۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۷
کد خبر: ۵۴۸۶۴۵
عضو هیأت علمی دانشگاه معارف اسلامی قم مطرح کرد؛

اهمیت توجه به جریانات مختلف دین شناسی برای پاسخ گویی به شبهات

حجت الاسلام پناهی آزاد با اشاره به ظهور جریانات اعتزال نو و معنویت مدرن در جهان معاصر بر آشنایی بیشتر با این جریانات برای پاسخ گویی به شبهات تأکید کرد.
جریان شناسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام حسن پناهی آزاد عضو هیأت علمی دانشگاه معارف اسلامی قم عصر امروز در نشست جریان شناسی دینی با اشاره به اهمیت تربیت متکلمان در مکتب علمی امام صادق(ع)، اظهار داشت: کلام و دفاع از دین و تربیت شاگردان در این حوزه برای پاسخ گویی به شبهات مورد توجه امام صادق(ع) بود که نشان از اهمیت این امر دارد.

وی با بیان اینکه این امر نشان از اهمیت هویت حوزوی است، گفت: اگر یک طلبه به جایگاه هویت طلبگی و حوزوی خود توجه کند این هویت و جایگاه را با هیچ چیز در عالم عوض نخواهد کرد، بنابراین اگر خود را طلبه می دانیم و شاگرد مکتب امام صادق(ع) می دانیم باید به امر تخصص در مباحث کلامی توجه داشته باشیم.

این پژوهشگر و مؤلف دینی خاطرنشان کرد: امروز لازم است با دین شناسی، دین پژوهی و آگاهی دینی با تمام وجود و هویت انسانی خود مواجه شویم، مباحث دینی یک بخش از علوم انسانی است که در مقابل آن دیگر علوم بشری قرار دارد و این نشان از اهمیت مقوله دین پژوهی دارد.

وی با بیان اینکه امروز جهان اسلام با دو مقوله مهم اعتزال نو و معنویت مدرن مواجه است و این امر در دانشگاه ها بیشتر نمود دارد، افزود: وجه مشترک میان نو اعتزال و معتزله مقوله عقلانیت است که از سید جمال اسد آبادی آغاز شد و ادامه پیدا کرد و به جایی رسید که انحراف در اندیشه آنها به وضوح قابل مشاهده است.

حجت الاسلام پناهی آزاد ادامه داد: در مقابل اعتزال نو مسأله سنت گرایی وجود دارد که عقلانیت را به کل کنار گذاشته و به روایات و قرآن کریم بسنده کرده اند، اما عقلانیت شیعی که پرچم دار آن علامه طباطبایی و کسانی مانند شهید مطهری است در اعتدال قرار دارند.

وی با بیان اینکه حتی در عقلانیت اعتزال نو به قدری نوسان وجود دارد که نمی توان آن را یک مقوله عقلانی دانست، گفت: معیار و ملاک در این جریان مشخص نیست، افراط در اعتزال نو به قدری است که وحی را به کنار بردند و حتی قصص قرآنی را افسانه خواندند.

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت شناخت جریانات دین شناسی و دین پژوهی در جهان معاصر، ابراز کرد: شناخت این جریانات انسان را در پاسخ گویی به شبهات یاری خواهد کرد و در تقابل با جریانات مختلف ما را مسلط به ابزار پاسخ خواهد کرد./854/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات