۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۳:۱۰
کد خبر: ۵۴۳۶۶۴
یادداشت؛

افت سطح زندگی بدون روتوش!

افزایش آسیب‌های اجتماعی و تعدد آن در لایه‌های مختلف جامعه ارتباط مستقیم با سطح زندگی افراد دارد و هرچه در این زمینه آمارها افزایش یابد، سطح زندگی بیشتر کاهش پیدا می‌کند.
فقر

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جوان آنلاین، روزنامه «جوان» در یادداشتی از «اکبر محمودی» نوشت:

به گفته وحید محمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران طبق یکی از شاخص‌های بین‌المللی ایران افت سطح زندگی بسیاری در دو سال گذشته داشته است و از نظر سطح استاندارد جزو 30 الی 40 کشور آخر است و بر این اساس خیلی وضع خوبی از نظر استانداردها نداریم.

داشتن حداقل‌ها برای یک زندگی خوب در زمینه نیازهای خوراکی و غیرخوراکی، نیازهای اجتماعی، مشارکت‌های سیاسی و اجتماعی و بالا بودن قدرت پاسخگو بودن دولت‌ها تعریف می‌شود که این موارد در شکل رفاه اجتماعی خود را نشان می‌دهد. وجود حدود 19 میلیون نفر حاشیه‌‌نشین در کشور و همچنین زندگی 24 میلیون نفر در بافت‌های فرسوده بهترین گواه بر افت زندگی در سال‌های اخیر است.

نبود شغل مناسب از یکسو و محرومیت بالای شهرهای کوچک و روستاها از خدمات اولیه بهداشتی و سلامتی  نشان می‌دهد که در یک نگاه کلی سطح زندگی از استاندارد تعریف‌‌شده جهانی بسیار پایین‌تر است. وجود شکاف عمیق در دسترسی به برخی خدمات و توزیع نامناسب امکانات سبب شده است نتوان یک خط کشی و میزانی برای فقر تعریف کرد.

افزایش مددجویان کمیته امداد و افراد نیازمند به سازمان‌های حمایتی همچون سازمان بهزیستی نشان می‌دهد که فرآیند ارتقای زندگی در کشور مناسب و صعودی نبوده است. افزایش بیکاری و یافتن شغل در ایران برای جوانان همچون سدی شده که غلبه بر آن تقریباً غیرممکن می‌نماید. مگر آنکه برای افراد شرایط خاصی تعریف یا به وجود آید. نابودی کارگاه‌ها و بنگاه‌های صنعتی و تعطیلی کارخانجات به دلیل نبود ساز و کار مناسب برای توسعه اینگونه مراکز خود منجر به افزایش بیکاری شده و دامن خانواده و در نهایت جامعه را گرفته است.

افزایش آسیب‌های اجتماعی و تغییر شکل آن و تعدد آن در لایه‌های مختلف جامعه ارتباط مستقیم با سطح زندگی افراد دارد و هرچه در این زمینه آمارها افزایش یابد، سطح زندگی بیشتر کاهش پیدا می‌کند. در حقیقت ضریب آسیب‌پذیری اقشار نیازمند و محروم در بسیاری از موارد با کاهش روبه‌رو شده است.

محدود‌شدن تفریحات و سفرها  و حتی شادی و نشاط جامعه بعضاً ارتباط مستقیم با رفاه اجتماعی دارد. افزایش مهاجرت به شهرهای اقماری و شهرهای بزرگ زنگ خطر ما را مدت‌هاست، به صدا درآورده است. هر چند شکاف اجتماعی در جامعه ما بسیار گسترده است، اما باید توجه داشت که سیاست‌های غلط و سلیقه‌ای در سطح کلان دولت سبب شده سطح زندگی با افت بسیاری مواجه شود. کاهش قدرت خرید و کم شدن اقلام خوراکی و غذایی و حتی فرهنگی و اجتماعی از سبد خانواده در مجموعه حرکت جامعه را در ارتقای زندگی کاهش داده و سیر نزولی به خود گرفته است. در یک نگاه کلی می‌توان تمامی این موارد را در کانون خانواده به راحتی رصد کرد. به گونه‌ای که در حوزه بیکاری به قول نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، هر خانواده دارای سه نفر بیکار است که این عمق کاهش سطح زندگی را رقم می‌زند.

در حقیقت به گفته محمودی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران کمک‌های درآمدی به خانواده‌ها غلط است و سرنوشت افزایش بودجه حمایتی طبقات ضعیف مانند یارانه‌ها خواهد شد، چرا ، جهت‌گیری دولت نتوانسته است سطح استاندارد و زندگی را در جامعه تأمین کند.

در محاوره‌های عمومی مردم، رسانه‌ها و به خصوص رسانه‌های شبکه‌های مجازی و همچنین درخواست بودجه از سوی برخی مراکز خدماتی خود نشان‌دهنده این واقعیت است که افت سطح زندگی همچون افت سطح آب‌های زیرزمینی سبب فرونشست سطح زندگی در جامعه برای بیشتر افراد جامعه خواهد شد. خطری که با گذر زمان بیشتر می‌توان آن را در لایه‌های جامعه مشاهده کرد. در حقیقت فروپاشی خانواده، افزایش طلاق و کاهش میل به ازدواج و حرکت به سوی تجردی زندگی کردن این آسیب‌زایی را بیشتر نشان می‌دهد./۹۶۹//۱۰۲/خ

ارسال نظرات