۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۵۵۲۹۳۹

انتشار كتاب آیت‌الله مصباح یزدی به زبان آذری

کتاب «نقد و بررسی مکاتب اخلاقی» اثر آیت‌الله مصباح‌یزدی به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در باکو به زبان آذری، ترجمه و منتشر شد.
كتاب آیت‌الله مصباح یزدی به زبان آذری

به گزارش خبرگزاری رسا، به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در باکو، کتاب «بررسی مکاتب اخلاقی» اثر گرانسنگ آیت‌الله مصباح‌یزدی به زبان آذری ترجمه، چاپ و تقدیم علاقمندان، محققان و پژوهشگران، اساتید و دانشجویان رشته‌های علوم انسانی شد.

این اثر، نگارش مجموعه درس‌های حضرت آیت‌الله مصباح یزدی است كه در سه بخش و یک نتیجه‌گیری تهیه و تدوین شده و مكمل بحث‌های مطرح شده در كتاب فلسفه اخلاق ایشان است.

کتاب «نقد و بررسی مکاتب اخلاقی» در ابتدا به دسته‌بندی مكاتب و نظریات اخلاقی برآمده و براساس آن، مطالعه خویش را آغاز كرده است. بخش‌های سه‌گانه این كتاب شرح و توضیح مكاتب غیر واقع‌گرا، واقع‌گرای طبیعی و مكاتب واقع‌گرای مابعدالطبیعی است.

همچنین، با توجه به موضوعیت هر بخش‌، در هر فصل به تاریخچه پیدایش مكتب اخلاقی، اصول و مبانی آن با توضیح اساس و مفاهیم مورد پذیرش صاحبنظر یا صاحبنظران آن مكتب، اشاره می‌شود. در نهایت با نمایش مختصات كلی، آن مكتب را به آوردگاه بررسی و نقد فرامی‌خواند و ابعاد، نقاط قوت و ضعف آن را بیان می‌دارد.

‌از جمله مطالب کتاب می‌توان به بررسی و نقد مكاتبی چون احساس‌گرایی، توصیه‌گرایی، جامعه‌گرایی، قرارگرایی، لذت‌گرایی، سودگرایی و ... اشاره كرد.

در پایان نیز، در فصلی ‌مشروح، نظریه اخلاقی اسلام را با اشاره به جایگاه عقل، تجربه و وحی در حكم اخلاقی، معیار ارزش‌گذاری افعال اخلاقی، نقش اختیار و انتخاب آگاهانه در ارزش اخلاقی و بیان اصالت روح و مراتب طولی و عرضی آن، نقش نیت در تكامل نفس و نیز انتزاعی‌دانستن مفاهیم اخلاقی شرح می‌دهد.

در بخش نتیجه‌گیری هم، عناصر اصلی نظریه اخلاقی اسلام، معنای قرب به منزله كمال نهایی انسان و ویژگی‌های نظام اخلاقی اسلام بیان می‌شود.

این كتاب در قالب طرح «تاپ» با همكاری مركز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به زبان آذری ترجمه و منتشر شده است./۹۹۴/ب۱۰۲/ف

منبع: ایکنا

ارسال نظرات