۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۵۴۵۷۹۷

انتقاد حجت الاسلام والمسلمین رشاد از بی توجهی مسؤولان به مشکلات جدی مردم

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران رسیدگی به مشکلات و مطالبات مردم را وظیفه مسؤولان به ویژه دولتمردان دانست و از هوشیاری مردم در مقابله با توطئه اخیر دشمن تقدیر کرد.
حجت الاسلام والمسلمین رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد رییس شورای حوزه علمیه استان تهران و تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع)، امروز در جلسه درس خارج فقه که در همین حوزه علمیه برگزار شد، با اشاره به روایتی از امیرمؤمنان مبنی بر این که «إِضَاعَةُ الْفُرْصَةِ غُصَّةٌ» گفت: از كلمات نوراني امير حكمت و عدالت و بلاغت اين فقره‏ كوتاه، اما عميق است كه «ضايع‏ کردن فرصت‏‌ها مايه‏ اندوه است». انسان وقتي از فرصت‏‌های فوق‏‌ العاده استفاده نكند اندوه‏ناك و پشیمان خواهد شد، شرايط فراواني پيش مي‌‏آيد كه انسان مي‏‌تواند از یک فرصت معنوي استفاده كند، ولي از آن بهره لازم را نمي‏‌برد و آن فرصت از دست مي‏‌رود، و گاه یک فرصت‏ مادي مشروع برای انسان فراهم می‏‌شود اما از فرصت استفاده مناسب نمی‏‌كند و پشيمان و غمگين خواهد شد.

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران اضافه کرد: در اين ايام اتفاقاتي در بعضي نقاط كشور رخ داد كه بسیار معنادار بود به متوليان امور که از اين فرصت طلایی و تاريخي كه برای خدمت به اسلام، انقلاب، ایران و ملت، براي مردم مؤمن، انقلابي، دلسوز، وفادار و شيعي اميرمومنان در اختيار دارند كمال استفاده‏ و بهره را ببرند، چرا که این فرصت‏‌ها زودگذر و تکرارناپذیر است و وقتی از دست رفت مایه‏ پشیمانی دنیوی و اخروی است.

وی افزود: اگر كسي از اين فرصت غفلت كند در پايان عمر پشيمان خواهد شد و در قيامت هم نادم و اندوهگين خواهد بود و این فرصت از دست رفته هرگز جبران‏ شدني نيست؛ تا چه رسد به اينكه كسي به‏ جاي خدمت به اين مردم باوفا و شيعیان علي(ع) به آنها خيانت كند. معطل نگاه‏ داشتن ظرفيت‏‌ها و امكانات ملی، دارايي‏‌هاي معنوي و مادي اين ملت را به‏ باد دادن و راه را براي غارت بيت‏ المال بازكردن، و اسف‏بارتر اينكه خود نيز در اين غارت مشاركت‏ کردن خواهد بود که سبب پشیمانی می شود.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) ابراز کرد: اغتشاشاتي كه اين چندروزه در گوشه‏ و كنار كشور اتفاق افتاد ذاتاً جنبه‏ اعتراضي و مطالبه‏ گرانه داشت و به‏ حق بود، هرچند بیگانگان و بیگانه‏ پرستان سعی کردند از آن سوءاستفاده کنند. طبقات محروم و مستضعف، يعني همان طبقه‌ای كه انقلاب كردند، از مشكلات اقتصادي و معيشتي کشور به ستوه آمده‌‏اند. مردم از بيكاري جوانان و از شرایط نامناسب فرهنگی معترض هستند. مقامات و مسؤولان، به‏ هوش باشید، و به‏ خود بیايید، رهبري بارها و بارها اتمام حجت کردند و گاهی به‏‌تندي تذكر دادند و مسؤولان را در جلسات و ملاقات‏‌هاي خصوصي به ‏شدت توبيخ و ملامت و مؤاخذه کردند،‌ با این حال باز هم آنها توجه نمي‏‌كنند؛ بنابراین براي مردم راهي باقي نمي‏‌ماند جز اينكه با فريادزدن و خروش ‏برآوردن اعتراض كنند و حرف خودشان را به گوش مسؤولان برسانند، البته اگر گوش شنوايي در بعضي از مسؤولان باقی مانده باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد عنوان کرد: ای كاش مسؤولان کشور در خانه دو سه جوان بيكار با مدرك بالا داشتند تا می‌فهمیدند بیکاری به چه معناست،  اي‏ كاش اين آقايان به صورت ناشناخته به ادارات مراجعه مي‏‌كردند و مي‏‌ديدند كه در اين ادارات چه بر سر مردم مي‌‏آيد، اي‏‌كاش آنان پرونده‏ قضايي مي‏‌داشتند كه مثل ديگران ده سال، پانزده سال و بيست‏ سال لاينحل باقی مي‏‌ماند تا می‏‌فهمیدند مردم از فرایند فرساینده‏ رسیدگی قضایی چه می‏‌کشند.

