۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۳
کد خبر: ۵۵۲۲۶۲
در نشست مجمع نمایندگان شورای گسترش فرهنگ قرآنی استان‌ها تاکید شد؛

لزوم بازنگری در فعالیت‌های قرآنی کشور

در پنجمین نشست مجمع نمایندگان شورای گسترش فرهنگ قرآنی استان‌های کشور در شیراز بر لزوم بازنگری در فعالیت‌های قرآنی کشور تاکید شد.
قرآن

به گزارش خبرگزاری رسا، منشور توسعه فرهنگ قرآنی کشور، تبیین‌کننده منویات نظام مقدس جمهوری اسلامی در مواجهه با تعالیم قرآنی در مقام علم، اعتقاد و عمل در سطح ملی و بین‌المللی است.

پنجمین نشست هم‌اندیشی نمایندگان شورای گسترش فرهنگ قرآنی کشور امروز در شیراز باهدف هم‌اندیشی برای دستیابی به این اهداف ارزنده ذکر شده در این منشور آغاز به کارکرد.

در این نشست یک‌روزه مباحثی چون بررسی نحوه نقش‌آفرینی شورای قرآن استان‌ها در تعامل با ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن، گزارش توزیع اعتبارات استانی اجرای منشور سازمان اوقاف و امور خیریه همراه اظهارنظر منتخب حاضران، بررسی و تبیین آخرین وضعیت تدوین اسناد راهبردی اجرای منشور در افق ملی و استانی و گزارش وضعیت پیشرفت اجرای تصمیمات نشست موردبررسی قرار می‌گیرد.

نایب‌رئیس ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور در این نشست و با صراحت از مشکلات موجود در مسیر گسترش فرهنگ قرآنی در کشور سخن گفت و خواستار بازنگری در برخی از روش‌های موجود شده؛ گفته‌هایی که به‌صورت جسته‌وگریخته بارها از سوی فعالان و رسانه‌ها منتشرشده است.

شنیدن این سخنان از زبان یکی از مسوولان شورای گسترش فرهنگ قرآنی کشور می‌تواند بر صحت صحبت‌هایی که تاکنون در این زمینه بر زبان رانده‌شده مهر تأیید بزند.

سیدمصطفی حسینی با اشاره به فرمایشات رهبری در جمع شرکت‌کنندگان مسابقات قرآن کریم کشور صحبت‌های خود را با این نکته و سؤال آغاز کرد که باید تأمل کرد که معدل انس و عمل با قرآن در کشور چه جایگاهی دارد؟

وی با اشاره به تحولات عظیمی که در حوزه فعالیت‌های قرآنی کشور بعد از انقلاب رخ‌داده است به آماری از حافظان قرآن در برخی کشورها و ازجمله، ترکیه، مصر و لیبی اشاره و تلاش‌های ایران در این حوزه را ناکافی ذکر کرد.

این مسوول قرآنی به این مسئله هم اشاره کرد که در شاخص انس با قرآن، برخی کشورها نسبت به ایران شاخص و دارای روش‌ها و مدل‌های متفاوتی با ما برای گسترش فعالیت‌های قرآنی هستند.

حسینی بابیان این‌که شاخص انس با قرآن حتی در مورد افرادی که از آن‌ها انتظار بیشتری می‌رود ضعیف است گفت: بسیاری از اساتید و چهره‌های شاخص در کشور؛ یا حتی یک جزء قرآن را حفظ نیستند و یا درزمینهٔ تفسیر قرآن فعالیتی ندارند.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور بابیان این‌که رفتار و برخورد ما در این حوزه تعارفی است اضافه کرد: نتوانسته‌ایم موضوع قرآن را به نحو شایسته در دستور کار خود قرار بدهیم.

این فعال قرآنی کشور با تقدیر از فعالیت قرآنی انجام‌شده از سال‌های ابتدای انقلاب تا سال 90 که فرمان رهبری برای توجه بیشتر به مسئله حفظ کل قرآن صادر شد اظهار داشت: در سال‌های بعدازاین فرمان، اگرچه آمارهای خوبی اعلام می‌شود؛ ولی با نگاهی جزئی‌تر متوجه می‌شویم که از آمار یک‌میلیونی شرکت‌کنندگان در آزمون‌های حفظ قرآن کریم، 900 هزار نفر در بخش حفظ 30جزء شرکت کرده‌اند.

حسینی ابراز داشت: آمارها در بیشتر مواقع نمادین هستند و حرکت‌هایی که از ابتدای انقلاب تا سال 90 صورت گرفته تقویت نشده‌اند.

وی با اشاره به برنامه‌های شورای گسترش فرهنگ قرآنی کشور برای رفع برخی از نواقص موجود گفت: برخی از مشکلات به این مسئله بازمی‌گشت که دستگاه‌ها در ستاد استان‌های کشور نقشه جامعی برای فعالیت نداشتند.

این مسوول قرآنی بابیان این‌که باید از تجربیات فرهنگ‌سازی توسط نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی بهره گرفت اظهار داشت: درزمینهٔ تشویق مردم به برنامه‌های قرآنی، باید با توجه به نمونه‌های موفق برخی از دستگاه‌ها، از آن‌ها الگو گرفت.

بخش دیگری از سخنان حسینی به موازی کاری دستگاه‌های مختلف درزمینهٔ فعالیت‌های قرآنی بازمی‌گشت که بارها موردانتقاد قرارگرفته است.

وی با اشاره به این‌که مسابقات سراسر قرآن کریم بسیاری توسط دستگاه‌های مختلف انجام می‌شود گفت: از ظرفیت‌ها استفاده نمی‌کنیم و با توجه به حضور یک فرد در چند مسابقه، آمارهای تکراری از فعالین قرآنی ارائه می‌شود.

در ادامه سخنان نائب‌رئیس ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور، برخی از حاضران به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

انتقال مطالبات به‌حق مردم بر اساس قرآن به مسوولان کشور و توجه به دانشگاه‌ها که باوجود دارا بودن نقش مدیریتی بسیار در جامعه هنوز بر اساس تفکر غربی اداره می‌شوند، بخشی از اظهارات حاضران بود.

توجه به مؤسسات قرآنی که بیشترین سهم از فعالیت‌ها را باوجود داشتن کمترین امکانات به خود اختصاص داده‌اند و نداشتن نگاه ستادی به آن‌ها و کمبود موقوفات قرآنی برای کمک به گسترش فرهنگ قرآنی در کشور بخش دیگری از این سخنان را تشکیل می‌داد.

بنا بر این گزارش ، بیان مسائل و گزارش عملکرد منتخب نمایندگان شورای قرآن استان‌ها، بررسی نقش نمایندگان مجلس شورای اسلامی در پیشبرد اهداف و سیاست‌های منشور، اعلام گزارش آخرین وضعیت واگذاری اعتبارات سال 95 و 96 شوراهای استانی همراه با تصویب پیش‌نویس شیوه‌نامه سال 97 بخش‌های دیگری از مباحث امروز نشست مجمع نمایندگان شورای گسترش فرهنگی استان‌ها را تشکیل می‌دهد.

برگزاری کارگاه آشنایی با مدیریت راهبردی امورقرآنی-ابعاد آمایش سرزمینی نیز یکی از برنامه‌های امروز به شمار می‌آید.

 در این نشست، نمایندگان شورای قرآن استان‌ها در کمیسیون‌ها و مجمع مشورتی نیز انتخاب و شرح وظایف تصویب می‌شود.

تبیین انتظارات و چشم‌انداز قرآنی استان‌ها، جمع‌بندی و اعلام تصمیمات جلسه و تقدیر از میزبانان و تعیین استان میزبان نشست آتی، ازجمله برنامه‌های پایانی پنجمین نشست مجمع نمایندگان شورای گسترش فرهنگ قرآنی استان‌ها در شیراز است./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: فارس

ارسال نظرات