۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۵۴۲۱۴۳

برگزاری نشست اتحاديه جهاني علماي مقاومت در روز سوم کنفرانس وحدت اسلامی

نشست اتحادیه جهانی علمای مقاومت با حضور اندیشمندان و روحانیون اهل سنت و اهل تشیع کشورهای مختلف از سه قاره اروپا، آفریقا و آسیا برگزار شد.
تقریب مذاهب اسلامی

به گزارش خبرگزاری رسا، نشست اتحادیه علمای مقاومت پیش از ظهر امروز به ریاست حجت الاسلام شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان و نواب رییسی شیخ دیب مهداوی عضو تجمع علمای فلسطین و حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسین یحیی غبریس مسئول روابط عمومی تجمع العلما المسلمین لبنان و دبیری دکتر محمدعلی آذرشب مدیرکل آفریقا و عربی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و با حضور علمای کشورهای مختلف اسلامی برگزار شد.

در این نشست معاون دبیرکل حزب الله لبنان به تبیین اهداف اتحادیه علمای مقاومت پرداخت و اظهار داشت: ايستادگي در برابر توطئه هاي استكبار جهاني، نقش علما و نخبگان در مقابله با تكفيري و نقش علما و نخبگان بعد از شكست داعش در منطقه از جمله مباحث محوری است که توسط این اتحادیه دنبال می شود.

شيخ نعيم قاسم افزود: این اتحادیه از سال ١٩٨٢ با دستور و امر امام خميني(ره) كار خود را آغاز كرد و چند سال پس ازفعالیت این اتحادیه شاهد تشکیل حزب الله بودیم.

وی خاطرنشان کرد: همه ما در راه جهاد با إسرائيلي ها جمع شده ايم و مهم اين است كه جهت گيري های ما درست بوده است و هدايت منطقي و درستي داشته ايم.

معاون دبیرکل حزب الله لبنان اظهار داشت: هم اکنون هم در مقاومت حضور داریم و هم در عرصه سیاست نقش آفرینی می کنیم و در مبحث تكفيري ها هم از سال ٢٠١٣ به صورت محدود و براي كمك به سوريه وارد ميدان شديم و جبهه مقاومت را كمك كرديم.

شیخ نعیم قاسم در بخشی دیگر از سخنان خود طرح ترامپ برای انتقال سفارت رژیم صهیونیستی به قدس را محکوم کرد و گفت: انتقال سفارت به قدس انگيزه اي براي كساني خواهد بود كه در حاشيه نشسته اند و در خواب هستند چرا كه آمريكا به دنبال حذف فلسطين است.

شيخ قاضي حنيني ریيس جريان النهضه لبنان نیز در این نشست اظهار کرد: لبنان مساحت كمي دارد و حدود چهار ميليون تن جمعيت دارد و بيش از پنج حزب در این کشور فعالیت می کنند.

وی افزود: از نظر ارتباط و همبستگي مردم لبنان توانسته اند اسرائيل را شكست دهند و بدون هيچ پيش شرطي آنان را از لبنان خارج کنند.

قاضی حنیفی خاطرنشان کرد: در لبنان اهل سنت و اهل تشيع كنار هم ايستاده اند و با نيروي هاي حزب الله و مقاومت تعامل و ارتباط گسترده اي دارند و با تمام توان از روند مقاومت حمايت مي كنند.

سيد علي علاق از علمای کشورعراق نیز در این نشست از كمك ها و حمایت های جمهوري اسلامي ايران به ويژه حاج قاسم سليماني براي آزادي عراق از لوث داعش تقدير و تشكر کرد و گفت: این پیروزی ها روح جديدي را در مقاومت مردم عراق دميد.

وی افزود: پس از نابودي داعش شاهد توطئه تجزيه عراق بوديم و هم اكنون وحدتي وصف ناشدني در بين ملت ما شکل گرفته است.

شيخ محمد عبدالرحمن از آذربايجان نیز در این نشست اظهار کرد:  امروز بيداري اسلامي همه توطئه هاي استكبار جهاني را يكي پس از ديگري خنثي مي كند و افسانه شكست ناپذيري اسرايلي ها شكسته شده و مقاومت اسلامي اين حماسه را رقم زده است.

وی افزود: مقاومت اسلامي نمونه عيني تقریب بين مذاهب اسلامي است و الان شاهد در كنار هم قرار كرفتن حزب الله اهل تشيع و حماس اهل سنت عليه اسرائيل هستيم لذا اميدواريم علماي مقاومت اين مقاومت را به كل جهان اسلام تعمیم دهند.

جواد العناني وزير خارجه اسبق اردن نیز در این نشست به نقش ویژه مجاهدان جبهه مقاومت در خلق حماسه های بزرگ اشاره کرد و گفت: امت ما نياز به شخصيت هايي دارد كه بگويند ما مي توانيم كارهاي بزرگ را انجام دهيم و این نقش را رزمندگان مقاومت به خوبی انجام دادند.

وی افزود: جنگ عليه داعش هنوز تمام نشده است و دو بخش داعش مانده است یکی هسته هاي خفته داعش كه به صورت گروه هاي تروريستي به جنگ با مسلمانان آمده اند و دیگری تبليغات سوء افكار تكفيري و داعشي است.

العنانی خاطرنشان کرد: نقش دانشمندان و علمای اسلامی در راستای روشنگری جوانان مسلمان در خصوص افکار تکفیری بسیار ویژه است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار کرد: باید محصولات غذایی و توليدات كشورهاي اسلامي را خريداري كنيم و از لحاظ اقتصادي، غذایی و دارويي مستقل باشيم و با همديگر همكاري گسترده داشته باشيم.

وزير خارجه اسبق اردن به مسأله انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس اشاره کرد و گفت: دولت اردن به صورت رسمی این حرکت را محکوم و در اين زمينه بيانيه اي را صادر كرده است چرا که  این حرکت مغاير با قانون آمریکا بوده و هيچ سياست مداري نبايد در امور ديني دخالت كند.

عبدالرئوف دوانه دبير شوراي برداري افغانستان نیز در این نشست اظهار کرد: جمهوري اسلامي ايران در اين بازه زماني حساس همايش بزرگ تقريب را در برابر تخريب برگزار كرده است و این حرکتی بسیار ارزشمند است.

وی افزود: دشمني در برابر مقاومت دشمني در برابر اسلام است و حمايت ازمقاومت حمايت از اسلام است.

دبیر شورای برادری افغانستان خاطرنشان کرد: دشمني با اسلام و ارزش هاي اسلامي توطئه اصلي دشمنان است و امروز دشمن در برابر اسلام و تقريب بين مذاهب اسلامي قرار گرفته است.

ماموستا عبدالقادر بيضاوي امام جمعه اهل سنت اروميه نیز در این نشست اظهار کرد:بايد آموزه هاي قرآني را در جامعه نشر دهيم چرا كه اگر اين آموزه هاي انسان ساز گسترش يابد دشمنان نمي توانند اهداف تفرقه افكنانه خود را محقق كنند.

حجت الاسلام سيد موسی موسوی قائم مقام مجمع جهانی تقريب مذاهب اسلامی نیز در این نشست اظهار کرد: در انقلاب اسلامي ايران، امام خميني(ره) بنيان اين نهضت را بر اين قرار داد كه دیانت و سیاست ما در کنار هم و مکمل باشد و حکومتی را پایه گذاری کردند که تمامی قوانین آن با تأسی از اسلام تدوین شده است.

وی افزود: امام خمینی(ره) پس از ساليان سال اسلام منهاي سياست را که ترويج شده بود تغيير داد و سياست شوم انگليس را که پس از تفرقه در جهان اسلام به دنبال ایجاد فضاي سياسي جدای از فضاي ديني بود را نقش برآب کرد.

حجت الاسلام موسوی خاطرنشان کرد: از اهداف مهم استعمار با ایجاد فتنه داعش اين بود كه جهان اسلام را قانع كنند كه اگر به سياست فكر كنند بايد به خونريزي تن بدهند.

وی افزود: دشمنان اسلام می خواستند به تعبير جهان غرب عبادت را به پاپ و حكومت را به امپراطور واگذار کنند و علمای اسلامی را از سیاست دور نگه دارند و از روشنگری های آنان جلوگیری کنند.

قائم مقام مجمع جهانی تقريب مذاهب اسلامی اظهار داشت: آگاهي دادن به جامعه اسلامي از مهمترين اولويت هايي است كه بايد علماي اسلامي اين مهم را در اولويت قرار دهند.

شيخ محمود امام جمعه اسلو نروژ نیز در این نشست به پیام پيروزي هاي پي در پي محور مقاومت در اروپا اشاره کرد و گفت:  امروز بايد صداي مقاومت را به ملت هاي اروپايي برسانيم و در این مسیر بايد با رسانه هاي گروهي کشورهای غربی همكاري داشته باشيم تا پيام جبهه مقاومت را به گوش جهانيان برسانيم.

وی افزود: نگاه مردم اروپا در خصوص فلسطين تغيير كرده است و بايد از اين تغيير نگاه به نحو أحسن بهره بگيريم.

حجت الاسلام عسكر فعال آذر مسول دفتر ولايت فقيه در جمهوري آذربايجان نیز در این نشست اظهار کرد: جريان داعش هم مثل جريان بت پرسي مي ماند و دو پيام دارد كه يكي از اين پيام ها توان بسيج مردمي جهان اسلام و مثبت بود و پيام منفي داعش نیز اشتباه در مصداق دشمن بود چرا که شديدترين دشمن اسلام یعنی يهود از حملات داعشی ها مصون ماند.

مفتي عبدالرحمن رحماني عضو مجلس اسلامي افغانستان نیز اظهار کرد:  نفس اجتماع مسلمانان ارزشمند است و اگر در اين اجتماعات براي تقويت پايه هاي وحدت در جهان اسلام تصميم گيري شود بسيار اهميت پيدا مي كند.

شيخ عمر عبدالرحمن أيوبي ريس دفتر رسانه اي جنبش توحيد اسلامي نیز اظهار داشت: سلاح مقاومت سلاح امت اسلام است و امانتي در دست حزب الله براي مقابله با دشمنان اسلام است.

وی افزود: از برگزاركنندگان اين كنفرانس تقدير مي كنيم و وظيفه ما اين است كه همه مسلمانان را به تقويت پايه هاي وحدت دعوت كنيم.

ماموستا فايق رستمي نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری نیز در این نشست اظهار کرد: اسلام دين اعتدال و ميانه روي است و وظيفه علما اين است كه آموزه هاي ميانه رو اسلام را در بين اقشار مختلف مردم منتشر كنند.

نبيل سليمان از سوريه اظهار کرد: طرح صهيونيستي آمريكايي براي تفرقه در بين صفوف مسلمين راه افتاده است و ما بايد از مواضع امام خميني(ره) در مسير تشكيل جبهه مقاومت اسلامي بهره ببریم.

وی افزود: تلاش هاي زيادي براي به زانو درآوردن ملت سوريه شكل گرفت كه متاسفانه به دست اعراب اين نقشه شوم اجرا شد و به فضل الهي و با جانفشاني هاي نيروهاي جبهه مقاومت توطئه هاي دشمنان اسلام نقش بر آب شد.

شيخ احمد از كويت نیز اظهار کرد: يك فرهنگ ويرانگر عليه امت اسلامي جبهه گرفته است و علما با افكار ميانه رو مي توانند با مدنظر قراردادن واقعيت هاي موجود به روشنگري بپردازند.

وی افزود: متاسفانه علما آنچنان که لازم بوده به وظيفه خود عمل نمي كنند و باید به رسالت خویش بهتر عمل کنند و در جامعه روشنگری نمایند.

شيخ شعيب امام جمعه ژوهانسبورگ آفريقاي جنوبي نیز در این نشست اظهار کرد: فتنه آمريكايي مهمترين فتنه اي است كه با آن مواجه هستيم.

وی افزود: باید از حقيقت دين دفاع كنيم و به مردم ارايه نماييم و از روش هاي نوين براي ترويج گفتمان ديني بهره بگيریم.

شيخ شعيب خاطرنشان کرد: در این مسیر نیز علماي دين بايد گفتمان واحدي داشته باشند و همگي در دفاع از مقاومت تلاش کنند./994/ب101/ف

 

ارسال نظرات