وی افزود: اي ‏كاش اين مسؤولان مسكن نداشتند و اجاره‏ نشین بودند تا درک می‏‌کردند درد بی‏خانگی یعنی چه، آنان اگر مستاجر بودند مي‏‌فهميدند كه مردم زیر بار کمرشکن اجاره‏ مسکن چه مي‏‌كشند. طبقات مستضعف و مردم بيچاره‏‌ای كه با همه‏‌ي وجود هستی‏شان را صرف اين انقلاب و اسلام كردند و با سخاوت تمام همه‏‌ موجوديت خود را خرج دین، استقلال كشور، آزادي و مبارزه با استبداد و مواجهه‏ با استكبار كردند، خانواده‏‌هايي كه يك شهيد، دو، سه و چهار شهيد دادند انتظار چنین اوضاع نابسامانی را درکشور نداشتند.

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران بیان داشت: کاش مقامات و مسؤولان هرکدام يك فرزند شهيد و برادر شهید داشتند، آنگاه مي‏‌فهميدند كه اين انقلاب چقدر ارزش دارد، گاهي انسان بعضي از فقرا را مي‌‏بيند كه براي گذران زندگي تن به چه خفت و ذلت‌‏هايي که نمي‌‏دهند، زن سرپرست خانوار با چه مشكلاتی که بچه‏‌هاي قدونیم‌قد يتيمش را اداره نمي‏‌كند و  پدر بيكار كه چقدر شرمنده‏ بچه‏‌هاي گرسنه و فقير خود است، پس عدالت اسلامي و آرمان‏‌هاي انقلاب کجا رفت كه يك فرد در همين كشور و در يك اداره يك ميليون حقوق بگيرد و ديگري پنجاه ميليون. مردم  اين تبعيض‏‌ها را تا كي بايد تحمل كنند؟

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) گفت: كاش بعضي مسؤولان، پس از سال‏‌ها هشدار و انذار رهبری، براي اين شبكه‏‌هاي مجازي تدبيري مي‌‏كردند. اين‏قدر نسبت به تجاوز به حريم فكري و معنوي و اخلاقي و سياسي و استقلال فرهنگي و هويت اين ملت كه از راه شبكه‏‌هاي مجازي، رسانه‏‌ها و ماهواره‏‌ها صورت مي‏‌بندد، بي‏ تفاوت ن‏بودند. تهاجم فرهنگی جنگ بنیان‏ برافکن است که هويت و هستي حقیقی ما را تهديد مي‏‌كند، كاش با شعارهاي كاذب «جريان آزاد اطلاعات» مرزهاي فكري و فرهنگي را به روي دشمن باز نمي‏‌گذاشتند، كاش اين جلسات شوراي عالي مجازي مرتب تشكيل مي‏‌شد تا در آن تصميمات قاطع، روشن و كارآمدي گرفته شود، كاش جلسات شوراي عالي انقلاب فرهنگي با كمترين بهانه تعطيل نمی شد و تصميمات اساسي و كارسازي در آن گرفته می‌شد، كاش اين نهادهاي كارآمد و كارساز وظايفشان را آن‏چنان كه بايد ايفا مي‏‌كردند. كاش شوراي عالي انقلاب فرهنگي، آن‏چنان كه رهبري معظم انقلاب مي‏‌فرمايند به ستاد فرماندهي فكر و فرهنگ کشور تبدیل می‌شد. اي‌كاش به‏‌جاي اينكه با ماده و تبصره خودمان را مشغول كنيم و اوقات و فرصت‏‌ها از دست برود، کاری برای صیانت از هویت ملی، ارزش‏‌های دینی و آرمان‏‌های انقلاب صورت می گرفت.

وی با اشاره به ایجاد محدودیت در شبکه ای اجتماعی تصریح کرد:  اگر اينها خسارتبار و زيانبار هستند چرا فكر اساسي نمی شود و اينترنت ملي راه نمي‏‌افتد؟ چرا سرورها و مراكز همه‏ اطلاعات كشور در خارج از كشور است؟ اين مصداق نقض قاعده‏ نفی سبيل و مصداق بارز راه بازكردن براي سلطه‏ كفر و تكفير است. این رفتارها برخلاف قاعده‏ نفی سبیل است، الان جغرافیای فکری و عقیدتی و اخلاقی مردم به اشغال دشمن درآمده است،  آيا براساس قاعده‏‌ نفي سبيل نبايد با اين حمله و هجوم و سلطه و سيطره‏ كفر و ظلم و استكبار مقابله شود؟ اين‏ همه گفته مي‏‌شد زیربار نمی‏‌رفتید، چطور شد كه ظرف چند ساعت آنها را مسدود كرديد، حال كه بستيد چرا مي‏‌خواهيد دوباره آنها را آزاد كنيد؟

استاد حوزه علمیه گفت: آیا این بدان معنا نيست که شما فقط از تهدید سیاسی و به‏ مخاطره افتادن مقام و جایگاه سیاسی‏تان نگران و نسبت به آن حساس هستيد و بس، اما نسبت به فرهنگ، هویت، سبک زندگي، اخلاق و دین هرگز؛ چرا تصميم اساسي نمي‏‌گيريد كه كشور را از شبكه‏‌هاي بيگانه بي‏ نياز كنيد؟ جزئي‏‌ترين اطلاعات شخصي، فردي، اجتماعي، سياسي، دولتي، اداري، اقتصادي و ديني در سرورهاي برون‏‌مرزي و در اختيار بیگانگان است و آیا این مساوي با «اخذ کفار بمثابه بطانه نیست» و حرام و خلاف نیست؟ آنها براساس همين اطلاعات است که براي ما برنامه ‏ريزي مي‏‌كنند. آقایان برای این امور تدبيري كنيد.

چرا آسيب‏‌هاي اجتماعي مورد توجه نيست؟

استاد برجسته اخلاق ابراز کرد: بارها مقامات صالح گفته‏‌اند، مسؤولان دلسوز گفته‏‌ا‌ند، مراجع و رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند که چرا آسيب‏‌هاي اجتماعي مورد توجه نيست؟ سه، چهار ساعت گزارش مي‏‌دهند؛ رهبر انقلاب در همان جلسه گريه مي‏‌كنند؛ از آن جلسه تا امروز چه‏ كار درخوری كرده‏‌ايد؟ چه اتفاقي افتاده است؟ اين آسيب‏‌هاي اجتماعي روزي سر باز خواهد کرد و نظام، دين، ملت و استقلال ما را تهديد مي‏‌كند.

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران تاکید کرد: اختلافات بس است، کار از جناح‏‌گرایی گذشته است، جناح‏‌پرستی بس است، این جناح‌‏بندی‏‌ها و جناح‏‌ها به‏ جای اینکه بال انقلاب باشند وبال انقلاب شده‏‌اند! آقایان اولاً برای خدا، وگرنه، لااقل به‏‌خاطر حفظ مقام و موقعیت خودتان، از این کارها دست بردارید و به کار مردم بپردازید.

وی ادامه داد: اما بايد به‏‌طور مضاعف تأسف خورد كه آقايان اين فرصت‌‏ها را درك نمي‌‏كنند و براي از دست ‏رفتن فرصت‏‌ها غصه نمي‏‌خورند. امروز مختصر اغتشاشاتي كه اينجا و آنجا صورت گرفت، اين‏ آقايان، بسا تحت فشار، به هوش آمدند، ولي همين‌ فرداست كه فراموش خواهند كرد. آقايان بايد تدبير كنند و ببينند بايد چه كنند كه اين کارها ديگر برنخيزد، نه اينكه فريادها را در گلو خفه كنند، بلكه اقدامي كنند كه مردم ديگر در سينه فريادي نداشته باشند. مشكلات مردم قابل حل است. مگر وعده نمي‏‌كنيم كه سالي بيش از نهصدهزار فرصت شغلي ايجاد خواهيم كرد و حتي عدد را ريز اعلام مي‏‌كنيم؛ كجاست؟ كدام فرصت شغلي ايجاد شده؟ چرا مرتب آمار بيكاري و بيكاران افزايش پيدا مي‏‌كند؟ چرا براي بيكاري جوانان و آسيب‏‌هاي اجتماعي و فقر اين مردم و حل مشكلات اداري قدمي برنمي‏‌داريم؟

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) گفت: در این حوادث برای جهانیان و مردم ما معلوم شد، غافل‏‌تر از بعضي مسؤولان وظيفه‏ ناشناس داخلي، قدرت‏ها و عمال و نواب این قدرت‏ها هستند. بيچاره‏‌ها از اينكه سي، چهل نفر در گوشه و كنار اين كشور عظيم، مقتدر و آرام چهار تا شعار دادند، چقدر ذوق‌‏زده شدند، چقدر مستكبران مغرور، حقير هستند؛ واقعاً اين حقارت روح است كه در چنین مواقعی اين‏گونه بروز مي‏‌كند. ترامپ به‏ ظاهر رهبر و رئيس ‏جمهوري ابرقدرت كنوني است، از اينكه چهار نفر در فلان گوشه‏ يك شهرستان در ايران شعار داده‏‌اند خوشحال شده و ظرف 24 ساعت سه بار براي آنها پيام مي‌‏فرستد. اين نشانه‏ حقارت، درماندگي و فلك‏ زدگي است كه به اين‏ چنين امور ساده كه هزار از اين نوع در كشورهاي مختلف اتفاق مي‏‌افتد، اين‏قدر ذوق ‏زده شده‌اند و دل بسته‌اند.

اتفاقات اخیر در عین تلخ ‏بودن، اقتدار کشور و خردمندی ملت را آشکار کرد

وی گفت: اين اتفاقات براي مردم ما بسيار معنادار بود كه ببينند و بدانند كه ما چقدر مقتدريم و بيگانگان و بدخواهان چقدر دست‏ خالي هستند و به چه چيزهايي تشبث مي‏‌كنند. گاهي مي‏‌گويند حمله‏ نظامي مي‏‌كنيم. اگر از شما برمي‏‌آمد و جرأت می‏‌کردید تا به حال حمله كرده بوديد، آيا فراتر و گسترده‌‏تر از اين براي آنها ميسر بود؟ ممكن نبود و اگر بيش از اين از دستشان برمي‏‌آمد حتماً انجام مي‏‌دادند. اگر مي‏‌توانستند حمله‏ نظامي كنند هرگز معطل نمي‏‌شدند. اينكه از اين فرصت‏‌هاي سخيف، بي‏‌خاصيت و بي‏‌ثمر و فوق‏ العاده مبتذل و كوچك نمي‏‌گذرند، آيا از امكاني مثل حمله‏ نظامي كه خيال مي‏‌كنند با آن مي‏‌توانند كشور را اشغال كنند و نظام را سرنگون كنند، صرف‏ نظر مي‏‌كنند؟ نمي‏‌توانند و هرگز نخواهند توانست.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد ابراز کرد: به مردم هم بايد گفت حواسشان باشد کارها را از راه قانوني انجام دهند. نبايد مردم را تشويق كنيم كه به خيابان‏‌ها بيايند و اگر هم به خيابان مي‏‌آيند بايد با مجوز حضور پيدا كنند. نقض قانون نكنند، اما حواسشان باشد، اگر دقت نكنند ممكن است دشمن از تحرکات ناسنجیده و غیرقانوني سوء استفاده کند، دیدید افرادی نفوذ کردند و به مقدسات اهانت کردند، قرآن سوزاندند، پرچم کشورمان را آتش زدند، این افراد با اسلام و ملیت، استقلال و هویت ما مشکل دارند که این‏گونه حقد و کینه‏ نهفته در درون چرکین خود را آشکار کردند، در این حوادث، كفر و تكفير، يهود و صهيونيسم، مسيحيت آمريكايي‏ و اسلام آمريكايي كه اسلام سعودي‏‌هاست، صف واحد شدند و خواستند بر اين موج سوار شوند. بايد حواسمان باشد كه چگونه رفتار و عمل كنيم.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: مسؤولان نيز بايد كاري كنند كه كار به اينجا نكشد و كارد به استخوان مردم نرسد و فقر را درك كنند. آقايان مسؤول شما نمي‏‌دانيد فقر چيست؟ کجا می‏‌دانید طعم تلخ فقر چیست؟ کاش می‏‌دانستید! «الفقر و ما ادراك» مالفقر». به تعبیر رسول خدا (ص): «كادَ الفقرُ اَن يَكونَ كُفراً». از اين مردم توقع نداشته باشيد با فقري كه كارد را به استخوانشان رسانده، انقلاب و دين را حفظ كنند. فقر و كفر در فرهنگ ديني ما همسايه‏ هم هستند. اگر فقر بيايد كفر آمده است، اگر اين نظام اسلامي را خوب اداره نكنيد، به وعده‏‌هاي خود عمل نكنيد و عدالت علوي را اجرا نكنيد، مردم دين‏شان را از دست مي‏‌دهند. اگر به سبك زندگي اسلامي تحقق نبخشيد، اگر الگوي پيشرفت را بر مبناي اسلام و نياز ايران تحقق نبخشيد مشکلات جدی ایجاد خواهد شد.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) خاطرنشان کرد: اين روزها بسيار روزهاي اندوهگيني است. گرچه اين حوادث به ‏لحاظ صوري كوچك بود، اما اين مسأله حكايت از اين دارد كه مردم ما رنج مي‏‌كشند و همزمان از اين حكايت دارد كه مردم ما همچنان صبور هستند. ببينيد در كنج و گوشه‏ مملكت چند جا اين اتفاقات رخ داد و مردم اجابت نكردند و به خيابان نيامدند. هر جا سي، چهل و حداكثر صد نفر به خيابان آمدند، اما مردم با جمعیت‏‌های ميليوني از انقلاب و نظام حمايت كردند. اين به چه معناست؟ يعني اين مردم از فقر رنج نمي‏برند؟ از مشكلات اداري رنج نمي‏برند؟ از بي‏عدالتي‏ ها خسته نشده‏‌اند؟ نخير؛ اين يعني مردم نجيب هستند، نگران انقلاب و نظام و هويت و هستي كشور و نگران منافع و مصالح ملي هستند و به همين دليل هم‏ صدايي نكردند و اين حركت‏‌ها پايگاه ملي نداشت و ندارد.

وی افزود: از این مردم خردمند و صبور و نجیب باید تشکر كرد. مردم باز هم تحمل مي ‏كنند و اينكه مردم ميليوني به خيابان نيامدند خيلي معنا دار بود و اي‏ كاش شوراي عالي امنيت ملي، مجمع تشخيص مصلحت، شوراي عالي انقلاب فرهنگي، شوراي عالي فضاي مجازي، دستگاه دولت، مجلس، مسؤولان عالي قوه‏ قضائيه، مراجع تصميم‏ ساز و تصميم‏ گير، پديده‏ اين چند روز اخير را هم مطالعه و آسيب‏ شناسي كنند، و هم به پيام‏‌هاي عمیق اين رويدادها توجه كنند. يكي از پيام‏‌هاي اين اتفاقات اين بود كه با اينكه مردم خسته و در رنج هستند و از فقر و بیکاری و بدکاری‏‌ها به ‏ستوه آمده‌‏اند، ولي حاضر نيستند به خيابان‏‌ها بيايند. هرچه دشمن تلاش كرد نشد. تمام دشمنان ما هم‏زبان شدند و پياپي پيغام فرستادند و چهار نفر هم به خيابان آمدند، ولي مردم حتي تماشاچي هم نشدند و اصلاً تجمع عمده ‏اي صورت نپذيرفت. اين مسأله خيلي معنادار بود. مسؤولان بايد قدر اين ملت باوفا، باهوش، نجیب و صبور را بدانند./813/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات