۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۷
کد خبر: ۵۴۳۹۵۶
رییس سابق دانشگاه صنعتی شریف:

علم سکولار غربی با توحش همراه است

روستا آزاد گفت: علمی که غربی ها به عنوان علم سکولار مطرح کرده اند به صورت ذاتی با توحشی  که امروزه شاهد آن هستیم همراه است.
روستا آزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، رضا روستا آزاد، رییس سابق دانشگاه صنعتی شریف در همایش تحلیلی«وحدت حوزه و دانشگاه؛ از سخن تا عمل» که امروز در حوزه علوم اسلامی شهید رجایی برگزار شد، گفت: از اولین شعارهایی که امام خمینی(ره) در انقلاب اسلامی مطرح کردند، وحدت حوزه و دانشگاه بود.

وی با بیان اینکه این وحدت در حوزه و دانشگاه فهم نشده است، ابراز داشت: شعار وحدت حوزه و دانشگاه و اهمیت آن هنوز تبیین نشده و روش و مدل کارآمدی متناسب با آن حاصل نشده است؛ به گونه ای که بعد از گذشت 40 سال بعضی در این قضیه تشکیک می کنند.

رییس سابق دانشگاه صنعتی شریف اظهار داشت: سازمان یونسکو که جامعه جهانی دانشگاه ها را تشکیل داده و بیشتر دانشگاه های جهان سومی نیز در آن حاضر می شوند، هدف ظاهری آن کمک به دانشگاه ها برای رشد علمی است، بنده در یکی از همایش های این سازمان اعتراض کردم که همایش یک طرفه است و این علمی که شما با منت می خواهید به ما بدهید، خودش عامل فجایعی مثل دو جنگ جهانی بوده است.

وی با طرح این سؤال که آیا ذات علم، سکولار بوده و هر علمی منجر به جنگ جهانی می شود و آیا می توان علمی داشت که موجب چنین فجایعی نشود، اظهار کرد: علمی که غربی ها به عنوان علم سکولار مطرح کرده اند، به صورت ذاتی با توحشی همراه است که امروزه شاهد آن هستیم.

روستا آزاد با اشاره به فرمایش امام راحل که دنیا را دانشگاه به فساد کشانده و دانشگاه می تواند به صلاح بیاورد، اظهار داشت: در زمان انقلاب فرهنگی، اشکال را در دانشگاه دیدیم و نتیجه آن، تعطیل شدن دانشگاه به مدت سه سال بود؛ اما نتوانستیم اشکال را به درستی بفهمیم و رفع کنیم.

وی افزود: در مفاهیم علمی، پیوست هایی وجود دارد که آرام آرام اعتقاد دینی دانشجو را ضعیف می کند. در مقابل آن باید پیوست هایی باشد که این اعتقاد را تقویت کند ولی متأسفانه نیست.

رییس سابق دانشگاه صنعتی شریف بیان داشت: در حوزه علم، وقتی دانشجو به آزمایشگاه برای تحقیق می رود از این کار جلوگیری می کنیم زیرا هزینه دارد. دانشجو ابتدا باید مطالعه کند، گزاره کلی تولید کرده و نظریه بدهد، بعد وارد آزمایشگاه شود. دادن گزاره کلی و اقدام به کار آزمایشگاهی و علمی، طبیعی است.

وی در ادامه بیان داشت: علم امروز از گزاره های کلی که دین می دهد و باعث سرعت گرفتن پیشرفت آزمایش و علم می شود، به دلیل انحراف های موجود در مسیحیت ترسیده است و اینکه می گویند گزاره های کلی غلط است، بازمانده دوران رنسانس است که گزاره های کلی تحریف شده مسیحیت راه عالمان را می‌بست؛ در حالی که گزاره های مبتنی بر وحی راه گشاست اما گزاره های کلی از علم ناقص ایجاد شده و از منشأ غیر وحیانی و مبتنی بر پوچ است.

روستا آزاد اظهار داشت: معمولا کسی که عالم است از آنجایی که مجبور است دقیق بشود و از فعالیت های جنبی پرهیز کند طبیعتا نمی تواند روابط عمومی گسترده برای بیان فکرش داشته باشد بنابراین نیاز به واسطه وجود دارد تا فکر را بگیرد و نشر دهد؛ در رابطه حوزه و دانشگاه نیاز به چنین واسطه ای است. مثل صنعت و دانشگاه که نه صنعت به طرف دانشگاه می آید و نه دانشگاه به سمت صنعت و نیاز به واسطه است.

وی افزود:علوم انسانی، دانشگاه و علوم پایه و مهندسی را هدایت و اداره می کند که در وحدت حوزه و دانشگاه، حوزه باید هدایت را انجام بدهد.

رییس سابق دانشگاه صنعتی شریف ابراز داشت: حوزه در علوم فنی مهندسی و علوم پایه نمی تواند ارتباط بگیرد بنابراین باید با شریک خود در دانشگاه یعنی علوم انسانی تعامل کند که به دلیل قطع ارتباط حوزه و دانشگاه این اتفاق نمی افتد؛ از این رو در اینجا باید افرادی واسطه شوند و پل بین حوزه و دانشگاه باشند.

روستا آزاد بیان داشت: در این جلسات باید مدل جدیدی که می تواند رابطه بین حوزه و دانشگاه را برقرار کند، به وجود بیاوریم. در حوزه پس از انقلاب، کار بنیادی زیاد انجام شده ولی فکری که عملیاتی باشد کمتر دیده می شود. در حال حاضر که نهاد و حوزه دانشجویی در دانشگاه ها هستند انتظار می رود این مطالبه که حوزه، گفتمان سازی کند گسترش پیدا کند؛ این گلایه را نسبت به حوزویان داریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سند اسلامی شدن دانشگاه ها خیلی بزرگ و غیراجرایی است، نوشتن متن علمی دشوار است ولی تنظیم راهکار اجرایی دشوارتر است. سندهایی نوشته شده؛ اما به دلیل عدم پیاده سازی، فضا برای اسنادی مثل 2030 فراهم می شود. اسنادی مثل 2030، به دلیل اینکه عملیاتی هستند بنابراین بیشتر مورد توجه قرار می گیرند. یکی از هنرهای غربی ها این است که کارها را مرحله به مرحله و دقیق زمان بندی می کنند./966/پ۲۰۳/ب۲

ارسال نظرات