۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۲
کد خبر: ۵۴۵۰۱۸
استاد اخلاق حوزه علمیه:

آیت الله حائری شیرازی اهل عبادت و انس با پروردگار بود

حجت الاسلام والمسلمین منفرد ساده زیستی را از ویژگی های بارز آیت الله حائری شیرازی دانست و گفت: آیت الله حائری شیرازی بسیار اهل عبادت و انس با پروردگار و عاشق خلوت با خداوند بود.
آیت الله حسن منفرد مرحوم آیت الله حائری شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسن منفرد استاد برجسته اخلاق حوزه علمیه و از شاگردان حضرت آیت الله بهجت در مراسم یادبود و بزرگداشت مرحوم آیت الله محی الدین حائری شیرزای که شامگاه گذشته در مسجد نورالاصفیا برگزار شد، گفت: تنها موجودی که در عالم خلقت، خداوند متعال بر او منت گذاشته و این توانایی را به او داده که از عالم مُلک و محسوسات به عالم خیالات، از عالم خیالات به عالم ملکوت سُفلی و از آنجا به ملکوت عُلیا، جبروت، لاهوت و ... سفر معنوی و روحانی داشته باشد، انسان است و هیچ موجودی در عالم این شایستگی و آمادگی را ندارد. در روایات ۱۸ هزار عالم ذکر شده‌ است.

وی افزود: پروردگار عالم بزرگترین عنایات را به انسان به عنوان اشرف مخلوقات عطا کرده است. ذات مقدس احدیت اسماء حسنی و ذات و مسمّای آن را تنها به انسان مرحمت فرموده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه در ادامه بیان داشت: برخی از مفسرین کلمه مبارک «یس» را یا انسان تعبیر کرده‌اند؛ در این آیه خداوند متعال به انسان کامل و سراپا جمال و نور اشاره می‌کند؛ چنانچه «یس» نام پیامبر اکرم(ص) نیز است.

وی اظهار داشت: حضرت محمد(ص) این قابلیت و پاکی را داشت که قرآن بر ذات ربوبی او نازل شود و در عالمی که زمان و مکان در آن نیست و نور و تجرد محض است معراج داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین منفرد با اشاره به حقیقت کتاب آسمانی قرآن، ابراز داشت: همان طور که کسی بدون وضو نمی‌تواند به ظاهر قرآن دست بکشد، بدون طهارت باطن محال است به حقیقت و واقعیت قرآن که همان حقیقت نبوی، علوی و زهرایی است بتواند راه پیدا کند.

وی اظهار داشت: درجه مؤمنان به انداز فهم، درک و پرواز عقلی آنهاست و برخی در مرحله اول که اقرار به اسلام و نبوت است، باقی مانده و پروازی ندارند. ایمان درجاتی دارد و مؤمنانی که به درجه ایمان اعظم رسیده‌اند، نزد خداوند متعال عزیز بوده و ترفیع درجه دارند.

استاد اخلاق حوزه علمیه ابراز داشت: بزرگترین رذیله اخلاقی کِبر‌، عُجب و خودبینی است. مرحوم آیت الله محی الدین حائری شیرازی در سفر مکه که با علما داشت بدون اینکه آنها متوجه شوند لباس‌های آنها را شست‌وشو می‌کرد. بسیار اهل عبادت و انس با پروردگار و عاشق خلوت و انس با خداوند بود. این عالم ربانی بسیار ساده زیست بود./966/پ202/ب1

ارسال نظرات