توضیح شیخ الازهر درباره دلیل عدم ذکر شدن نام قدس در قرآن
به گزارش خبرگزاری رسا، احمد الطیب شیخ الازهر، سخن برخی افراد که عدم ذکر نام قدس در قرآن را دلیلی بر عدم حقانیت مسلمانان بر مالکیت بر این شهر میدانند را کلامی شبیه به هذیان توصیف کرد.
وی در گفتوگو با شبکه ماهوارهای «المصریه» تصریح کرد: نام قدس به صورت مستقیم در قرآن ذکر نشده بلکه در آیه «سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ: منزه است آن [خدايى] كه بندهاش را شبانگاهى از مسجدالحرام به سوى مسجدالاقصى كه پيرامون آن را بركت دادهايم سير داد تا از نشانههاى خود به او بنمايانيم كه او همان شنواى بيناست (سوره اسراء آیه 1)، به صورت غیر مستقیم به قدس شریف اشاره و آن شهر مبارک خوانده و این خود دلیلی بر اعجاز قرآن است.
احمد الطیب تغییر مکرر نام قدس در طول تاریخ را دلیلی بر عدم ذکر آن در قرآن توصیف کرد و افزود: این منطقه پیش از عهد اسلامی بارها از سوی پارس، بابلیها و رومیها فتح شده و هربار نام آن تغییر یافته است.
شیخ الازهر از ایلیاء، یبوس (نام کنعانی قدس شریف)، شهر داود به عنوان نامهای قدس یاد کرد و توضیح داد: در میدراش یهود (یکی از کتابهای دینی یهودیان) هفتاد نام برای قدس ذکر شده که در قرآن تنها به یکی دو تا از این نامها اشاره شده است.
وی افزود: به عنوان مثال مکه از ابتدا به نام مکه یا بکه بوده و نام آن تاکنون تغییر نکرده و به همین نام نیز در قرآن آمده است، زیرا وقتی با این نام از آن یاد شد مردم می فهمیدند منظور چه مکانی است.
احمد الطیب در پایان گفت: قرآن با وصف از قدس یاد، کرده زیرا نامها از نسلی به نسل دیگر تغییر میکنند اما اوصاف ثابت هستند./۸۴۷/ب۱۰۲/ف
منبع: ایکنا