۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۵۵۲۹۸۷
آیت الله بوشهری:

فضلای جوان حوزه در احیای تراث از پیشکسوتان پیشی گرفته اند

فضلای جوان ما در عرصه مباحث روزآمد و مباحث گذشتگان و احیای تراث از پیشکسوتان پیشی گرفته اند که این مساله نشان م یدهد فضای مناسبی برای حوزه علمیه ایجاد شده است.
آیت الله بوشهری

به گزارش خبرگزاری رسا، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و جمعی از دست اندرکاران تهیه موسوعه کلامی علامه شیخ محمدحسین کاشف الغطاء، امروز سه شنبه ۱۰ بهمن با آیت الله بوشهری نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه و معاون جامعه و روحانیت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار کردند.

آیت الله بوشهری در این دیدار صمیمانه که در محل دفتر ایشان در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، در آغاز با تسلیت فرا رسیدن ایام فاطمیه(س) و همچنین گرامیداشت در پیش بودن ایام دهه فجر، گزارش رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره احیای آثار علامه محمدحسین کاشف الغطاء را امیدبخش و نویدبخش برای حوزه علمیه دانست.

وی ادامه داد: فضلای جوان ما در عرصه مباحث روزآمد و مباحث گذشتگان و احیای تراث از پیشکسوتان پیشی گرفته اند که این نشانه فضای مناسبی است که برای حوزه علمیه ایجاد شده که با امکانات کم، اما همتهای بلند، کارهای بزرگی را به سامان رسانده و می رسانند.

معاون جامعه و روحانیت جامعه مدرسین حوزه علمیه افزود: بنده کم و بیش با کارها و فعالیتهای پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و همچنین پژوهشکده ها و مراکز وابسته به این پژوهشگاه آشنا هستم و گاهی که برخی خرده می گیرند که دفتر تبلیغات اسلامی چه سنخیتی با احیای تراث و غیره دارد؛ در حالی که کارویژه آنجا پرداختن به مباحث فرهنگی و تبلیغی و اعزام مبلغ است، می گویم اگر در مراکز و جاهای دیگر به این موضوع و احیای تراث بزرگان پرداخته شده بود، ایراد شما وارد بود؛ اما متأسفانه با این قالب که حائز ویژگیهای برجسته ای چون شور و شعور و هدفمندی است، کمتر جایی را سراغ داریم که چنین کارهای فاخری را انجام داده باشد.

نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه در ادامه به این مطلب اشاره کرد که قطعاً هدفی در ورای احیای آثار اسلامی نهفته است و یک حرکتی است که برای حوزه علمیه می تواند مفید و مؤثر واقع شود و مدتها بود که چنین کارهایی انجام نشده بود. و این انتظار و امید است که نسل جدید حوزه با تراث حوزه ارتباط برقرار کند و این قدم بزرگی است که احیای آثار بزرگان می تواند به همراه داشته باشد.

مدیر سابق حوزه های علمیه افزود: باید مجموعه هایی مثل پژوهشگاه را تشویق و حمایت کرد و ما از این کارهای بزرگ و فاخری که در مجموعه شما در حال انجام است مطلع بوده و آمادگی همکاری و حمایت از فعالیتهای شما و همکارانتان را داریم.

نایب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه گفت: در زمانه ما که شیعه هراسی یکی از پروژه های جدی دشمنان اسلام است بسنده کردن به تحقیق و احیا و همچنین انحصار آن در قم و ایران و یا لبنان به تنهایی رسالت شما را کامل نمی کند و شما باید سعی کنید آثارتان را در جاهای دیگر هم ببرید که باعث ترویج و تبلیغ آثارتان شود.

گزارش رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
پیش از سخنران آیت الله بوشهری، حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لکزایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، گزارشی اجمالی از تهیه موسوعه کلامی علامه محمدحسین کاشف الغطاء ارائه کرد.

وی با بیان اینکه آثار علامه کاشف الغطاء به دنبال طرح کلانی بود که از حدود ۲۰ سال پیش در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برنامه ریزی شده بود که آثار ده نفر از اعلام شیعه احیا شود و در این پروژه، نگاه خاصی به علمای عراق و لبنان و همچنین تثبیت نگاه تقریب و جهان اسلام و نگاه به علمای راهبردی جهان اسلام بوده است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: پیشتر موسوعه شهید اول و ثانی و همچنین شرف الدین و بلاغی کار شده بود و این کار جدید که موسوعه کلامی علامه شیخ محمدحسین کاشف الغطاء است، در ۱۴ جلد منتشر شده که دو جلد اول آن مدخل عام و همچنین درباره زندگی و اندیشه ایشان به طور کلی است و ۱۲ جلد دیگر آن مربوط به مباحث کلامی وی است.

دکتر لکزایی گفت: موسوعه فقهی ایشان در ۲۰ جلد در اوایل سال آینده و همچنین بخش سوم هم موسوعه شامل مباحث سیاسی و اخلاقی و ادبی ایشان در ۱۶ مجلد خواهد بود که در حال انجام برای مرحله سوم و بعد از رونمایی از موسوعه فقهی ایشان خواهد بود.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در خاتمه گفت: همه این موسوعه های سه گانه برای کنگره بین المللی علامه محمدحسین کاشف الغطاء آماده خواهد شد که قرار است در قم و نجف اشرف برگزار شود. /۹۲۴/د۱۰۳/ج
 

ارسال نظرات