۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۵
کد خبر: ۵۴۵۶۱۰
۱۴ دی ماه؛

همایش بزرگداشت آیت‌الله مجتهد ابیوردی برگزار می شود

دبیر همایش آیت‌الله شیخ علی مجتهد ابیوردی گفت: همایش بزرگداشت آیت‌الله شیخ علی مجتهد ابیوردی ۱۴ دی‌ماه امسال در شیراز برگزار می‌شود.
حجت‌الاسلام سیدابوفاضل رضوی اردکانی

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سیدابوفاضل رضوی اردکانی در نشست خبری همایش بزرگداشت آیت‌الله شیخ علی مجتهد ابیوردی اظهار داشت: برنامه چندساله هیأت‌امنای آستان مقدس علی بن حمزه(ع) شیراز؛ بزرگداشت عالمان بزرگ مدفون در این محل بوده و تاکنون چندین همایش در این زمینه برگزارشده است.

دبیر همایش آیت‌الله شیخ علی مجتهد ابیوردی افزود: هدف از اجرای چنین برنامه‌هایی آشنا شدن مردم با این چهره‌ها برای الگوبرداری از رفتار آن‌ها است که جامعه را به سمت خوبی‌ها سوق می‌دهد.

این مورخ بابیان بخشی از زندگی آیت‌الله ابیوردی گفت: ایشان یکی از چهره‌های ماندگار شیعه است که در علوم معقول و منقول سرآمد بوده و افراد بسیاری در فارس و برخی دیگر از نقاط کشور مقلد ایشان بودند.

حجت‌الاسلام رضوی‌اردکانی اضافه کرد: این عالم بزرگ، شخصیتی کاملاً سیاسی، آگاه به زمان و چهره‌ای مبارز به‌حساب می‌آمد و علاوه بر آن، وجوه شخصیتی وی تنها به این معنا خلاصه نمی‌شود.

وی ادامه داد: زندگی 75 ساله این عالم ربانی که در سال 1282 در لاله‌گون چهاردانگه اقلید فارس به دنیا آمد و در سال 1375 قمری در شیراز رحلت کرد؛ مملو از تلاش و مجاهدت در زمینه‌های مختلف بود.

حجت‌الاسلام رضوی‌اردکانی گفت: همایش بزرگداشت آیت‌الله شیخ علی مجتهد ابیوردی که در حرم حضرت علی بن حمزه(ع) شیراز مدفون است به همت تولیت این آستان مقدس در 14 دی‌ماه امسال از ساعت 9 تا 11 صبح برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: برای شرکت در این برنامه از علما و چهره‌های علمی و دانشگاهی دعوت‌شده است و از تمامی فرهیختگان برای حضور در این برنامه که زمینه را برای معرفی چنین شخصیت‌هایی به‌عنوان میراث ماندگار این دیار فراهم می‌کند دعوت می‌کنیم.

بنا به این گزارش، آیت‌الله شیخ علی مجتهد ابیوردی از شخصیت‌های برجسته علمی و سیاسی در اواخر عهد قاجار و ابتدای دوران پهلوی است که اقدامات زیادی در عرصه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی داشت و همچنین صاحب تألیف، شاعر و خطاط بود.

قرآن دست‌نویس آیت‌الله ابیوردی رونمایی شد

در حاشیه این نشست خبری، از قرآن دست‌نویس این عالم روحانی رونمایی شد.

این قرآن در قطع جیبی و به‌ صورت 30جزء بوده و به‌جای گذاشتن شماره آیه‌ها، فاصله‌هایی گذاشته‌شده است تا آیات از یکدیگر متمایز شوند.

بنا بر یادداشتی که در آخر قرآن و به خط نویسنده آن آمده است، سال تحریر این کتاب آسمانی، 1342 قمری و 96 سال پیش است و تحریر کننده، آن را به والی نصرت الدوله فیروزمیرزا هدیه کرده است./۹۶۹/د۱۰۲/ب۱

منبع: فارس

ارسال نظرات