۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰
کد خبر: ۵۵۲۶۵۸
آیت الله مهدوی:

حجاب، هویت ملی زنان ایرانی است

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ضمن ابراز تأسف از عدم ارتباط مسؤولان آموزش و پرورش با علمای دینی، گفت: آموزش و پرورش در زمینه حجاب و پوشش دانش آموزان، به ویژه دانش آموزان دختر باید تحرک بیشتری داشته باشد.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه سخنرانی شب گذشته که در مسجد حضرت مسلم(ع) واقع در خیابان شهید ضابط زاده برگزار شد، گفت: والدین در زمینه حجاب فرزندانشان را اغنای فکری کنند.

وی در ابتدا با اشاره به آیه پنجاه و نهم سوره احزاب که می فرماید«یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لأزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِیمًا» افزود: یکی از مباحث بسیار مهم جامعه امروز، بحث پوشش است که مردان و زنان باید معیار کلی پوشش را مراعات کنند، معیار کلی پوشش این است که جنس انسان نباید به گونه ای لباس بپوشد که تحریک کننده باشد چرا که پوشش تحریک آمیز سبب سلب آزادی فکری افراد می شود.

آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: دستور به پوشش تحریک آمیز از فرامین نفس است و نفس انسان همواره به دنبال توجیه فعل غلط است؛ مسائل مختلفی سبب جلب افراد به یک شخص معین می شود، علم، ثروت، حافظه و زیبایی ظاهری می تواند سبب جلب دیگران به انسان شود؛ برخی از افرادی که از علم، حافظه و ثروت بی بهره هستند سعی می کنند به واسطه نمایان کردن زیبایی ظاهری، دیگران را به خودشان جلب کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: یکی از چیزهای دیگری که می تواند انسان را در محاسبه در رابطه با خودش به مغالطه بیندازد و رفتارش را توجیه کند، تمیز بودن است، تمیز بودنی که سودجویان به واسطه پوشیدن لباس های روشن از آن بهره می برند؛ پوشیدن لباس روشن برای خانم ها در برابر نامحرم مضرات بیشتری دارد چرا که سبب جلب دیگران به وجود آن ها می شود؛ البته شیطان نیز به واسطه زیباسازی اعمال خلاف در این زمینه اثر جدی دارد.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان این که افرادی که به فرمان های نفسشان عمل می کنند، از تعقل کمی برخوردار هستند، اظهار کرد: پوشش زن و مرد از گذشته های دور مورد توجه جوامع مختلف، مخصوصاً ایرانی ها بوده است ولی عده ای قصد دارند با بیان این که دین اسلام مخصوص عرب ها است، پوشش کامل که چادر است را کنار بگذارند.

استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: سومین توجیهی که می تواند عامل جلب توجه دیگران باشد، خوش اخلاقی با نامحرم است، مسأله ای که در صدا و سیما شایع شده است ارتباط مجری مرد و مخاطب زن و بالعکس است؛ مجری گاهاً برای نشان دادن خوش اخلاقی اش در برابر نامحرم حدود روابط با نامحرم را حفظ نمی کند.

وی اضافه کرد: از بنده در یک برنامه تلویزیونی دعوت کردند و بنده هم پیشاپیش این سؤال را پرسیدم که مجری زن است یا مرد است، مسؤولان گفتند، مجری زن است و بنده عرض کردم در صورتی در جلسه حاضر می شوم که مجری آقا باشد و مسؤولان آن برنامه با این که برایشان زحمت داشت، پذیرفتند.

آیت الله مهدوی گفت: نباید در اشتباهات عمومی همرنگ جامعه شویم، اگر همه مردم در حال انجام فعل نیک هستند، باید همرنگ آن ها بشویم ولی در افعال قبیح همرنگی با مردم جایز نیست؛ کم تحرکی و عقب نشینی برخی از مؤمنان سبب فحاشی ها و بی ادبی های بیشتر مخالفان شده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری افزود: قرآن تَحَکُم به مردم را ندارد بلکه با بیان عقلی دستورات را همراه با مصلحت تبیین می کند و این طرز برخورد باید الگویی برای والدین باشد در برخورد با فرزندانشان؛ قانع کردن افراد از جهت عقلی آن ها را از درون بی نیاز می کند و آن ها فعل قبیح را ترک می کنند و فعل حسن را انتخاب می کنند؛ به واسطه استدلال عقلی تحرک درونی ایجاد می شود.

امام جمعه موقت اصفهان خاطرنشان کرد: در مجسمه هایی که از سه هزار سال گذشته ایران در دسترس است، زنان با پوشش کامل هستند و در تخت جمشید معمارها حیا کرده اند از این که عکس زنان را روی سنگ ها حکاکی کنند؛ نباید اجازه دهیم به بهانه های مختلف هویت ملی ایرانیان را زیر سؤال ببرند.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان گفت: آموزش و پرورش در زمینه حجاب و پوشش دانش آموزان، مخصوصاً دانش آموزان دختر باید تحرک بیشتری داشته باشد؛ امروزه ارتباط آموزش و پرورش با عالمان دینی بسیار ضعیف است، متأسفانه وقتی رییس دولت عوض می شود همه مسؤولان به خاطر سیاسی کاری عوض می شوند؛ سند ۲۰۳۰ که برخی قصد داشتند در رابطه با آن رهبری را به ندانستن مطالب متهم کنند یکی از نمایه های فعالیت های مطابق با میل دشمن بود؛ رهبر معظم انقلاب کاملاً به روز هستند و مطالب خرد و کلان را کاملاً رصد می کنند./۸۶۷/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات