۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۵۴۳۵۲۶
معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران:

حوزه های علمیه به سمت پژوهش های کاربردی حرکت کنند

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که امروز حوزه های علمیه باید به سمت پژوهش های کاربردی حرکت کنند، گفت: مراکز حوزوی باید با نیاز سنجی جامعه تحقیق و پژوهشی را عملیاتی کنند که بتواند پاسخگوی نیاز جامعه باشد.
مدیر سفیران هدایت ساری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام زین العابدین زارع، معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران امروز در جمع طلاب و اساتید مدارس علمیه ساری با گرامیداشت روز پژوهش، این روز را فرصتی برای بازخوانی عملکرد پژوهشی مدارس علمیه عنوان کرد و گفت: علیرغم همه تلاش های صورت گرفته در طی سال های اخیر، اما مدارس علمیه هنوز با سطح مطلوب پژوهش فاصله بسیاری دارند.

وی در ادامه با بیان این که هنوز طلاب ما در سطوح مختلف حوزه با مسأله تحقیق و پژوهش بیگانه هستند، افزود: یک طلبه باید از ابتدای ورود به حوزه با مسائل مقدماتی تحقیق و پژوهش به تدریج آشنا شود.

حجت الاسلام زارع با تأکید براین که حوزه هیچ گاه با تحقیق و پژوهش بیگانه نبوده است، خاطرنشان کرد: با گذری کوتاه به تاریخ حوزه های علمیه در خواهیم یافت، زندگی بسیاری از مفسران، مراجع دینی و علمای حوزه با تحقیق و پژوهش گره خورده بود.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که نباید تنها آموزش محور اصلی فعالیت های حوزه های علمیه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: متأسفانه این رویکرد اشتباه هنوز در برخی مدارس علمیه دنبال می شود که باید اصلاح شود.

حجت الاسلام زارع با تأکید براین که امروز پژوهش محور شدن آموزش باید مهم ترین برنامه حوزه های علمیه باشد، تصریح کرد: اگر یک مسأله آموزشی با بهره گیری از فاکتورهای پژوهش به طلاب ارائه شود به طور حتم اثرگذاری و خروجی بسیار مؤثری تری در پی خواهد داشت.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که به تجربه ثابت شده ارائه مطالب آموزشی با نگاه تئوری به طلاب اثرگذاری آن با رویکرد پژوهشی بسیار متفاوت خواهد بود، خاطرنشان کرد: اساتید مدارس علمیه باید تلاش کنند تا مباحث آموزشی با بهره گیری از الگوهای پژوهشی به طلاب بیاموزند.

استاد حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که امروز وقت آن رسیده پژوهش در مدارس علمیه از غربت نجات پیدا کند و به متن برنامه های حوزه بازگردد، تصریح کرد: اساس و ریشه حوزه های علمیه در گذشته بر مبنای تحقیق و پژوهش پایه گذاری شده که امروز نیز باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام زارع با تأکید براین که امروز مدارس علمیه باید خود برای تقویت برنامه های تحقیقاتی و پژوهشی در میان طلاب پیشگام باشند، خاطرنشان کرد: مدارس علمیه نباید منتظر ابلاغ برنامه های پژوهشی از سوی مرکز بمانند بلکه خودشان باید برای رونق این گونه برنامه ها تلاش و برنامه ریزی کنند.

استاد حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که همه بخش ها باید برای خروج حالت انفعالی مقوله پژوهش در حوزه تلاش کنند، گفت: باید یک همگراهی و وحدت رویه ای میان مدیران، اساتید و طلاب مدارس علمیه برای فراهم کردن همه شرایط و بسترهای لازم برای تقویت پژوهش ایجاد شود.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که امروز حوزه های علمیه باید به سمت پژوهش های کاربردی حرکت کنند، گفت: مراکز حوزوی باید با نیاز سنجی جامعه تحقیق و پژوهشی را عملیاتی کنند که بتواند پاسخگوی نیاز جامعه باشد.

حجت الاسلام زارع با بیان این که هر روز با پیشرفت علم و تکنولوژی نیازهای جدیدی برای جامعه اسلامی به وجود می آید، افزود: این وظیفه و رسالت حوزه های علمیه است که با شناخت دقیق این نیاز در جهت رفع آن با انجام برنامه های تحقیقاتی و پژوهشی گام بردارد.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران، نیاز سنجی در امر پژوهش را امری مهم ارزیابی کرد و بیان داشت: متأسفانه برخی از طلاب علاقه مند به پژوهش در سطوح بالا تحقیقاتی را انجام می دهند علاوه بر تکراری بودن، کاربردی نیز برای جامعه ندارد که باید در این خصوص توجه ویژه شود./۹۵۰/پ203/ب1

ارسال نظرات