۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴
کد خبر: ۵۵۲۹۹۳
کارشناس خانواده مطرح کرد؛

سرکوب احساسات بزرگ‌ترین تهدید برای زندگی زناشویی

استاد روان‌شناسی اسلامی با بیان اینکه سرکوب احساسات و تخلیه یکباره آن بزرگ‌ترین تهدید برای زندگی زناشویی است، گفت: انتخاب عنوان مناسب برای احساسات و بازگویی صادقانه آن از مهم ترین کلیدهای موفقیت در زندگی مشترک است.
ارتباط با همسر

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین جدیری، استاد حوزه علمیه قم در  شبستان نجمه خاتون(س) آستان مقدس حضرت معصومه(س) بهترین راهکار برای حل مشکلات زناشویی را گفت‌و‌گو عنوان کرد، گفت: گفت‌و‌گو دارای یک سری اصول است که رعایت این اصول می تواند به تعامل سازنده میان زن و شوهر کمک کند.

وی افزود: بیان صادقانه و شفاف احساسات به دور از هیجان زدگی یکی از راه های رسیدن به موفقیت در هنگام گفت‌و‌گو میان زوجین بوده؛ اما باید توجه داشت در هنگام گفت‌و‌گو در ابتدا باید نسبت به انواع احساسات شناخت پیدا کرد و پس از شناخت احساس درباره آن با همسر به گفت و گو نشست.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: همچنین در هنگام گفت و گو برای فهم احساسات طرف مقابل نباید درباره احساسات او متوسل به حدس و گمان شد بلکه باید به صورت شفاف از همسر درخواست شود که احساسات خود را بیان کند.

حجت الاسلام جدیری با بیان اینکه پس از شناخت احساسات باید برای آن یک نام و عنوان مناسب انتخاب کرد و بعد آن احساس را با طرف مقابل درمیات گذاشت، گفت: برای نمونه در هنگام نگرانی نباید به نگرانی عنوان عصبانیت را داد زیرا میان واکنش ناشی از نگرانی و عصبانیت تفاوت زیادی از سوی طرف مقابل وجود دارد و معمولا در هنگام بیان حس نگرانی برخورد طرف مقابل معقولانه تر شده و درک او از انسان افزایش می یابد.

حجت الاسلام جدیری خاطر نشان کرد: در زندگی زناشویی بهتر است که احساسات منفی مانند احساسات مثبت در قالب کلام بیان شود نه عمل زیرا معمولا زمانی که افراد گرفتار احساسات منفی هستند به جای کلام در ابتدا از خود عکس العمل نشان می دهند که این مسأله گویایی اهمیت کنترل احساسات منفی بوده و نشان می دهد که به کلام تبدیل کردن احساسات منفی کار دشواری است.

وی بیان کلامی احساسات منفی به جای بیان عملی آنر ا یکی دیگر از راهکارهای موفقیت در زندگی زناشویی عنوان کرد، افزود: بیان احساسات منفی موجب تخلیه روحی انسان شده و شدت هیجانات را کاهس مس دهد بنابراین  فرد در آرامش بیشتری می تواند مشکلات خود را با دیگران برطرف کند.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه سرکوب احساسات منفی و ذخیره کردن آنها  در درون خطرناک ترین مسأله برای زندگی زناشویی است، ادامه داد: زمانی که زن و شوهر احساسات منفی خود را در درونشان سرکوب می کنند زمانی که این احساسات و هیجانات به یکباره از سوی فرد بروز داده می شود اثرات بد و حتی در بعضی از مواقع اثرات غیر قابل جبران و بدون بازگشتی را بر فرد مقابل بر جای می گذارد.

حجت الاسلام جدیری خاطرنشان کرد: در هنگام بیان احساسات در زندگی زناشویی نباید طرف مقابل را مسؤول بروز احساسات منفی اعم از خشم، ناامیدی و نگرانی عنوان کرد بلکه باید تنها احساس منفی را با همسر خود در میان گذاشت.

وی یادآور شد: در زندگی زناشویی همواره باید به این موضوع توجه داشت که مسؤولیت احساسات خود را بپذیریم زیرا پذیرش مسؤولیت در قبال احساسات موجب می شود که در کمال آرامش و به دور از هیجان زندگی احساس و خواسته خود را با همسر در میان بگذاریم/968/پ۲۰۳/ی

ارسال نظرات