۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۵۴۴۶۵۶
چند خبر از مصر؛

حرمت خرید و فروش کالای قاچاق/ تلاش الازهر برای مهار اندیشه سلفی

دارالافتای مصر با انتقاد از افزایش قاچاق اعلام کرد که واردات کالای قاچاق به منظور فرار از پرداخت مالیات و خرید و فروش اینگونه کالاها حرام است.
دارالافتای مصر

به گزارش خبرگزاری رسا، علی جمعه مفتی سابق مصر در سخنانی مطبوعاتی تاکید کرد که اعتماد به خداوند سبب آسان شدن مشکلات می‌شود مشروط بر آنکه آدمی قلبش را با خدا همراه سازد.

جمعه با اشاره به توصیه اسلام به قطع امید کردن از آدم‌ها و توجه الی الله گفت: هر مسلمانی باید ضمن تضرّع به درگاه الهی و توکل به او در امور دنیایی و اخروی، خود را به پروردگار جهانیان نزدیک کند.

وی افزود: عمر انسان کوتاه است و باید از این فرصت کوتاه برای تضرع به پیشگاه احدیت و تقرّب الی الله بهترین بهره را برد.

مفتی سابق مصر در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به پرسشی مبنی بر حکم میراث فرزند به دنیا آمده از رابطه نامشروع خاطر نشان کرد: فرزند متولد شده از رابطه نامشروع از زانی ارث نمی‌برد.

عالم اهل سنت مصر اظهار داشت: از آنجا که هیچ علقه زوجیتی میان زانی و زانیة نبوده ، فرزند سهم الارث از ماترک زانی نداشته اما از مادر خود ارث می‌برد زیرا رابطه آنها رابطه مادر و فرزندی است.

مبارزه با تروریسم واجب ملی و دینی است
از سوی دیگر محمد مختار جمعه وزیر اوقاف مصر در دیدار با مسؤولان این وزارت‌ با تجلیل از جانفشانی‌های مردم در مبارزه با این پدیده شوم تصریح کرد زنده نگه داشتن یاد شهدا خدمت به کشور و مردم است.

وی مبارزه با تروریسم را واجب ملیّ و دینی دانسته و گفت: مقابله با تروریسم مساله‌ای ملّی و نیازمند تشریک مساعی برای شناسایی خائنان و عوامل تروریستی و سپردن آنها به دست قانون است.

جمعه خاطر نشان کرد: مصر همزمان در دو جبهه رشد و توسعه و نیز معرکه مبارزه با تروریسم مشغول فعالیت است و به کمک و همیاری مردم می‌توان با موفقیت از این دو آزمون سربلند بیرون آمد.

وزیر اوقاف مصر در بخش دیگری از سخنان خود از اتمام مقدمات برگزاری مسابقه جهانی قرآن کریم با عنوان «بیست و پنج سال در خدمت قرآن کریم» خبر داد.

شیخ جابر طایع رییس بخش دینی وزارت اوقاف در حاشیه این دیدار اعلام کرد که با توجه به حوادث اخیر فلسطین مقرّر شد تا در همبستگی با قدس شریف شعار این مسابقه «قدس عربی است» اعلام شود.

تلاش الازهر برای مهار اندیشه سلفی
شی جابر قاسم معاون مشایخ صوفیان مصر در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌های مصر خواستار وضع استراتژی فکری مناسب برای مبارزه با اندیشه‌های افراطی سلفیّت شد.

شیخ قاسم در این مصاحبه گفت: اندیشه سلفی‌ها تغییری نکرده زیرا آنان از الازهر تفکر صحیح را نیاموختند. اندیشه سلفی همچون آتش موجود زیر خاکستر بوده و مبارزه با این فکر نیازمند تعریف استراتژی دقیق است.

وی با انتقاد از یاسر برهامی از بزرگان سلفیّت مصر اظهار داشت: افرادی مانند برهامی خود را در عرصه فتوا صاحب نظر دانسته و با صدور فتواهای جنجالی جامعه را به سمت خشونت و نفرت و عدم‌تحمل مخالف سوق می‌دهند.

معاون جمعیت مشایخ صوفیان مصر با تجلیل از طرح کبار علمای الازهر در گسترش اسلام اعتدالی افزود: طرح بزرگان الازهر برای گسترش علوم دینی و شرعی منطبق با الگوهای آموزشی الازهر که از علمای سلف به یادگار مانده در تقویت گفتمان اعتدال بسیار راهگشا خواهد بود.

شیخ قاسم تصریح کرد: این طرح به شکل‌گیری و تربیت نسلی از رهبران الازهری منجر خواهد شد که در ترویج اسلام اعتدالی در جامعه و تقویت نهادهای دینی، آموزشی، تبلیغی، خدمات‌رسانی متکی بر توانایی‌های فرهنگی، فکری و مهارتی پیش‌قدم باشند.

فرار از پرداخت مالیات حرام است
شیخ احمد ممدوح دبیرکل بخش فتوای دارالافتای مصر در پاسخ به استفتائی در صفحه رسمی دارالافتا در شبکه اجتماعی فیسبوک اعلام کرد که پیروی از قانون مادامی که با شرع مخالف نباشد، واجب است.
شیخ ممدوح همچنین با اشاره به افزایش کالاهای قاچاق در مصر خاطر نشان کرد که فرار از پرداخت مالیات و عوارض گمرک به دلیل مخالفت با قانون حرام است.

وی ادامه داد: اموالی که به صورت قاچاق پخش و در دسترس تجار قرار گرفته را می‌توان خرید و فروش کرد مشروط به آنکه فروشنده خود کالای قاچاق را وارد کشور نکرده باشد.

دبیرکل بخش فتوای دارالافتای مصر افزود: هر فردی که ابتدا کالاهای قاچاق را وارد کند گنه‌کار است و باید با وی برخورد جدی شود اما در فرض علم به قاچاق بودن کالا و ندانستن عامل و وارد کننده آن می‌توان این کالاها را خرید و فروش کرد.

اوقاف مصر گرایش اخوانی ندارد
شیخ جابر طایع رییس بخش دینی وزارت اوقاف مصر تاکید کرد که در هیچ رده مدیرتی در وزارت و نیز مساجد وابسته به اوقاف عوامل و افراد متمایل به گرایش اخوان المسلمین یا مخالف با آموزه‌های الازهر مشغول به فعالیت نیستند.

وی با اشاره به تبعیت وزارت از گفتمان اعتدالی الازهر افزود: اوقاف در مقابله با اندیشه‌های اخوانی و عناصر وابسته به این جمعیت بسیار موفقیت‌آمیز عمل کرده است از این رو سخن از وجود عوامل اخوان المسلمین در میان منتسبان به اوقاف شایعه‌ای بیش نیست.

شیخ طایع گفت: بارها اعلام کردیم که از هر اندیشه‌ و یا گفتمانی که مخالف با آموزه‌های اسلام اعتدالی باشد برائت می‌جوییم. در پاکسازی وزارت از افراد حامی اخوان المسلمین موفق بودیم.

این مقام مسؤول در وزارت اوقاف با اشاره به تحقق اهداف این سازمان در نظارت بر منابر و آموزش امامان و سخنرانان مساجد تصریح کرد: از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی سطح علمی و عملی سخنرانان و امامان جماعت را ارتقا بخشیدیم و از این رو جای نگرانی مبنی بر وجود گرایش اخوانی در اوقاف نیست./981/ب920/ر

ارسال نظرات