۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۱
کد خبر: ۵۴۹۰۲۶

تحلیلی از دلایل آزادی شیخ زکزاکی از سوی دولت نیجریه

یک کارشناس مسائل نیجریه خاطرنشان کرد که تظاهرات‌های گسترده روزهای اخیر همزمان با تشدید علایم بیماری در شیخ زکزاکی موجب عقب‌نشینی دولت نیجریه شد.
زکزاکی

به گزارش خبرگزاری رسا، «صادق ملکی» کارشناس امور نیجریه روز امروز درباره انتشار ویدئوی صحبت شیخ «ابراهیم زکزاکی» رهبر جنبش اسلامی نیجریه با رسانه‌ها، گفت: بالا گرفتن اعتراضات به ادامه بازداشت شیخ زکزاکی و همچنین بروز نشانه‌های نگران‌کننده از وخیم شدن وضعیت سلامت او، موجب شد تا دولت نیجریه تحت فشار قرار گرفته و امکان معاینه پزشکی شیخ زکزاکی را فراهم کند.

ملکی گفت: «در 2 سال گذشته راهپیمایی‌های زیادی در شهرهای مختلف نیجریه در جریان بود و حتی دادگاه عالی نیجریه هم مجبور به مداخله شد و رأی به آزادی و پرداخت غرامت داد، اما دولت از انجام این کار خودداری کرد.»

وی افزود: «اتفاقی که در 2، 3 هفته اخیر رخ داد این بود که حال شیخ زکزاکی رو به وخامت رفت و مثلا ایشان در ادای برخی از کلمات با مشکل مواجه شدند و پزشکان بر اساس علایمی که دریافت کرده بودند، احتمال دادند که ممکن است که سکته مغزی رخ داده باشد.»

این کارشناس مسائل آفریقا با اشاره به گسترش تجمعات اعتراضی در حمایت از شیخ زکزاکی در هفته‌های اخیر و بازداشت ده‌ها نفر در این اعتراضات، گفت بروز نشانه‌هایی از وخامت حال شیخ زکزاکی موجب شد تا وضعیت شکل‌گرفته، برای دولت نیجریه هم ایجاد نگرانی کند و مسأله گرفتن آزمایش از ایشان مطرح شود.

ملکی ادامه داد: «اما مشکلی که در این 2 سال وجود داشت، این بود که آن درمان حداقلی هم که صورت می‌گرفت، از سوی پزشکان نیروهای امنیتی بود و اعتمادی هم به آن‌ها وجود نداشت. اما اتفاق مهمی که اکنون رخ داده، این است که اولا گویا برای اولین بار اجازه داده‌اند که پزشک خود ایشان آزمایش‌ها را بگیرد، که این خود اتفاق رو به جلویی است و ثانیا اینکه امکان انتشار تصاویر ایشان و همسرشان فراهم شد که این اتفاق خوبی بود.»

وی افزود: «اما با توجه به علایم پزشکی، هنوز علایم خطر وجود دارد و چون علایم خطرناکی در روند درمان شیبخ زکزاکی دیده شده، بعید نیست این عقب‌نشینی رژیم نیجریه و اجازه برای درمان شیخ از سوی پزشک خودشان برای پیشگیری از تبعات اثرات شدت گرفتن بیماری شیخ باشد. اما همین میزان عقب‌نشینی هم ان‌شاءالله مبارک است و ان‌شاءالله به درمان و بهبود شیخ زکزاکی کمک کند و توطئه‌های دشمنان را خنثی کند. به هر حال همین که روند درمانی مقداری بهبود کرده، این خود مقداری امیدوارکننده است و امیدواریم که ان‌شاءالله این پیگیری‌ها و دعاها به همین قوت و وسعت ادامه یابد، امیدواریم که خبرهای بهتری نیز بشنویم.»

ملکی گفت که با توجه به سابقه انتشار اخبار دروغ از سوی نیروهای امنیتی نیجریه، گفت باید اندکی منتظر ماند تا جوانب و جزئیات دقیق‌تر این رخداد منتشر شود.

وی درباره چشم‌انداز آزادی شیخ زکزاکی گفت: «فشار به دولت [محمدو] بوهاری خیلی زیاد شده و فشار زیادی هست، هم از این باب که وضعیت کشور بسیار ملتهب است از لحاظ اقتصادی و اجتماعی و هم اینکه صبر شیخ زکزاکی و رفتاری که جنبش اسلامی داشته، موجب شده تا محبوبیت آن‌ها افزایش یافته و عمق ایمان آن‌ها علنی شود.»

ملکی ادامه داد: «چون آن‌ها (دولت نیجریه) تصور می‌کردند که اگر به سمت شیخ دست ببرند، جنگ داخلی شود و خون به پا شود، با توجه به اینکه در بسیاری از نقاط آفریقا یک اختلاف کوچک می‌تواند به بروز خونریری منجر شود. اما بدترین جنایات در غرب آفریقا علیه جنبش اسلامی انجام شد، اما این‌ها (جنبش اسلامی) دست به سلاح نبردند. این امر موجب شده تا گفتمان اسلام ناب با سرعت بسیار بیشتری در غرب آفریقا ترویج شود.»

این کارشناس مسائل نیجریه با بیان اینکه با وجود تهمت‌های گسترده دولت نیجریه به جنبش اسلامی، این گروه از دست بردن به سلاح و رفتارهای غیرقانونی و خشن خودداری کرده، گفت این امر موجب شده تا «صدق ایمان» اعضای این گروه بیش از پیش برای عموم مردم نیجریه روشن شود.

وی افزود: «اما احتمال آزادی واقعا معلوم نیست، مگر اینکه فشارها خیلی بیشتر شود. البته این امید هست که با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری و جدی شدن پیگیری‌ها، شاید اتفاق بیافتد، اما واقعیت این است که فعلا خوش‌بینی ویژه‌ای وجود ندارد.»

ملکی در ادامه از تعیین شرط از سوی ارتش نیجریه برای آزاد کردن شیخ زکزاکی خبر داد: «حدود یک ماه پیش چون فشارها به آن‌ها زیاد شده بود،به شیخ زکزاکی اعلام کرده بودند که «آماده‌ایم شما را آزادی کنیم، اما چند شرط داریم.» این شرط‌ها این بود که راهپیمایی روز قدس، عزاداری روز عاشورا و راهپیمایی میلیونی روز اربعین، برگزار نشوند. اما شیخ زکزاکی در پاسخ گفته بود که «خوش شهدای ما به ما اجازه نمی‌دهد که ما این برنامه‌ها را لغو کنیم». ترکیب همین سه شرط ریشه مخالفت آن‌ها را نشان می‌دهد.»

شیخ زکزاکی روز شنبه برای اولین بار پس از حمله سال 2015 ارتش نیجریه به حسینیه شهر «زاریا»، با خبرنگاران گفت‌وگو کرد. وی گفت بالاخره به او اجازه داده شده که از سوی پزشک خودش مورد معاینه قرار گیرد./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات