۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۵۴۲۵۳۱
گزارش؛

آیا سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن در جلسه رسمی تصویب شد؟

با توجه به قواعد رسمیت یافتن جلسات شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی، رسمیت جلسه‌ای که سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن در آن تصویب شده است با ابهاماتی روبروست.
شورای توسعه فرهنگ قرآنی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از تسنیم، سی‌وهشتمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور روز 11 آذرماه برگزار شد و طبق گزارش سایت شورا از این جلسه، پس از بحث و گفت‌وگو و پیشنهاد تغییرات جزئی در برخی بندها، سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن کریم به تصویب نهایی رسید.

به همین مناسبت و بر خلاف جلسه قبل، وزیر محترم آموزش و پرورش در این جلسه حضور داشت. این در حالی است که وی و  چهار وزیر دیگر به علت اینکه عضو اصلی شورا هستند باید در تمامی جلسه شخصا حضور داشته باشند که با استناد به عکس‌های منتشر شده، در این جلسه هیچکدام از وزرای عضو  به غیر از وزیر آموزش و پرورش حضور نداشته‌اند و متأسفانه در اغلب جلسات نیز هر پنج وزیر غایبند.

آیین‌نامه شورای تخصصی در تبصره 3 ماده 3 ، در این زمینه تصریح دارد که «اعضای شورای تخصصی موظفند شخصاً در کلیه جلسات شورا شرکت کنند و همراهی یک نفر از مدیران مرتبط دستگاه‌ها با ایشان بلامانع است. همچنین در صورت بروز مشکل برای اعضای شورا، اعزام نماینده دستگاه غایب به جلسه با معرفی به دبیر شورا، بدون داشتن حق رأی، بلامانع است.»

شورای تخصصی 26 عضو دارد و با توجه به اینکه برخی دیگر از اعضا نیز در عکس‌های جلسه سی‌وهشتم مشاهده نمی‌شوند، باید بررسی شود که در این جلسه چند نفر از اعضای اصلی حضور داشته‌اند و به عبارتی چند نفر حق رأی داشته‌اند؛ چرا که شایسته نیست مصوبات یک شورای تخصصی که 26 عضو هم بیشتر ندارد با حداقل آراء به تصویب برسد؛ هرچند که تبصره 2 ماده 3 آیین‌نامه شورای تخصصی، مصوبات این شورا را با «رأی موافق اکثریت حاضر» لازم الاجرا دانسته است، اما باید به این نکته در صدر همین تبصره توجه داشت که تصریح دارد «جلسات شورای تخصصی با حضور رئیس و اکثریت مطلق اعضا رسمیت دارد.»

اطلاق موجود در مورد رسمیت یافتن جلسات به این معنی است که حتی اگر یک نفر از اعضای اصلی شورا در جلسه نباشد، جلسه شورا رسمیت نمی‌یابد و بدیهی است که چنانچه جلسه‌ای رسمیت نداشته باشد، رأی‌گیری و گذراندن مصوبه در آن اصولا بی اعتبار خواهد بود.

در ادامه اشاره به یک اصلاحیه در متن آیین‌نامه ضروری است و آن اینکه ابتدا در متن اصلی آیین‌نامه شورا در تبصره 4 ماده 3 آمده بود «در صورت سه جلسه غیبت هر یک از اعضای حقوقی شورای تخصصی در طول سال، موضوع در شورا مطرح و تصمیم گیری خواهد شد.» اما این تبصره در سال 94 مورد بازبینی قرار گرفت و مقرر شد «در صورت غیبت سه جلسه متوالی هر یک از اعضای شورای تخصصی، غیبت آنان در جلسات بعدی، موجب عدم احتساب عضویت ایشان در نصاب رسمیت جلسات خواهد شد.»

به نظر می‌رسد که این اصلاحیه با توجه به جدی بودن مشکل رسمیت یافتن جلسات شورا صورت گرفته است، زیرا همان طور که می‌بینید در این اصلاحیه اولاً دایره شمول غیبت از اعضای حقوقی به تمامی اعضا گسترش یافته و ثانیاٌ تلاش شده است تا برای حفظ رسمیت جلسات شورا، غیبت اعضا پس از سه جلسه متوالی موجب عدم احتساب عضویت ایشان در نصاب رسمیت جلسات تلقی شود.

اینک این سؤال مطرح می‌شود که غیبت اعضایی که در این جلسه حضور نداشته‌اند آیا متوالی بوده و در این صورت چندمین غیبت متوالی آنها بوده است؟ چرا که اگر عدم حضور آنها متوالی نباشد و یا توالی آن کمتر از سه جلسه باشد نمی‌توان آنها را از نصاب رسمیت جلسات که نصابی مطلق است کسر کرد و در این صورت نیز جلسه از رسمیت خواهد افتاد.

به این ترتیب مشخص نیست که جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در هنگام تصویب سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن به عنوان یکی از مهم‌ترین اسناد قرآنی کشور، رسمیت داشته است یا خیر./۹۶۹//۱۰۲/خ

ارسال نظرات