۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷
کد خبر: ۵۴۸۸۴۵
امام جمعه موقت کاشان:

قرآن زلال ترين منبع معرفت خدا و سرچشمه معارف است

حجت الاسلام اسلامي تبار قرآن را زلال ترين منبع معرفت خدا و سرچشمه معارف دانست و گفت: قرآن كلام مستقيم الهي است و خداوند خود را در قرآن براي بندگانش معرفي كرده از اين رو امام راحل مي فرمايد اگر قرآن نبود باب معرفت الله به روي بشر بسته بود.
حجت الاسلام اسلامي تبار

 به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار جمعه شب در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد آيت الله رضوي كاشاني در خيابان ملامحسن فيض كاشاني برگزار شد، گفت: يكي از عوامل بسيار مهم براي هدايت انسان و ارزشمند شدن انسان اين است كه انسان معرفت الله و خدا شناس باشد.  

وي با اشاره به اينكه انسان بدون خدا شناسي هدايت نخواهد شد، افزود: قرآن براي هدايت بشر است و يكي از مهمترين عوامل هدايت بشر خداشناسي است.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: انسان بدون خداشناسي ارزشي ندارد و كسي كه خدا را نمي نشناسد و با خدا ارتباط نداشته باشد و بندگي خدا را نكند هيچ است، بنابراين اگر همه عالم و كره زمين را در اختيار انساني قرار دهند كه با خدا ارتباط نداشته باشد و خدا نشناسد و معرفت الله را نداشته باشد، هيچ ارزشي ندارد.

امام جمعه موقت كاشان زلال ترين منبع معرفت خدا و سرچشمه معارف را قرآن دانست و ادامه داد: قرآن كلام مستقيم الهي است و خداوند خود را در قرآن براي بندگانش معرفي كرده است، از اين رو امام راحل مي فرمايد اگر قرآن نبود باب معرفت الله به روي بشر بسته بود.

وي در ادامه تفسير آيه دوم سوره رعد كه مي فرمايد ‹‹اللَّهُ الَّذي رَفَعَ السَّماواتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَها ثُمَّ اسْتَوي‏ عَلَي الْعَرْشِ وَ سَخَّرَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ کُلٌّ يَجْري لِأَجَلٍ مُسَمًّي يُدَبِّرُ الْأَمْرَ يُفَصِّلُ الْآياتِ لَعَلَّکُمْ بِلِقاءِ رَبِّکُمْ تُوقِنُونَ›› گفت: اين آيه يكي از آياتي است كه خداوند به صورت مختصر خود معرفي كرده است و مي فرمايد خدا كسي است كه آسمانها را با ستون هاي نامرئي برافراشت كه قابل مشاهده نيست كه امروز دانشمندان از آن به عنوان نيروي جاذبه نام مي برند.

حجت الاسلام اسلامي تبار ابراز کرد: آين آيه از آياتي است كه دلالت بر علمي بودن قرآن دارد كه 1400 سال قبل قرآن در زمان عرب جاهليت به نيروي جاذبه اشاره كرده است و منظور قرآن از عرش به معناي پهناي هستي است و تمام عوالمي كه خدا آن را خلق كرده است.

به گفته وي، عرش الهي همان منطقه حكومتي خدا است و تمام عالم هستي منطقه حكومت خدا است و هيچ چيزي از مرزهاي حكومت خداوند خارج نيست و بر همه عالم هستي سلطه دارد و سكان هدايت و اداره عالم هستي در دستان او است.

وي ادامه داد: خداوند مي فرمايد ‹‹وَ سَخَّرَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ›› ماه خورشيد را خلق كردم و آن مسخّر قرار دادم كه مسخّر به معني اين است كه  من آن را در خدمت انسان قرار دادم، بنابراين خداوند ماه خورشيد را آفريده است و آن را خادم انسان قرار داده است و در آيات متعددي از قرآن تعبير به تسخير آمده است كه شب و روز را در خدمت انسان قرار دادم و جريان شب و روز به نفع انسان است و عدم آن به ضرر انسان است.

امام جمعه موقت كاشان گفت: خداوند در حديث قدسي مي فرمايد، من همه هستي را براي انسان آفريدم و در خدمت انسان قراردادم، اما انسان را براي خودم آفريدم و انسان از من است و همه هستي را براي انسان آفريدم.

حجت الاسلام اسلامي تبار افزود: از اين آيات اينگونه نتيجه مي‌گيريم كه انسان از ديدگاه مكتب اسلام به اندازه اي ارزش دارد كه خداوند متعال همه هستي را به خاطر انسان آفريده است و همه را در خدمت انسان قرار داده است و اين ارزش انسان از ديدگاه اسلام است، از اين رو انسان خليفه الله است و جانشين خدا است.

وي با اشاره به اينكه قلب انسان محل تجلي نور خداوند است و قلب مومن عرش رحمان و محل حكومت خدا است، عنوان كرد: قلب انسان حرم الهي است و درحرم الهي غير خدا را راه نمي دهند اما متأسفانه پول و مقام و شهرت و شهوت اين حرم را غصب كرده اند و تنها چيزي كه در آن نيست خدا است.

امام جمعه موقت كاشان افزود: خداوند مي فرمايد، قلب مومن گنجايش وجود من را دارد، از اين رو  امام صادق مي فرمايد «الْمُؤْمِنُ أَعْظَمُ حُرْمَةً مِنَ الْکَعْبَه» احترام مومن از احترام كعبه بالاتر است و اين درسي است كه اين آيه به ما داده است.

حجت الاسلام اسلامي تبار با بيان اينكه اگر انسان تفكر كند كه خداوند همه هستي را براي وجود او آفريده است در تربيت انسان موثر خواهد بود، گفت: پيامبر اكرم(ص) مي فرمايد‹‹شَيءٌ أكرمُ علَى اللّه›› با اينكه خداوند جبرئيل و اسرافيل و اين همه فرشته و ملائكه دارد كه همه نور و مطيع محض خداوند هستند اما مي فرمايد، هيچ موجودي نزد خدا گرامي تر از انسان نيست.

وي افزود: وقتي خداوند ماه و خورشيد را در خدمت انسان و در مسير منافع انسان قرار داد، نهايتا انسان تكامل يافته ترين موجود عالم انسان است و اگر خدا را نافرماني كند بايد حيا كند و از خودش خجالت بكشد./1307/پ203/ب1

ارسال نظرات