۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۳
کد خبر: ۵۴۵۲۶۰
سرپرست معاونت علمی آستان قدس رضوی:

وحدت بین حوزه و دانشگاه اقدام هنرمندانه علمی در انقلاب اسلامی است

طهرانچی گفت: هنر انقلاب این بود که بین دانشگاه و حوزه شعار وحدت را سر داد و این از معجزات علمی انقلاب اسلامی بوده است.
طهرانچی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمد مهدی طهرانچی سرپرست معاونت علمی آستان قدس رضوی ظهر امروز در همایش رؤسای دانشگاه های حوزوی که در بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: این نشست ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است که می تواند در شکل گیری یک حرکت بزرگ نقش آفرین باشد.

وی افزود: بر اساس خواست تولیت آستان قدس رضوی باید این نهاد برآمده از انقلاب ایفای نقش جدی را به نحو احسن داشته باشد و نکته مهم ما این است که چگونه می خواهیم نهادهای برآمده از سنت و مدرنیته را پیوند دهیم.

سرپرست معاونت علمی آستان قدس تصریح کرد: هنر انقلاب این بوده که بین این دو دانشگاهی که مظهری از غرب بود را نفی نکرد و بین دانشگاه و حوزه شعار وحدت حوزه و دانشگاه را سر داد که این معجزات علمی انقلاب اسلامی بوده است.

طهرانچی به ارکان جدید به وجود آمده از این تلفیق اشاره و خاطرنشان کرد: درکنار این تلفیق دو رکن جدید را داریم؛ یکی تحت عنوان دانشگاه های حوزوی و یکی حوزه های دانشگاهی که این چیزی است که در دانشگاه ها رایج شده است.

سرپرست معاونت علمی آستان قدس اظهار کرد: هنر دیگر انقلاب، دانشگاه حوزوی است اما سؤال اصلی اینجاست که این داشگاه تجمیع یا ترکیب بین دانشگاه و حوزه است که در این نشست ها باید به این الگوی پاسخ برسیم.

وی با بیان این که این سوال ها نکته های قابل تامل و قابل بحث است، گفت: چیزی که وجود دارد بحث حوزه و دانشگاه پایه اش را در حوزه علم و دین می توان یافت چرا که علم دانشگاه ها بر اساس مبانی غربی است.

وی به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص علم و دین اشاره و اظهار کرد: این دو باید پا به پا حرکت کنند و هدف ما نیز وحدت حوزه و دانشگاه است یعنی این دو شعبه از یک موسسه هستند و مدلی که ما داریم در واقع دانشگاه های علم و دین هستند.

طهرانچی ادامه داد: سوال اساسی که ما با آن مواجه هستیم دانشگاه حوزوی که از تفکر اسلام ناب محمدی برخاسته است این دانشگاه الگوی خود را چه قرار داده و چگونه می خواهیم مولد علمی شویم که می خواهد تمدن نوین اسلامی را رقم بزند.

معاونت علمی آستان قدس به رویکرد تولیت در تاسیس معاونت علمی اشاره داشت و گفت: راهکار ما این بوده است که آن چه آستان قدس رضوی عهده دار است با یک پشتوانه علمی رقم بزند و 7 برنامه علمی را پایه ریزی کرده ایم که برنامه ی علمی تبلیغ و الگوی حکمرانی در آستان و تربیت دینی و صیانت و امنیت از جمله این کلان برنامه ها هستند./820/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات