۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۱
کد خبر: ۵۵۲۶۳۱
نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری:

عدم تحقق وعده‌ها و امیدوار کردن مردم به نقاط امیدبخش خیالی از عوامل اغتشاشات بود

نماینده مجلس خبرگان مشکلات اقتصادی، بیکاری، هدر رفت سرمایه‌های مردم، اشرافی‌گری، فسادهای اطرافیان برخی از مسؤولان، عدم تحقق وعده‌ها و در نهایت امیدوار کردن مردم به نقاط امید بخش خیالی را از عوامل اغتشاشات اعلام کرد و گفت: زمانی برجام آفتاب تابان بود در حالی که، الان به جایی رسیده که خودشان هم خجالت می‌کشند در مورد آن حرف بزنند.
حجت‌الاسلام محمد حاج ابوالقاسم دولابی نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی، در سی و پنجمین جلسه سبک زندگی اسلامی اظهار کرد: این جلسات با هدف تبیین تفاوت‌های زندگی مؤمن از غیر مؤمن و همچنین اصول و قواعد جامعه اسلامی برگزار می‌شود که نتیجه آن، ان‌شاءالله ایمانی‌تر شدن جامعه خواهد بود.

وی مشهود بودن ویژگی‌ها و شاخصه‌های اعتقادی و اخلاقی را از نمادهای زندگی مؤمن از غیرمؤمن دانست و تصریح کرد: مقوله انصاف یکی از شاخصه‌های اخلاقی مؤمن محسوب می‌شود و بر اساس روایات رسیده از امام صادق (ع) این مهم یکی از ویژگی‌های انسان عاقل هم به شمار می‌رود، چرا که عقلانیت با دینداری و معنویت همراه است.

نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری نقطه مقابل انصاف را تعصب کورکورانه دانست و گفت: خداوند در آیه 34 سوره نساء مؤمنان را مورد خطاب قرار داده و می‌فرماید، شما سعی کنید به عدالت رفتار کنید ولو علیه خودتان و والدین و نزدیکان شما باشد و نگویید پدر و مادر من به کمک نیاز دارند، چرا که خداوند سزاوارتر در کمک به انسان‌ها است و شما اهل رعایت عدالت و انصاف باشید و خداوند رفتار شما را می‌بیند و حسابرسی می‌کند.

آیت‌الله دولابی معنی انصاف را در روایات رسیده خواستن و پسندیدن هر خیری که برای خود می‌خواهید برای دیگران و برعکس اعلام کرد و گفت: در دیگر روایات هم از پیامبر اسلام (ص) انصاف به معنای ایمان حقیقی دانسته‌اند و فرموده‌اند مؤمن حقیقی با انصاف حرف زده و با عدالت رفتار می‌کند.

وی غمخوار مردم و اهل انصاف بودن در تعاملات را از دیگر ویژگی‌های مؤمن واقعی عنوان کرد و افزود: در روایت دیگر از امام باقر (ع) آمده است که مهم‌ترین عامل پیوندهای اجتماعی انصاف در رفتار است.

نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری انصاف ورزیدن را یکی از عوامل ایجاد انسجام و پیوندهای اجتماعی در جامعه دانست و تصریح کرد: بر اساس روایت دیگری از امام باقر (ع) خداوند به حضرت آدم فرموده است که همه خوبی‌ها را در چهار جمله برایت خلاصه می‌کنم، یکی از این جمله‌ها مربوط به من (فقط مرا بپرستی و مشرک نباشی)، یکی مربوط به تو است (در فردای قیامت جز عملت هیچ کمک دیگری نخواهی داشت)، سومی مربوط به رابطه تو با من (دعا کردن است و مستحکم کردن رابطه خودت با من و از فرصت های خوب برای دعا استفاده کردن است) و چهارمی مربوطه به رابطه تو با مردم است ( آنچه که برای خودت می‌پسندی برای دیگران هم بپسند که این مهم از عوامل رفع تنش‌ها است).

حجت الاسلام والمسلمین دولابی با تاکید بر اینکه بر اساس روایت رسیده از امام صادق (ع) انصاف داشتن از سخت‌ترین فرائض دینی است، ادامه داد: آدم دچار تعصبات کوکورانه می‌شود در قضاوت با دیگران در حالی که این رفتار را با اطرافیان خود نمی‌کند.

وی به اخبار رسیده از مناطق زلزله‌زده در مورد مرگ یک کودک به خاطر سرما و ابراز امیدواری برای درست نبودن خبر اشاره و تاکید کرد: مؤمن نسبت به این اخبار نمی‌تواند و نباید بی تفاوت باشد.

نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری یاد و ذکر خدا کردن را از لازمه‌های داشتن انصاف دانست و گفت: این مهم ملزومات زیادی از جمله ترک محرمات را هم شامل می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین دولابی با بیان اینکه انصاف در چند حوزه از زندگی انسان می‌تواند جلوه‌گر باشد، ابراز کرد: انصاف در قضاوت (با پرهیز از بی‌عدالتی به دلیل دشمنی)، عدالت در سخن گفتن (مؤمن از سخن گفتن جانبدارانه پرهیز می‌کند)، بی انصافی در انتقاد کردن و انصاف در رفتار کردن چهار حوزه مشمول انصاف محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در کشور ما هم بی انصافی‌هایی در حوزه‌های مختلف دیده می‌شود، افزود: اگر انصاف حکمفرما باشد، جامعه آرامی خواهیم داشت، کما اینکه اغتشاشات اخیر هم دلایلی متعددی داشت که یکی از آن‌ها عامل اقتصادی و گرفتاری‌های ناشی از آن بود (بیکاری، هدر رفتن اموال مردم به دلیل بی‌توجهی برخی از مسؤولان، کما اینکه طرح سؤال از رئیس جمهور در این مورد هم به دلیل عدم اجازه رئیس مجلس به جایی نرسید)، اشرافی‌گری‌ها، رفتار تبعیض آمیز، فسادهای اطرافیان برخی از مسؤولان، عدم عکس‌العمل مناسب نسبت به این رفتارها و فیش‌های نجومی) از عواملی است که منجر به شکل‌گیری اعتراضات می‌شود.

نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه عدم توجه به مشکلات موجود در جامعه و نارسایی‌های اقتصادی و بیان اینکه انتقادات عامل اغتشاش است را عین بی انصافی دانست و تصریح کرد: اگر انتقاد عامل اغتشاش است، شما که در این مورد هم سابقه دارید بدتر عمل کردید، نوع انتقاد شما به برخی از دولت‌های قبلی طوری است که همه چیز را سیاه نمایی کرده و طوری رفتار کردید که در دولت‌های قبل از شما هیچ اتفاقی نیفتاده است که اگر انتقاد از عوامل اغتشاش است، باید گفت شما هم مقصر هستید.

حجت الاسلام والمسلمین دولابی عملی نشدن بخش عمده‌ای ازوعده‌ها را از دیگر عوامل اغتشاشات اخیر در کشور اعلام کرد و افزود: شاید بهتر باشد این افراد عامل را در خود جستجو کنند و نه اینکه به دنبال منتقدان دلسوز باشند.

وی با بیان اینکه عامل اصلی اغتشاشات را امیدوار کردن مردم به نقطه‌های امیدبخش خیالی بوده است، گفت: مگر مقام معظم رهبری نفرمودند، اگر می‌خواهید دل ببندید به جایی دل ببندید که ارزش دل بستن داشته باشد (به رحمت خدا دل ببنیدید توکل به خدا بکنید، اعتماد به دشمن نکنید).

نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری از بین رفتن یک شبه تحریم‌ها را از نکات مورد تاکید در برجام اعلام کرد و افزود: الان به جایی رسیده که خودشان هم خجالت می‌کشند در مورد آن حرف بزنند در حالیکه یک موقعی برجام را آفتاب تابان و یا بارش رحمت الهی جلوه می‌دادند، اما در سالگرد آن دیگر خبری از آن نیست.

حجت الاسلام والمسلمین دولابی تاکید کرد: عامل اغتشاشات امیدوار کردن مردم به عواملی است که نباید به آن دل بست، کما اینکه خود خداوند فرموده که من قطع می‌کنم امید کسی رو که دل به غیر من ببندد.

وی با بیان اینکه اگر انصاف حاکم باشد انسان در نقد به دیگران به سمت ظلم نمی‌رود، تصریح کرد: اگر انصاف داشتید در نقد دیگران، همه زحمات دولت‌های قبل از خود را زیر پا نگذاشته و تحقیر نمی‌کردید، کما اینکه همین الان هم مسکن مهر را قوطی کبریت می‌نامید، خوب شما همین قوطی کبریت را هم که نساخته‌اید و این موارد از عوامل ایجاد نارضایتی تحقیر کردن مردم است، و خوب معلوم است کسی که در خانه‌های چند هزار متری زندگی کند، خانه 50 متری برای او قوطی کبریت است، اما این جملات را نباید گفت.

نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری زیر سؤال بردن خدمات دیگران را بی انصافی دانست و افزود: ندیدن عامل اصلی اغتشاشات و متهم کردن دلسوزان عین بی‌انصافی است، بلکه باید همه عوامل را با هم دید کما اینکه در آیات قرآنی آمده است که مبادا به خاطر بغض و کینه عدالت را در مورد اشخاصی زیر پا گذاشته و بی‌دلیل آن‌ها را متهم کنید./۹۶۹/د۱۰۲/ب۱

منبع: فارس

ارسال نظرات