۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۸
کد خبر: ۵۵۱۹۸۸
رییس شورای حوزه علمیه استان تهران:

صبر و حیا حافظ ایمان است

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران صبر را سپری برای حفاظت از ایمان بیان کرد و گفت: کسی که پرهیز از محرمات را تحمل نکند و از حرام الهی عبور کند و نتواند در مقابل هوس‌ها طاقت بیاورد به طور قطع ایمانش نابود می‌شود.
آیت الله رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد رییس شورای حوزه علمیه استان تهران و تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع)، امروز در آغاز جلسه درس خارج فقه که در حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، با موضوع نگاه علوی به شرح 113 کلمه قصار امیرمومنان علی(ع) پرداخت و گفت: حضرت در بخشی از این کلام می‌فرمایند: وَ لَا إِيمَانَ كَالْحَيَاءِ وَ الصَّبْرِ، هيچ ايمانی چون آزرم و شكيبايى نیست.

وی افزود: صبر و حیا حافظ ایمان است، زمانی که انسان از حیای روحی و اخلاقی بهره‌مند شود هرگز حدود الهی را نقض نکرده و از حد ایمان تجاوز نمی‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد با بیان اینکه از انسان بی حیا هر کاری سر می‌زند، ابراز کرد: انسان در جامعه‌ و محلی که زندگی می‌کند به سبب شناختی که از مردم و ساکنان آن محل دارد به گونه‌ای رفتار می‌‌کند که بسیاری از امور مراعات شود.

رییس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران ادامه داد: اما همین فرد ممکن است در جامعه غریب اموری را که در وطن خود رعایت می‌کرد در آن شهر مراعات نکند؛ بنابراین حیا سبب می‌شود انسان برای خود شرافتی قائل شود و مانع انجام بسیاری از امور ناصواب باشد.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) با بیان اینکه صبر از مراتب ایمان است و ایمان بدون صبر میسر نمی‌شود، عنوان کرد: ایمان با ترک محرمات و التزام به واجبات صورت می‌پذیرد، ایمان نیازمند صبر و شکیبایی است.

این مفسر قرآن کریم صبر را سپری برای حفاظت از ایمان بیان کرد و گفت: کسی که پرهیز از محرمات را تحمل نکند و از حرام الهی عبور کند و نتواند در مقابل هوس‌های نفسانی طاقت بیاورد به طور قطع ایمانش نابود می‌شود؛ بنابراین صبر و تحمل در انجام احکام و وظایف شرعیه ایمان را قوی و مستحکم می‌کند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین سرلوحه ایمان صبر است و بدون آن ایمان در معرض آسیب و نابودی قرار می‌گیرد./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات