۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴
کد خبر: ۵۵۲۹۰۸
چند خبر قرآنی؛

رادیوهای قرآن‌، رسانه‌های اثرگذار در مواجهه با افراط‎‎‎گرایی

مدیرکل اتحادیه رادیوهای اسلامی بیان داشت: رادیو قرآن‌ها اثرگذارترین رسانه در مواجهه با تفکر افراطی است.
قرآن

به گزارش خبرزگاری رسا، سالم ولدبوک؛ مدیرکل اتحادیه رادیوهای اسلامی در چهارمین گردهمایی مسؤولان رادیوهای قرآن در قاهره، با اشاره به تلاش مضاعف و بنای راهبردهای رسانه‌ای برای مقابله با تفکر «افراط»، رادیو قران‌ها را مهم‌ترین و اثرگذارترین رسانه برای آگاهی بخشی و ایمن‌سازی آن‌ها در مقابل این تفکر به جوانان دانست.

سعد مطعنی؛ مدیر کل رادیو قرآن مصر نیز گفت: رسالت رادیو قرآن مصر بر اهمیت مقابله با تفکر «افراط» تأکید کرده و این موضوع در پخش برنامه‌های مختلف رادیویی مشهود است.

در این گردهمایی همچنین عبدالفتاح عواری؛ رییس دانشکده اصول‌الدین دانشگاه الازهر که به نمایندگی از شیخ الازهر در این گردهمایی شرکت داشت ضمن اشاره به نقش دانشگاه الازهر در مواجهه با پدیده «افراط» گفت: مشکل اساسی بروز این پدیده، فهم مغالطه‌آمیز دین و ناآگاهی نسبت به شریعت بوده و شایسته است هر تلاشی در حوزه رسانه، فرهنگ و آموزش به منظور آگاهی بخشی و توضیح صحیح دین از طریق رادیو قرآن‌ها صورت بگیرد.

محمدمختار جمعه؛ وزیر اوقاف مصر نیز در این نشست تصریح کرد که رادیوقرآن‌ها در حمایت از نیروهای مسلح در دفع و مقابله با تروریسم از باب «جهاد گفتار» مشارکت دارد.

«رادیو قرآن‌» اثرگذارترین رسانه در مواجهه با افراطگرایی

زینب وکیل؛ معاون دبیرکل کمیته ملی تربیت، علوم و فرهنگ مصر نیز در این گردهمایی با اشاره به ایجاد انگیزه در سایر رسانه‌ها برای اجرای راهبرد مقابل با افراط‌گرایی و آگاهی بخشی از خطرات آن تأکید کرد این گردهمایی نشان‌دهنده نقش مؤثر رادیو قرآن‌ها در مواجهه با این پدیده است.

 گفتنی است، در این گردهمایی که از روز گذشته آغاز شده است نمایندگانی از کشورهای کویت، عمان، امارات، موریتانی، مالزی، عربستان، سنگال، بحرین، اردن و الجزائر حضور دارند و این نشست تا امروز ادامه خواهد داشت.

استقبال پروفسور سنگالی از دیپلماسی قرآنی ایران

خانم پروفسور رحمت‌الله جاین امبانگ، رییس دانشگاه «تیئس» سنگال در دیدار با رایزن فرهنگی کشورمان در داکار از شعار دیپلماسی قرآنی ایران در این کشور استقبال کرد.

استقبال پروفسور سنگالی از دیپلماسی قرآنی ایران رایزنی فرهنگی ایران در سنگال در خبری به اعلام کرد: خانم پروفسور رحمت الله جاين امبانگ، رئيس دانشگاه تيئس(دومین دانشگاه بزرگ سنگال) در مراسم افتتاح اتاق ایران‌شناسی در این دانشگاه که اخیرا به همت رایزنی فرهنگی ایران در داکار برگزار شد، از افتتاح این اتاق و شعار دیپلماسی قرآنی ایران که رایزنی فرهنگی در این کشور در پیش گرفته است، استقبال کرد.

پروفسور امبانگ در این مراسم طی دیدار با سید‌حسن عصمتی، رایزن فرهنگی کشورمان در داکار با اشاره به وفور دارالقرآن‌ها و مراکز قرآنی وابسته به طرق صوفیه در سنگال و عشق وافر مسلمانان این کشور به قرآن و اهل بیت(ع) اظهار کرد: ما از شعار دیپلماسی قرآنی که رایزنی فرهنگی ایران در پیش گرفته است، استقبال و همراهی خود را با این شعار اعلام می‌کنیم.

این دیدار با تلاوت آیه‌ای از قرآن کریم توسط رایزن فرهنگی ایران آغاز شد و پایان‌بخش آن نیز تلاوتی کوتاه از سید‌حسن عصمتی بود.

گفتنی است، رایزن فرهنگی کشورمان در سنگال در این دیدار نسخه‌ای از  ترجمه فرانسوی قرآن ابوالقاسم فخری، استاد ایرانی را به خانم امبانگ اهدا کرد.

بزرگداشت مفسر قرآن سنگالی در داکار

همايش ویژه بزرگداشت «شيخ مختار كال درامه»، مفسر قرآن سنگالی با حضور رایزن فرهنگی کشورمان در انستیتو اسلامی داکار برگزار شد.

این همايش علمى اسلامى با عنوان «شيخ مختار كال درامه(١٧٩٠-١٨٧٤)» یکشنبه(هشتم بهمن‌ماه) با حضور سیدحسن عصمتی، رایزن فرهنگی ایران در سنگال در داکار برگزار شد.

بيش از سیصد نفر از شخصيت‌هاى علمى، دينى و فرهنگى سنگال نیز در همایش حضور یافتند و یاد فعالیت‌های قرآنی تأثیرگذار شیخ مختار کال درامه را گرامی داشتند.

شيخ مختار كال درامه پدر دكتر «جيم درامه»، اسلام‌شناس سنگالى است. جیم درامه اخيرا در سفر به ايران از ايكنا بازديد كرده بود.

شيخ مختار مؤسس مدرسه قرآنى «دارالامام مختار كالا» در منطقه «سالوم» سنگال با بيش از 70 سال سابقه است که برای تربيت قرآنى چندين نسل از فرزندان سنگال و گامبيا تلاش می‌کند.

وی هفتاد بار كل قرآن را براى فراگيران تفسير كرده و در سنگال معروف به «مفسر مختار» شده است.

ابتکار هنرمند مراکشی در کتابت قرآن روی پوست

عمر هادی، هنرمند معلول مراکشی که 60 سال سن دارد و قرآن کریم را با نوآوری منحصر به فرد و به صورت ابداعی روی پوست کتابت کرده است.

کتابت قرآن کریم توسط این هنرمند معلول مراکشی از سال 2015 میلادی آغاز شد و در اتاق کوچکی که نمایشگاه آثار هنری اوست، به مدت سه سال این پروژه ادامه داشته است.

وی ساکن شهر «قنیطره» در شمال شهر «رباط»، پایتخت مراکش است که از جوانی این هنر را بدون استاد آغاز کرده است.

صفحات آغازین این اثر هنری با خطاطی زیبا و منحصر به فردی تزئین شده و چهار حافظ کل قرآن کریم مسؤولیت بررسی آیات نگارش شده وی را دارند که خطا و اشتباهی در آیات رخ نداده باشد.

صفحات پوستی که این هنرمند بر روی آن به کتابت قرآن مشغول است، آغشته از چسب بوده تا شکل ظاهری نوشته‌ها تغییری نکند. این مصحف قرآنی 100 کیلوگرم وزن و در 565 صفحه تدوین شده که طول هر صفحه 55 در 36 سانتی متر است.

کتابت قرآن کریم این هنرمند مراکشی برگرفته از تلفیق چوب، چرم و مس است که به شیوه‌ هنرمندانه‌ای به یک اثر بی‌بدیل هنری تبدیل شده است.

وی مدت‌ها مشغول نگارش قرآن بر روی کاغذ، چوب، مس بوده و در آخرین اثر هنری خویش یعنی کتابت قرآن بر روی پوست، تکنیک نوشتن با اتوی برقی (هویه برقی) را بر روی پوست بز آغاز کرده است.

وی می‌خواهد این اثر قرآنی را به خانه خدا تقدیم کرده تا در کعبه نگه‌داری شود. وی تصمیم گرفته‌است تا دنیای خویش را در مدرسه آموزشی برای کودکان در قنیطره بسازد.

این آثار، مخلوق تلفیق اراده و خلاقیت است که دوستان وی درباره آثار او می‌گویند که این هنر موهبت الهی است که علی‌رغم توانایی حفظ قرآن، ما را برای شناخت ابداعات وی تشویق می‌کند.

دوره تخصصی «آموزش تلاوت و ترتیل» در دبی

دوره تخصصی «آموزش تلاوت و ترتیل قرآن» با عنوان «تلاوت خود را تصحیح کن» در چارچوب فعالیت‌های «سال زاید 2018» در منطقه «الضیافة» شهر دبی برگزار می‌شود.

این دوره تخصصی در مرکز آموزش حفظ قرآن، تلاوت و ترتیل «محمد بن عبید» دبی که به تازگی راه‌اندازی شده، برگزار می‌شود و نام‌نویسی برای حضور در این ابتکار قرآنی از روز پنجشنبه آغاز شده است.

ندی محمد‌ بن عبید فلاسی؛ مدیرکل مرکز قرآنی «محمد بن عبید»، هدف از اجرای این دوره را ارتقای مهارت تلاوت قرآن‌آموزان، تربیت نخبگان قرآنی، آموزش قرائت صحیح قرآن بدون نیاز به حفظ و تصحیح خطاهای رایج در تلاوت عنوان کرد.

وی با اشاره به این که مرکز قرآنی «محمد بن عبید» آماده پذیرش علاقه‌مندان به فراگیری تلاوت قرآن در رده‌های مختلف سنی است، گفت: در حال حاضر این مرکز ظرفیت پذیرش 250 قرآن‌آموز را دارد و در آینده این تعداد به هزار نفر افزایش خواهد یافت.

فلاسی گفت: از دیگر فعالیت‌های این مرکز قرآنی، می‌توان به آموزش حفظ قرآن کریم و اهتمام به علوم قرآنی اشاره کرد که تربیت نسل نخبه قرآنی و آماده‌سازی ائمه مساجد برای ترویج فرهنگ قرآنی از جمله چشم‌اندازهای این مرکز است.

وی بیان کرد: تربیت قرآن‌آموزان برای دست‌یابی به «اجازه‌نامه قرائت‌های ده‌گانه قرآن و تقویت عملکرد مربیان قرآنی و ناظران مراکز آموزش حفظ قرآن از دیگر اهداف این مرکز قرآنی است.

یادآور می‌شود، مرکز قرآنی «محمد بن عبید» دارای یک ساختمان چهارطبقه با 10 کلاس درسی است که در زمینه آموزش قرآن کریم در دو بخش «تلاوت» و «حفظ» فعالیت می‌کند و در حال حاضر دو طبقه این ساختمان فعال است و در آینده نیز از ظرفیت دو طبقه دیگر نیز برای آموزش کلام وحی می‌شود./994/ب904/ف

ارسال نظرات