۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۵۴۴۹۳۴
حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی:

نظام آموزش پژوهش محور حوزه های علمیه در حال تدوین است

معاون پژوهش حوزه های علمیه گفت: تحول در نظام آموزشی موجود و حرکت به سمت نظام آموزش پژوهش محور یکی از موضوعات اساسی است که باید در حوزه های علمیه صورت گیرد.
حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین میرمعزی معاون پژوهش حوزه های علمیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن میرمعزی در نشست خبری نهمین جشنواره علامه حلی که پیش از ظهر امروز برگزار شد با اشاره به اهمیت برگزاری این جشنواره عنوان کرد: جشنواره علامه حلی نمادی از فعالیت های پژوهشی طلاب جوان در یک سال فعالیت است و این جشنواره روز به روز بالنده تر و گسترده تر پیش می رود.

وی افزود: این جشنواره سبب می شود تا رقابت میان طلاب جوان در بخش هایی مانند مقاله نویسی، کتاب، پایان نامه و تحقیقات پایانی صورت گیرد و قطعاً این جشنواره محصول تلاش های پژوهشی است که در نظام پژوهشی حوزه صورت می گیرد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه تصریح کرد: برنامه های پژوهشی در حوزه های علمیه سال به سال بهتر و گسترده تر می شود و این برنامه ریزی ها سبب شده تا در جشنواره علامه حلی شاهد افزایش روزافزون آثار باشیم.

وی اضافه کرد: در دوره اول این جشنواره که در سال 87 برگزار شد، 2249 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد در حالیکه در نهمین دوره این جشنواره 25278 اثر را دریافت کرده ایم که نشان دهنده رشد بالای پژوهش در میان طلاب جوان است.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی با اشاره به برخی برنامه های معاونت پژوهش حوزه های علمیه در راستای افزایش توان پژوهشی طلاب سطوح مختلف خاطرنشان کرد: طبق برنامه ریزی های انجام شده، در سطح یک، 4 واحد آموزشی در قالب 64 ساعت درسی در رابطه با روش و فنون پژوهش به طلاب آموزش داده می شود.

وی تأکید کرد: از پایه سه به بالا نیز در هر نیمسال تحصیلی، طلبه باید از یک درس، یک مقاله ارائه دهد و در پایه ششم نیز تحقیقات پایانی باید از سوی طلاب انجام شود.

معاون پژوهش حوزه های علمیه ادامه داد: در سطح 2 و 3 برای افزایش انگیزه پژوهش در میان طلاب، 5 نمره تشویقی در نظر گرفته شده است که طلاب می توانند با ارائه مقاله از این 5 نمره استفاده کرده و این نمره به نمرات امتحان شفاهی آنها افزوده می شود.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی ابراز کرد: طراحی کارنامه پژوهشی نیز از دیگر اقداماتی است که در دست اجرا قرار دارد که بر مبنای این طرح، تا ابتدای سال آینده، سامانه ای تعریف شده و طلاب فعالیت های پژوهشی خود را در این سامانه ثبت کرده و بر مبنای فعالیت انجام شده، کارنامه پژوهشی آنها مورد بررسی قرار می گیرد.

وی در ادامه اظهار کرد: تحول در نظام آموزشی موجود و حرکت به سمت نظام آموزش پژوهش محور یکی از موضوعات اساسی است که باید در حوزه های علمیه صورت گیرد تا از این طریق بتوانیم به نظام آموزشی سلف صالح حوزه که بر پژوهش استوار بوده نزدیک شویم و به همین منظور نیز نظام آموزش پژوهش محور در دست تدوین است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه تصریح کرد: یکی دیگر از فعالیت ها در بخش پژوهش حوزه های علمیه، نظام رتبه بندی پژوهشگران است که آیین نامه رتبه بندی تدوین و دستورالعمل اجرایی آن نیز نوشته شده و در حال ایجاد سایت و سامانه هستیم تا اساتید نیز پژوهش های خود را ثبت کرده و رتبه بندی صورت گیرد تا از طریق این نظام، تعاملات علمی با اساتید و پژوهشگران انجام شود.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری رسا پیرامون نحوه حمایت از برگزیدگان این جشنواره عنوان کرد: طلاب برتر افزون بر تشویق و دریافت هدایا، از امتیاز این جشنواره که در روند انتخاب به عنوان استعداد برتر مؤثر است بهره مند می شوند چراکه یکی از عناصر تعیین کننده در شناخت استعدادهای برتر، برگزیده شدن در جشنواره علامه حلی است که این موضوع در آینده آنها تأثیر گذار است و بنیاد نخبگان حوزه حمایت ویژه ای از استعاداهای برتر به عمل می آورد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تدوین طرح کلان نیازسنجی در حوزه پژوهش عنوان کرد: این طرح در رشته های مختلف تدوین شده است و 8 مجلد آن چاپ شده که نیازهای حوزه هایی مانند فقه، سیاست، اقتصاد، کلام و دیگر عرصه های علمی را بررسی کرده و با سامانه نیازسنجی، تولید پایان نامه ها ناظر بر مسائل و موضوعاتی می شود که قبلاً مورد بررسی قرار گرفته است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه در پایان خاطرنشان کرد: توزیع کار بررسی پایان نامه های حوزوی در میان استان ها و مراکز تخصصی که صلاحیت بررسی این پایان نامه ها را دارند از دیگر کارهایی است که در دستور کار قرار دارد و این موضوع می تواند پایان نامه ها را به سوی مسائل مورد نیاز جامعه و عمیق تر شدن آن ها هدایت کند./872/پ202/ب1

ارسال نظرات