۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۳
کد خبر: ۵۴۴۷۱۰
حجت الاسلام والمسلمین رشاد:

انسان‌های ظاهربین و سطحی نگر فریب زیبایی‌های دنیا را می‌خورند

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران با بیان اینکه انسان‌های ظاهربین و سطحی نگر به زیبایی‌های دنیا علاقه مند می‌شوند، گفت: انسان عاقل با تحمل سختی‌ها و رنج‌های دنیا به کسب ارزش‌های متعالی می‌پردازد.
رشاد رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد رییس شورای حوزه علمیه استان تهران و تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع)، امروز در جلسه درس خارج فقه که در همین حوزه علمیه برگزار شد، گفت: از کلمات نورانی امیر حکمت، بلاغت و عدالت است که می‌فرمایند: حکایت و قصه دنیا حکایت مار است دنیا چنان مار خوش خط و خالی است که ظاهرش زیبا و نرم اما در باطن سمی کشنده‌ دارد.

وی افزود: زمانی که انسان او را مس و لمس می‌کند اگر توجه نداشته باشد که این چه موجود خطرناک و کشنده‌ای است به سبب اینکه نرم و لطیف است خوشایندش می‌شود در حالی که نمی‌داند در باطن آن سمی مهلک و کشنده وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد با بیان اینکه انسان‌های ظاهر بین و سطحی نگر به زیبایی‌های دنیا علاقه مند می‌شوند، ابراز کرد: انسان‌های باطن بین و ژرف اندیش به شدت از دنیا می‌پرهیزند؛ بنابراین نابخردان جذب دنیا و خردمندان از او فرار می‌کنند.

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران ادامه داد: انسان‌های فراوانی حتی افراد به ظاهر برگزیده جامعه بشری مانند مشاهیر و مقامات، فریب ظاهر دنیا را خوردند و جذب آن شدند و سم وجود آن را دریافت کرده و به هلاکت رسیدند، بنابراین سعادتمند کسی است که به حقیقت دنیا آگاهی یافته و با همه وجود باطن آن را دیده، شناخته و از عنصر مهلک آن اجتناب ‌کند.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) در ادامه تصریح کرد: این ارزش گذاری نسبت به دنیا یک مبنای اساسی دارد که در نگاه به دنیا اگر به نحو موضوعی مورد توجه قرار گیرد و بهره‌مندی و برخورداری از مواهب دنیا به مثابه مقصود، غایت و هدف حیات فرض شود، درست مانند آن است که انسان با موجود خطرناکی مانند افعی کشنده تماس گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد بیان داشت: اما اگر کسی دنیا را ابزار و وسیله قرار دهد که بتواند از سم مهلک آن داروی دردهای خودش را تولید کند، معضلات و مشکلات حقیقی خود را درمان کند همانند داروساز با مار و سم خطرناک و کشنده برخورد می‌کند؛ مار، خطرناک و سم او کشنده است اما اگر کسی بلد باشد و خودش را در معرض آن سم کشنده قرار ندهد آسیبی به او وارد نمی‌شود.

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران ادامه داد: انسان عاقل و دانشمند از سم همین موجود گزنده و خطرناک دارو می‌سازد تا دشوارترین بیماری‌ها را با آن معالجه کند بنابراین انسان جاهل مورد گزش مار قرار می‌گیرد و فرد عاقل از همین موجود نهایت بهره و استفاده را می‌برد.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) با تاکید بر اینکه برخورد عاقلانه با دنیا سبب سلامت و سعادت انسان می‌شود، خاطر نشان کرد: دنیا به عنوان عنصر و واقعیتی پست می‌تواند سبب تعالی انسان شود و این درصورتی است با تحمل سختی‌ها و رنج‌ها انسان بتواند به کسب ارزش‌های متعالی اهتمام داشته باشد./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات