۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۴۵۰۸۸

بررسی فعالیت‌های اسلامگرایان افراطی در روسیه

تحقیقات نشان می‌دهد که راست‌های افراطی بیشتر از اسلامگرایان فعالیت تهاجمی در شبکه‌های اجتماعی دارند.
اسلام گرا

به گزارش خبرگزاری رسا، دانشمندان آزمایشگاه علوم داده‌ها و مسائل جامعه در دانشگاه دولتی تومسک پژوهشی را بر روی ده‌ها گروه راستگرای افراطی و اسلامگرای افراطی در شبکه اجتماعی «وکانتکت» انجام دادند. این خبر را پایگاه خبری این دانشگاه در روز چهارشنبه مخابره کرد.

تحقیق بر روی 42 گروه راست‌گرای افراطی و 29 گروه اسلامگرایان افراطی انجام شد،و پژوهشگران طی چهار ماه ترکیب اجتماعی و جمعیتی، تراکم گروه‌ها، دامنه جغرافیایی اعضا، روابط میان گروه‌ها، ویژگی‌‌های سازماندهی ساختارهای شبکه‌‌ای و ایدئولوژی آنها را مورد بررسی قرار دادند.

در گزارش نهایی این تحقیق آمده است: مشخص شد که اعضای گروه‌ها بیشتر جوانان 18 تا 30 سال هستند. هم راست‌های افراطی و هم اسلامگرایان افراطی با اینکه به صورت بی واسطه عضو گروهک‌های تروریستی مسلح نبودند، خشونت فیزیکی و ساختاری را توجیه می‌کنند. با این حال راستگرایان افراطی رفتار تهاجمی‌تری نسبت به اسلامگرایان افراطی در شبکه‌های اجتماعی از خود بروز می‌دهند.

به گفته «سرگی چودینوف» عضو این تیم تحقیقاتی دانشگاه دولتی تومسک، طرفداران راستگرایان افراطی ابایی از دعوت بی‌پرده به عملیات‌های خشونت‌آمیز نسبت به مهاجران، افرادی از نژادها و اقوام دیگر که از سوی آنها به عنوان دشمن شناخته می‌شوند، ندارند.

وی خاطرنشان ساخت: این به خاطر آن است که راست‌های افراطی فشار کمتری از سوی نیروهای ویژه و ارگان‌های دولتی مسؤول کنترل و انهدام رفتارهای افراطی در شبکه های اجتماعی حس می‌کنند.

دانشمندان می‌گویند، گروه‌های اسلامگرای افراطی مجبور شده‌اند که با شرایط سختگیرانه سیاست دولت کنار بیایند، آنها اگرچه مستقیما دعوت به خشونت نمی‌کنند، اما زبان دشمنی آنها با مسلمانان میانه رو، مسلمانان سنتی، صوفیست‌ها، پیروان دیگر ادیان، سکولارها و مراکز دولتی همچنان برقرار است.

دانشمندان تاکید دارند که نتایج این پژوهش نبود ارزیابی صحیح از پتانسیل تخریب گروه های راست افراطی را در جامعه روسیه نشان می‌دهد./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: تسنیم

ارسال نظرات