۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۸
کد خبر: ۵۵۱۸۷۲

روایت آیت الله قریشی از حماسه دوم بهمن ۵۷ و به توپ بسته شدن مسجد اعظم ارومیه

آیت الله قریشی گفت: حماسه دوم بهمن در واقع باعث شد اراده مردم برای مبارزه و به پیروزی رساندن انقلاب بیشتر شود چراکه مردم از گستاخی رژیم طاغوت در اهانت و توهین به مکانهای مقدس به خشم آمده بودند.
قریشی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، آیت الله سید علی اکبر قریشی، نماینده مردم آذربایجان غربی که نودمین سال از زندگی پرخیر و برکتش را پشت سر می گذارد، عصر امروز در دیدار جمعی از اصحاب رسانه ارومیه به مناسبت حماسه دوم بهمن ۵۷ و به توپ بسته شدن مسجد اعظم ارومیه از سوی نیروهای نظامی شاه خاطراتی را از مبارزات قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بیان کرد.

این مبارز دیرین، حوادث و رویدادهای آن روزهای ارومیه را چنین روایت می کند: از سال ۴۲ مبارزه علیه رژیم طاغوتی در منابر علما و روحانیت شروع شد، آن سالها مدام بخاطر سخنان تند و انتقاد از رژیم به شهربانی و فرمانداری احضار می شدم.

احضار و تهدیدها تا سال ۵۷ ادامه داشت اما بنده همینکه پا از ساواک و شهربانی بیرون می گذاشتم، کار خودم را می کردم.

هیچ گاه از ترس تهدید، شکنجه و تبعید دست از مخالفت با رژیم برنداشتم تا اینکه در دوم اردیبهشت ۵۷ مرا به بافت کرمان تبعید کردند. مدت تبعیدم یکسال بود اما بعد از سه ماه (مردادماه) تبعید شکسته شد و با آقای صاحب الزمانی که ایشان نیز به گرگان تبعید شده بودند به ارومیه بازگشتیم؛ انصافا مردم استقبال باشکوهی از ما کردند تا جایی که تا دیزج به پیشواز ما آمده بودند.

پس از بازگشت از تبعید، مسجد اعظم ارومیه را ستاد مبارزات قرار دادیم. عصر هر روز مبارزان و انقلابیون شهر در این مسجد جمع شده و به سخنرانی های روحانیون گوش می دادند. البته برخی اوقات که دیگر روحانیون نمی آمدند من بالای منبر می رفتم.

عوامل رژیم ستمشاهی برای پراکنده کردن مبارزان از مسجد اعظم ارومیه گاز اشک آور به سمت مسجد پرتاب می کردند، مردم متواری نمی شدند و برای اینکه نماز مغرب و عشا را در مسجد به جماعت اقامه کنند کاغذ می سوزاندند تا گازهای اشک آور را خنثی کند.

مبارزه مردمی با عوامل رژیم طاغوت و ساواکی ها در ارومیه ادامه داشت و آقای حسنی با همراهی جوانان به صورت مسلحانه مقابله با نیروهای ستمشاهی را آغار کرد.

مبارزات مسلحانه حجت الاسلام والمسلمین حسنی با چریکی های مسلح به صورت سازمان یافته در چند نقطه شهر در دوم بهمن ختم شد.

در جریان حماسه دوم بهمن و به توپ بستن مسجد اعظم ارومیه، شخص اقای حسنی چندین سرباز را به گلوله بسته بود.

البته من دوم بهمن در منزل بودم. دو بار صدای توپ را شنیدم، به سمت مسجد به راه افتادم، وقتی به مسجد اعظم ارومیه رسیدم، گنبد مسجد از چهار سمت سوراخ شده بود؛ توپ ها را سرهنگ منوچهری از نیروهای ارتش شلیک کرده بود، که بعدها نیز اعدام شد.

آنها به خیال خودشان با توپ و تانک می خواستند مردم را از ادامه مبارزه بازدارند درحالیکه این اتفاق و به ویژه حمله به خانه خدا مردم را مصمم برای مبارزه با عوامل رژیم کرد.

حماسه دوم بهمن در واقع باعث شد اراده مردم برای مبارزه و به پیروزی رساندن انقلاب بیشتر شود چراکه مردم از گستاخی رژیم طاغوت در اهانت و توهین به مکانهای مقدس به خشم آمده بودند./۹۳۶/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات