۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸
کد خبر: ۵۵۲۰۲۴

گردهمایی مسؤولان رادیو قرآن‌های جهان اسلام در قاهره

چهارمین گردهمایی مسؤولان شبکه‌های رادیویی قرآن جهان اسلام، ۸ تا ۱۰ بهمن در قاهره برگزار می‌شود.
قرآن

به گزارش خبرگزاری رسا، چهارمین گردهمایی مسؤولان شبکه‌های رادیویی قرآن جهان اسلام، 8 تا 10 بهمن در قاهره برگزار می‌شود. این گردهمایی به همت اتحادیه رادیوهای اسلامی و با هماهنگی انجمن ملی رسانه مصر برگزار می‌شود و سازمان علوم، فرهنگ و آموزش اسلامی(آیسسکو) نیز در این گردهمایی مشارکت خواهد داشت. 

چهارمین گردهمایی شبکه‌های رادیویی قرآن‌ جهان اسلام با هدف آگاهی از اهمیت و نقش برنامه‌های رادیویی در مقابله با افراط‌گرایی، گسترش فرهنگ میانه‌روی و اعتدال و بحث پیرامون راه‌های همکاری و تبادل تجربیات برگزار می‌شود.

تقویت همکاری و هماهنگی میان مسؤولان رادیو‌های قرآن‌، معرفی نیازهای فنی و دانشی برای گسترش برنامه‌های گفت‌وگومحور رادیویی در مقابله با افراط‌گرایی، بررسی راه‌های تدوین یک طرح رسانه‌ای اسلامی مشترک بین شبکه‌های رادیویی کشورهای اسلامی برای آگاهی‌بخشی به جوانان درباره حقیقت افراط‌گرایی و صیانت از آن‌ها در برابر خطرات و پیامدهای این پدیده از دیگر اهداف این گردهمایی خواهد بود.

ششمین نشست «زندگی قرآنی» در دهلی‌نو

ششمین نشست تربیتی ـ دینی «زندگی قرآنی» با حضور مسؤولان و کارکنان نهادها، دانشجویان، ایرانیان مقیم و خانواده‌های در سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی ایران در دهلی‌نو، برگزار شد.

این مراسم با قرائت دعای کمیل آغاز و با سخنان حجت‌الاسلام محمدرضا صالح، رییس جامعة المصطفی(ص) العالمیه در هند درباره نکات تربیتی و آموزه‌های آیاتی از سوره اسراء ادامه یافت.

وی با استناد به آیه 53 سوره اسرا گفت: انسان‌ها باید باهم به نیکی سخن بگویند و نباید نسبت بد به هم بدهند. باید خوبی‌های افراد را برجسته و نمایان کنیم و اگر کسی به ما بیم داد، ما با او با خیرخواهی صحبت کنیم و در عوض مژده بدهیم.

حجت‌الاسلام صالح در ادامه به بیان نکات تربیتی ویژه آداب احترام به والدین و مصادیقی از دلایل کامل‌بودن دین اسلام پرداخت.

 پایان‌بخش سخنان رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیه در هند توضیحاتی در باره بخشی از سفارشات 9 گانه امام صادق(ع) در خصوص آداب غذا خوردن به یکی از صحابه خود به نام عمران بصری بود.

چاپ و توزیع قرآن توسط کلیسای کاتولیک مصر

یک کلیسای کاتولیک مصر اقدام به چاپ نسخه‌هایی از قرآن و تصاویری از کعبه و توزیع میان مسلمانان کرد.

کلیسای «مارجرجس» شهرک «دلجا» در استان «منیا»ی مصر که متعلق به قبطی‌های کاتولیک است، در اقدامی جالب توجه، اقدام به چاپ و توزیع قرآن میان ساکنان مسلمان منطقه کرد.

ایوب یوسف روحانی کلیسای مارجرجس در خصوص در این باره گفت: هدف از این اقدام، تلاش برای ایجاد روحیه صلح اجتماعی و گسترش پیام محبت و دوستی است.

عباس محمود رییس شورای اداری خانواده‌های مسلمان این منطقه نیز در این رابطه اعلام کرد: این پروژه به منظور تقویت حضور جوانان در فعالیت‌های اجتماعی به خصوص در شهرک «دلجا» صورت گرفته است.

در اقدامی مشابه نیز کارگران مسیحی یک کارخانه آلمینیوم در شهر «نَجع حَمّادی» در استان «قنا»ی مصر، با هدف ایجاد روحیه دوستی، اقدام به توزیع تقویم‌هایی با تصاویر اسلامی در میان مسلمانان این کارخانه کردند.

گفتنی است، روابط میان مسیحیان و مسلمانان در مصر از انسجام و همبستگی خوبی برخوردار است و علمای مسلمان نیز دفاع از کلیسا و اماکن مقدس مسیحیان را واجب شرعی و مورد تأکید شریعت اسلام می‌دانند.

اعجاز پزشکی قرآن در شماره جدید نشریه عراقی

سی و‌سومین شمـاره فصلنامه عربی «الهدی» به همت رایزنی فرهنگی ایران در عـراق منتشر شد.

1 ـ مهم‌ترین مفاهیمی که امام خامنه‌ای در تعریف و ستایش از محبت ملت عراق در ایام اربعین بر آن تأکید کردند ـ محمد صادق الهاشمی

2 ـ نقش انقلابی حضرت زینب (ع) در کربلا ـ آمنه علی حسین محقق حوزه علمیه نجف

3 ـ ابعاد نهضت حسینی در سخنان امام خمینی ـ محقق سید‌عباس نوری

4 ـ عاشورا؛ نقطه عطف تاریخ ـ مرحوم آیت‌الله محمد مهدی آصفی

5 ـ نظریه شهید صدر در تفسیر موضع‌گیری حسینی ـ استاد حجت الاسلام محمد حسینی

6 ـ مبانی قرآنی نهضت عاشورا ـ دکتر عبد الامیر مشهدی ـ دانشگاه بغداد

7 ـ امام حسین (ع) و منافع عالیه اسلام ـ حجت الاسلام شیخ فؤاد مقدادی

8 ـ خرافه، شرک و الحاد تأملی به همراه ریچارد دوکنز ـ دکتر شیخ عمرو مصطفی ـ الازهر قاهره

9 ـ تحقیقی در علم اخلاق طبق مکتب محمد مغنیه ـ حجت‌الاسلام سید باقر علی

10 ـ اعجاز پزشکی در قرآن کریم ـ محمد باقر الهاشمی ـ نجف اشرف

استقبال انگلیسی‌زبانان از ابتکار واتس‌آپی آستان علوی

ابتکار آستان علوی در تصحیح سوره فاتحه ویژه ‌مسلمانان انگلیسی‌زبان از طریق شبکه اجتماعی «واتس‌آپ» با استقبال گسترده مسلمانانی از آمریکا، بریتانیا، کانادا و ...مواجه شده است.

شعبه ارتباطات خارجی وابسته به بخش امور دینی آستان علوی، طرحی برای تصحیح قرائت سوره فاتحه ویژه مسلمانان انگلیسی‌زبان و اردوزبان از طریق شبکه اجتماعی واتس‌آپ آغاز کرده که با استقبال گسترده مسلمانانی از کشورهای آمریکا، انگلستان، کانادا، هند، پاکستان، چین و دیگر کشورها مواجه شده است.

شیخ ناصر عباس نجفی، مسؤول شعبه روابط خارجی آستان علوی در این باره گفت: این طرح با هدف خدمت به مسلمانان به ویژه پیروان اهل بیت(ع) در خارج از کشور انجام می‌شود.

وی افزود: در این طرح، شعبه روابط خارجی آستان علوی، قرائت سوره فاتحه کاربران را به صورت پیام‌های صوتی در شبکه اجتماعی واتس‌آپ دریافت کرده و پس از تصحیح برای آن‌ها ارسال می‌کند.

شیخ ناصر عباس نجفی تصریح کرد: این طرح هر روز از ساعت 6 الی7 عصر به وقت محلی اجرا می‌شود./۹۹۴/ب۹۰۴/ف

ارسال نظرات