۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱
کد خبر: ۵۵۲۶۵۶
حجت الاسلام صادقی خبرداد؛

ابلاغ دستورالعمل اجرایی تأسیس کمیته های آزاد اندیشی در حوزه های علمیه

رییس کمیته مرکزی آزاد اندیشی حوزه های علمیه، از ابلاغ دستورالعمل اجرایی تأسیس کمیته های آزاد اندیشی در کشور خبر داد.
حجت الاسلام هادی صادقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام هادی صادقی رییس کمیته مرکزی آزاد اندیشی حوزه های علمیه در دیدار حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: در سال 81 بحث آزاد اندیشی در مکاتبه ای که جمعی از فضلا با رهبر معظم انقلاب داشتند رسمیت بیشتری پیدا کردند.

وی افزود: رهبر انقلاب بر اصل آزاد اندیشی، کرسی های نظریه، نقد و مناظره تأکید کردند و فرمودند این کار باید در حوزه و دانشگاه ترویج شود، بعد از این مکاتبه رهبر انقلاب مکررا پیگیری هایی داشته اند؛ خوشبختانه شورای عالی حوزه های علمیه کمیسیونی را برای مسأله آزاد اندیشی تأسیس کرده است.

معاون فرهنگی قوه قضائیه با بیان این که شورای عالی به این نتیجه رسید که کار ویژه ای در زمینه آزاد اندیشی انجام شود، اظهار داشت: جدای از آن کمیسیون، اخیرا کمیته مرکزی آزاد اندیشی اخیرا تأسیس شده است که متشکل از نماینده مدیر حوزه  های علمیه و جمعی از فضلا است.

وی ادامه داد: قرار است در هر استانی کمیته ای برای آزاد اندیشی زیر نظر حوزه استان تشکیل شود، در چند ماهی که از تأسیس کمیته آزاد ندیشی می گذرد دستورالعملی برای برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در نظر گرفته ایم.

حجت الاسلام صادقی با بیان این که بر اساس قوانین و قواعد دستورالعمل اجرایی کار تهیه شد، ابراز داشت: ضوابطی برای چگونگی برگزاری کرسی های آزاد اندیشی، انواع آن ها و حمایت های لازم در نظرگرفته شده است.

وی عنوان کرد: مسأله آزاد اندیشی همواره در حوزه های علمیه جریان داشته و بنای حوزه و بر فضای بحث آژاد طلبگی است اما در دوره اخیر به دلیل برخی جریان های سیاسی، تندروی ها و بی ضابطگی ها گاهی از فضای آزاد سوء استفاده می شده است، از نظر منطق و اخلاق باید از این فضا حراست شده و به تعبیر رهبر انقلاب باید مدیریت شود چون ممکن است سوء استفاده شود.

رییس کمیته مرکزی آزاد اندیشی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: گاهی ممکن است برخی تندروی کرده و اصول و پایه ها را بشکنند و از سوی دیگر عده ای به دلیل این نگرانی ها جلوی اصل کار را می گیرند، در کمیته مرکزی مقرر کردیم که اجرای برنامه ها ضوابط داشته باشد و از سوی کمیته ها مدیر تعیین می شود؛ همچنین داور و ناقد باید حضور داشته باشند.

وی اضافه کرد: وقتی آزاد اندیشی ها در چارچوب صحیح برگزار شود کسانی که سخنی دارند به راحتی می توانند در یک محفل نخبگانی عرضه کنند، اگر این قوانین اجرا شود افراد می دانند که مورد هجمه قرار نمی گیرند بلکه حمایت می شوند؛ از این رو صاحبان فکر و اندیشه می توانند کار خود را عرضه کنند.

حجت الاسلام صادقی با بیان این که دستورالعمل اجرایی هفته گذشته به حوزه های علمیه ابلاغ شد، گفت: کمیته های آزاد اندیشی در تمام کشور باید تأسیس شود که در قم تأسیس شده است، آزاد اندیشی نیازمند پشتیبانی علمی، معنوی و اجتماعی بزرگان و مراجع و نهادهای اصلی حوزه است و بدون آن امکانپذیر نیست./1323/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات