‌فریبانه هم در میان جوامع بشری و هم در میان جامعه اسلامی، کم نبوده و نیست. وانگهی تواضع یک خصلت نفسانی است نه یک عملیات مصنوعی و ساختگی و این خصلت، بی‌شک ابعادی دارد که علم و عمل و روح را در برمی‌گیرد.

مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد گفت: تواضعی که از عقل و ایمان برمی‌خیزد و به جوارح سرایت می‌کند مطلوب است نه تواضعی که از خودباختگی و جبران حقارت نفسانی و رفع خطرهای احتمالی و یا کسب منافع مادی سرچشمه می‌گیرد./9314/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات