۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۵۴۴۰۷۷
معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران:

نشاط پژوهشی باید به متن حوزه های علمیه بازگردد

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که نشاط پژوهشی باید با تلاش و برنامه ریزی به متن حوزه ها بازگردد، گفت: امروز باید توجه کنیم که ثمره مسائل آموزشی در حوزه تنها با انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی نمود عینی پیدا خواهد کرد.
مدیر سفیران هدایت ساری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام زین العابدین زارع، معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران امروز در مراسم تجلیل از طلاب پژوهشگر مدرسه علمیه آیت الله صالحی ساری با اشاره به این که تحقیق و پژوهش از جمله مهم ترین ابزارهای توسعه یافتگی در هر جامعه ای محسوب می شود، گفت: رسیدن به رشد، توسعه متوازن و همچنین استقلال در گرو نهادینه شدن فرهنگ تحقیق و پژوهش در جامعه است.

وی با بیان این که امروز خلأ وجودی پژوهش های دینی در سطح گسترده در جامعه اسلامی احساس می شود، افزود: رکود و ایستایی پژوهش در علوم اسلامی به طور حتم مانع از گسترش دین در جامعه خواهد شد.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که یکی از دلایل گسترش دین و ارزش های الهی در جامعه پژوهش هایی است که در گذشته از سوی بزرگان حوزه صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: نتیجه تحقیق و پژوهش های بزرگان حوزه امروز در قالب آثار و تألیفات ارزشمندی است که جامعه اسلامی از آن بهره مند می شود.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با بیان این که رشد و گسترش پژوهش در جامعه ما را از بسیاری مسائل بی نیاز خواهد کرد، گفت: رونق پژوهش در مراکز علمی به ویژه حوزه های علمیه دغدغه دیرینه بسیاری از دلسوزان بوده است.

حجت الاسلام زارع با بیان این که جامعه اسلامی به نتایج تحقیق و پژوهش برای پیشرفت علوم دینی نیازمند است، ابراز کرد: با انجام کارهای پژوهشی مستمر مرزهای علم و دانش به روی جامعه اسلامی گشوده خواهد شد و به طور حتم افق های تازه تری را برای رشد و تعالی دین در جامعه شاهد خواهیم بود.

استاد حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که تحقیق و پژوهش در حوزه علاوه بر دستاوردها و تولیدات علمی فاخر به رفع بسیاری از مشکلات و آسیب ها نیز کمک خواهد کرد، بیان داشت: با پژوهش های کاربردی در حوزه خواهیم توانست به رفع بسیاری از نواقض علمی و آموزشی در حوزه کمک کنیم.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با بیان این که تنها با شعار نمی توانیم به گسترش فرهنگ پژوهش در حوزه امیدوار باشیم، خاطرنشان کرد: همه بخش های حوزه باید برای رفع این خلأ در مدارس علمیه به میدان بیایند.

حجت الاسلام زارع با تأکید براین که معاونان پژوهش مدارس علمیه باید برای هر سال تحصیلی یک برنامه مدون و مشخص پژوهشی طراحی و تدوین کنند، تصریح کرد: متأسفانه یکی از نقاط ضعف مدارس علمیه این است که تنها منتظر ابلاغیه اجرای برنامه از سوی مرکز هستند.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که مدارس علمیه با توجه به سیاست های کلی فعالیت های پژوهشی باید برنامه های متنوعی را برای تقویت این مسأله مهم در مدارس تدوین و اجرا کنند، بیان داشت: مدارس علمیه می توانند با برگزاری مستمر کارگاه های آموزشی، ارائه تحقیقات کلاسی و همچنین توجه جدی به درس روش تحقیق، طلاب را با مسائل پژوهشی آشنا کنند.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران، بی انگیزگی را یکی از مهم ترین مشکلات پیش روی رشد و گسترش فرهنگ پژوهش در میان طلاب حوزه های علمیه دانست و تصریح کرد: مدارس علمیه باید برای ترغیب یک طلبه به سوی تحقیق و پژوهش انگیزه های لازم را در او تقویت کنند.

حجت الاسلام زارع با اشاره به این که متأسفانه رشد پژوهش در مدارس علمیه بسیار کند است، گفت: امروز نیازمند یک جهش پژوهشی در حوزه های علمیه هستیم.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که تحقیق و پژوهش ضمن پویایی علم فقه موجب نشاط و شادابی در حوزه خواهد شد، بیان داشت: اگر پژوهش محور برنامه های آموزشی حوزه قرار گیرد به طور حتم شاهد یک جهش علمی و تحقیقاتی در مراکز حوزوی خواهیم بود.

حجت الاسلام زارع با تأکید براین که نشاط پژوهشی باید با تلاش و برنامه ریزی به متن حوزه ها بازگردد، خاطرنشان کرد: امروز باید توجه کنیم که ثمره مسائل آموزشی در حوزه تنها با انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی نمود عینی پیدا خواهد کرد./۹۵۰/پ202/ب1

ارسال نظرات