۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۵
کد خبر: ۵۵۲۷۷۵
امام جمعه تبریز:

پیروزی انقلاب اسلامی مرهون مجاهدت حوزه و روحانیت است

حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم بر تلاش برای انقلابی ماندن حوزه های علمیه، تربیت انقلابی طلاب و مقابله منطقی با جریان هایی که قصد انقلاب زدایی از حوزه ها را دارند، تأکید کرد.
حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی  امام جمعه تبریز

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که در آستانه فرا رسیدن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران ترتیب یافت، اظهار داشت: انقلاب اسلامی به عنوان تنها پرچم دار توحید، دیانت و معنویت در جهان است که در مبنا و اصل برخاسته از حوزه های علمیه است. 

وی با بیان این‌که حوزه های علمیه، روحانیت و علمای دینی وظایف سنگینی در قبال حکومت اسلامی که حکومت فقه، حکومت عدالت است دارند، خاطرنشان کرد: شاید مهمترین نقش روحانیت و علما به عنوان هادیان دینی و سیاسی جامعه، تبیین صحیح اندیشه هایی است که انقلاب اسلامی بر آن اساس بنیان گذاشته شده است. 

امام جمعه تبریز ادامه داد: از آن جا که روحانیت از یک شبکه وسیع با جامعه مخاطب گسترده، برخوردار است، نشان دادن کارآمدی نظام اسلامی و دستاوردهای معنوی و مادی انقلاب اسلامی در حفظ و صیانت آن مهم است، البته تلاش برای انقلابی ماندن حوزه های علمیه، تربیت انقلابی طلاب و مقابله منطقی با جریان هایی که قصد انقلاب زدایی از حوزه ها را دارند از جمله اموراتی هستند که می توانند در دوام و ماندگاری گفتمان انقلاب اسلامی نقش به سزایی ایفا کند.

حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم رمز تعالی و ماندگاری روحانیت را ارتباط بی واسطه با مردم دانست و گفت: در گذشته، روحانیت و حوزه های علمیه نقش بسیار اندکی در اداره کشور داشته است و شاید بتوان گفت به کلی از مدیریت و اداره جامعه برکنار بوده اند. حتی در زمان صفویه که به ظاهر حضور علما پررنگ بود، نقش کلیدی و تاثیرگذاری در انجام امور نداشته اند. 

وی افزود: در این دوران که عصر ثمر دادن تلاش های انبیای الهی در تشکیل حکومت است، روحانیت مسؤولیتی دو چندان بر عهده دارد و باید با گذر از همه سختی ها و مشکلات، با تقویت دین‌داری و معنویت در جامعه، گره از مسائل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و غیره بگشاید. ارتباط نزدیک و صمیمی با نخبگان و فرهیختگان جامعه و سایر اقشار مردم و حضور موثر در صحنه های حساس و مهم در این راستا از نقاط کلیدی است. 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی پیوند دیرینه مسجد، حوزه و روحانیت را راهگشای بسیاری از امور دانست و تصریح کرد: در این میان بهتر است به مساجد به عنوان مهم ترین سنگر برای فعالیت های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی توجه شود که با محوریت آن و با فعال کردن ظرفیت های بالای فرهنگی مساجد گام های بلندی برداشته خواهد شد.

وی در ادامه مهم ترین آسیب و چالش در عرصه های اجتماعی را شکاف و فاصله در میان برخی از اقشار مردم و روحانیت دانست و گفت: بهترین راه کار برای حل این موضوع ارتباط گیری مستمر و توجه به مشکلات مردم و پیگیری و مطالبه حل معضلات و مشکلات جامعه از مسؤولان و دولتمردان است. 

امام جمعه تبریز افزود: چالش مهم سیاسی امروز، نفوذ تفکر سکولاری در حوزه است که موضع گیری سیاسی و انقلابی روحانیت را در گاه با چالش و مشکل مواجه کرده است. اعتقاد داریم حوزه و روحانیت همواره باید مطالبه‌گر و پیشگام در طرح مطالبات ملت باشد، راه کار مناسب در این خصوص اعتماد سازی و و پرهیز از برخوردهای تند و حذفی می باشد. 

وی مشکلات معیشتی، پایین بودن کیفیت آموزش و عدم انسجام طلاب و روحانیان را از دیگر آسیب ها و چالش‌های حوزه های علمیه در عصر انقلاب اسلامی دانست و اظهار داشت: در سال های اخیر تلاش های خوبی در برطرف کردن مسائل مرتبط با سیستم آموزشی انجام گرفته است، اما برای تحقق تحول مورد نظر رهبر معظم انقلاب در حوزه های علمیه باید همه بزرگان موثر در حوزه های علمیه همکاری داشته باشند.

امام جمعه تبریز یادآور شد: هنوز متولیان امر در حوزه های علمیه در بحث تحول به گفتمان واحد دست پیدا نکرده اند، همه بر اصل تحول صحه می گذارند ولی در میدان عمل حرکت قابل توجهی صورت نگرفته است و این حاکی از آن است که میان سطوح مختلف افراد تاثیر گذار در حوزه های علمیه، فاصله قابل توجهی وجود دارد./935/ت۳۰۳/ب۱

ارسال نظرات