۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۹
کد خبر: ۵۵۳۰۳۶
در پی توهین وزیر خارجه؛

حمایت قاطع علما و جنبش‎های شیعه و سنی لبنان از نبیه بری

علما و روحانیان و جنبش و جمعیت های شیعه و سنی لبنان از توهین وزیر خارجه این کشور به رییس پارلمان به شدت انتقاد کردند.
نبیه بری رییس پارلمان لبنان

به گزارش خبرگزاری رسا، توهین جبران باسیل وزیر خارجه لبنان به نبیه بری رییس پارلمان این کشور با واکنش گسترده علما و روحانیان شیعه و سنی و همچنین جمعیت ها و  احزاب اسلامی این کشور مواجه شد.

جبران باسیل در کلیپی که روز گذشته منتشر شد از عملکرد نبیه بری انتقاد کرد و او را اوباش خواند.

این در حالی است که اکثر گروه های سیاسی اعتقاد دارند رییس پارلمان لبنان از عوامل اصلی وحدت اسلامی و حل مشکلات و بحران های این کشور به شمار می آید.

نبیه بری از حامیان و همپیمانان اصلی حزب الله لبنان به شمار می آید به گونه ای که چند ماه پیش در گفت و و با روزنامه الاتحاد گفت: من و سیدحسن نصرالله یک روح در دو بدن هستیم. 

تجمع علمای مسلمان: رقابت انتخاباتی نباید بهانه ای برای بی اخلاقی باشد 

تجمع علمای مسلمان در پیامی که پس از نشست هفتگی صادر شد، نوشت: نبیه بری رییس پارلمان یک مقام ملی و عربی و اسلامی بزرگ به شمار می آید و توهین به وی تحت هر شرایط و به هر بهانه ای غیرقابل قبول است.

در این پیام آمده است: سخنان جبران باسیل وزیر خارجه لبنان کاملا محکوم بوده و خروج از ادبیات سیاسی متعارف به شمار می آید. رقابت سیاسی نباید به دشمنی و استفاده از الفاظ زشت و غیراخلاقی منجر شود. سخنان جبران باسیل توهین به دولت محسوب شده و باید در قبال آن عذرخواهی کند.

علمای شیعه و سنی لبنان تصریح کردند: نسبت به تلاش برای به تعویق انداختن انتخابات پارلمان به وسیله چنین سخنانی به شدت هشدار می دهیم. جبران باسیل باید از نبیه بری رییس پارلمان و همچنین دوستداران وی عذرخواهی کند.

آنان اظهار داشتند که اگر حکمت مسؤولان جنبش امل و هوشیاری نیروهای امنیتی لبنان نبود، اوضاع کشور به خطرناک می شد.

تجمع علمای مسلمان بر لزوم دوری شهروندان خشمگین از حضور در خیابان ها تأکید کرده و ادامه دادند: میشل عون رییس جمهور باید با حکمت و بیداری وارد عمل شده و از بروز بحران جلوگیری کند چرا که وی حامی کشور و پدری برای همگان است و یک مرجع ملی به شمار می آید که نباید در چنین حوادثی سکوت کند.

این تجمع همچنین از جریان ملی آزاد لبنان که ریاست آن را جبران باسیل برعهده دارد، خواست با صدور پیامی به توضیح موضوع بپردازد تا اوضاع آرام شده، کشور از فتنه دور مانده و روابط با جنبش امل بهبود یابد.

آیت الله نابلسی: نبیه بری سد بزرگی در برابر فتنه است

آیت الله عفیف نابلسی امام جمعه صیدا در این باره گفت: کاهش سطح گفتمان سیاسی تا این اندازه در راستای منفعت طلبی و همچنین سوء استفاده انتخاباتی تاسف بار است.

وی افزود: متاسفانه اکثر لبنانی ها در حال تحمل درد فساد و سختی معیشت هستند و همواره به آینده ای امید دارد که عدالت و مساوت بر آن حاکم بوده و به دور از خشونت و تعصب و شست و شوی مغزی باشد.

این عالم لبنانی تصریح کرد: استفاده از لقب های ناپسند و توهین به یکی از مقامات سیاسی و معنوی بلکه هر انسانی با آموزه های دین مغایرت دارد.

وی بر لزوم تمسک به عقلانیت و حکمت و آرامش و دوری از برانگیختن احساسات طایفه ای تأکید کرد و اظهار داشت: نبیه بری سد بزرگی در برابر فتنه به شمار می آید اما متاسفانه هم اکنون با توهین غیراخلاقی و به دور از آداب سیاسی مواجه شده است.

آیت الله نابلسی ادامه داد: این توهین زمانی صادر شد که شیطان ها در دروازه وطن قرار گرفته تا فرصت مناسب برای ورود به کشور و تخریب و افساد و گسترش اختلافات بیابند.

شیخ صیب حبلی: سخنان جبران باسیل به دولت لبنان ضربه می زند

شیخ صهیب حبلی عضو تجمع علمای مسلمان از سخنان وزیر خارجه لبنان به شدت انتقاد کرد و گفت: این سخنان سبب پدید آمدن فتنه ملی و مذهبی می شود که هیچ کس نمی تواند آتش آن را خاموش کند. 

وی افزود: مساله مهم اینست که توهین صورت گرفته به گروه سیاسی انتساب دارد که به رییس جمهور وابسته است. این در حالی است که رییس جمهور به حکمت و مواضع ملی قاطع شهرت دارد.

این روحانی اهل تسنن ادامه داد: سخنان جبران باسیل به دولت به ریاست میشل عون و وحدت ملی ضربه می‎زند چرا که یکی از نمادهای ملی یعنی نبیه بری را هدف قرار داده است.

رییس حزب الفت بر لزوم اتخاذ مواضع از سوی جبران باسیل برای خاموش ساختن آتش فتنه تأکید کرد و اظهار داشت: سخنان جبران باسیل کاملا محکوم بوده و باید اقدامی انجام دهد که از درگیری و تنش جلوگیری کند.

وی تحرکات رخ داده در خیابان ها را نشان دهنده وجود خطر و لزوم تمسک به عقلانیت و بصیرت جهت محافظت از لبنان عنوان کرد.

شیخ ماهر عبدالرزاق: حضور نبیه بری در لبنان افتخارآمیز است

شیخ ماهر عبدالرزاق رییس جنبش اصلاح و وحدت تأکید کرد که نبیه بری یک شخصیت ملی بزرگی است که نقش مهمی در بنا و ثبات دولت و وطن ایفا می کند.

وی افزود: رییس پارلمان لبنان مردی در حد و اندازه وطن است و همه ملت به این مساله اذعان دارند.

این روحانی اهل تسنن اظهار داشت: لبنانی ها افتخار می کنند که یک مرد حکیم و با درایت و صبور و شجاع در این کشور وجود دارد و توهین به وی را محکوم و غیرقابل قبول می دانیم.

وی ادامه داد: لبنان با حمایت و احترام مردان بزرگ محافظت می شود و همگان باید به حکمت پایبند مانده و اختلافات را با گفت وگو و دوری از گفتمان خشونت طلب و فتنه آفرین حل و فصل کنیم.

سید علی عبداللطیف فضل الله: توهین به نبیه بری توهین به لبنان مقاوم است

سید علی عبداللطیف فضل الله رییس تجمع الفکر العاملی از کاهش سطح گفتمان سیاسی در اندازه بی منطقی و دوری از ملی گرایی و ارتباط بین فرزندان یک کشور ابراز تاسف کرد.

وی خاطرنشان ساخت: سخنان جبران باسیل وزیر خارجه لبنان علیه نبیه بری رییس پارلمان به معنای توهین به وحدت لبنان مقاوم و همه حریصان نسبت به حفظ قشرهای مختلف ملت لبنان است

سید علی عبداللطیف فضل الله ادامه داد: بیان چنین سخنانی از سوی وزیر که از ادب و اصول دیپلماسی و سیاسی به دور است، در شأن وزیر و رئیس یک جریان ملی نیست.

وی تصریح کرد: چنین مسائلی سبب سوق یافتن کشور به سوی پرتگاه ذهنیت طایفه ای شده و لبنان را وارد نزاع و جنگ های بیهوده می کند.

این روحانی لبنانی نسبت به خطرهای پروژه های صهیونیستی علیه این کشور هشدار داد و گفت: لبنان مقاوم باید حفظ شده و آن را برای مصالح طایفه ای و انتخاباتی در معرض خطر قرار ندهیم.

جنبش توحید اسلامی: توهین به نبیه بری تجاوز به خط قرمز است 

جنبش توحید اسلامی از نقش ملی بزرگ نبیه بری تقدیر کرد و افزود: وی در دوران سختی ها و مشکلاتی که لبنان در سال های اخیر با آن دست و پنجه نرم می کند، نقش بسیار مهمی ایفا کرد و

همواره در راستای نزدیک کردن دیدگاه ها میان گروه های سیاسی این کشور فعالیت می کند.

این جنبش افزود: نبیه بری و وظایف ملی بزرگ وی نه تنها خط قرمز بلکه خط ملی بزرگ و مهمی به شمار می آید که نمی توان از آن عبور کرد.

توحید اسلامی بیان داشت که تحولات روزهای اخیر و هجمه و توهین به نبیه بری یک امر غیرقابل قبول بوده و باید به شیوه های مناسبت درصدد جبران آن بود.

در بخش پایانی این پیام آمده است: همگان باید در گفتمان سیاسی به عقلانیت پایبند مانده و به نمایشنامه بحران آفرین پایان دهند. تمسک به وحدت و اعتماد و همبستگی و مساوات و مشارکت از اهمیت فراوانی برخوردار است.

شیخ حسن عبدالله: گفتمان سیاسی وزیر خارجه از ادبیات سیاسی به دور است

حجت الاسلام شیخ حسن عبدالله مسؤول فرهنگی جنبش امل توهین به رییس پارلمان را محکوم کرد و اظهار داشت: گفتمان سیاسی وزیر خارجه از ادبیات سیاسی به دور است و اوج انحطاطی را نشان می دهد که در شأن یک مسؤول نیست.

وی تأکید کرد که رییس جمهور لبنان مسؤولیت کنترل اوضاع و عدم ضربه خوردن به دولت را برعهده دارد و باید مسؤولیت خود را به خوبی انجام دهند.

این روحانی لبنانی ادامه داد: رئیس جمهور باید به نزاع رسانه ای و سیاسی پایان دهد زیرا لبنان تحمل بحران های بیشتر را ندارد بنابراین باید به سرعت وارد عمل شود.

وی اظهار داشت که نبیه بری در چارچوب محور مقاومت به حمایت از مسیحیان پرداخت، چهره قوی به لبنان داد و در کنار نیروهای امنیتی و نظامی ایستاد و به محافظت از قانون می پردازد.

شیخ احمد القطان: اشتباه وزیر خارجه با عذرخواهی تصحیح می شود

شیخ احمد القطان رییس جمعیت قولنا و العمل تأکید کرد که توهین وزیر خارجه به رییس پارلمان یک اشتباه بزرگ است که فقط با عذرخواهی علنی تصحیح می شود.

وی افزود: انتظار داشتیم از فرد مسؤولی نظیر جبران باسیل به عنوان وزیر لبنان، سطح سخنان خود را تا این حد پایین نیاورد و تنش مذهبی و طایفه ای به وجود آورد.

رییس جمعیت قولنا و العمل اظهار داشت: جبران باسیل می داند که نبیه بری یک ضمانت بزرگ برای ثبات و امنیت کشور است و همواره در راستای حفظ لبنان تلاش می کند.

وی محافظت از وحدت ملی و اسلامی و تقدیم مصالح و امنیت و ثبات لبنان را بر نتایج انتخابات خواستار شد و گفت: ما چشم انتظار مواضع حکیمانه رؤسای قوای سه گانه به ویژه میشل عون رییس جمهور به عنوان پدری برای همه لبنانی ها هستیم.

عضو تجمع علمای مسلمان: رقابت انتخاباتی نباید با توهین و ضربه زدن به دیگران همراه باشد

حجت الاسلام شیخ عباس زغیب عضو تجمع علمای مسلمان تأکید کرد که در شرایط کنونی باید زبان عقل و منطق بر جامعه مسلط شود نه زبان سطح نازل خیابانی که هیچ کمکی به کشور نمی کند.

وی افزود: به هیچ وجه قابل قبول نیست که مسؤولان تحت تاثیر سخن نادانان قرار گیرند و ما از همگان می خواهیم آرامش خود را حفظ کنند.

این روحانی لبنانی با محکومیت توهین رخ داده گفت: ما از جبران باسیل سوال داریم که آیا این توهین به صورت دفعه ای از زبان وی خارج شده است یا در راستای برنامه و سیاستی برای کشاندن لبنان به فتنه کوری که ریشه کشور را می سوزاند؟

وی رییس جمهور را به دخالت در این مساله فراخواند و ادامه داد: میشل عون باید به سرعت وارد عمل شود زیرا اگر این گفتمان ادامه یابد شاهد بازگشت کشور به حوادث تلخ خواهیم بود.

حجت الاسلام زغیب تصریح کرد: رقابت انتخاباتی نباید با زبان خشونت و توهین به شخصیت های محترم همراه باشد بلکه می توان با توجه به مصالح وطن و شهروندان و ارائه برنامه های اصلاحی به کسب آرای شهروندان پرداخت.

جبهه العمل اسلامی: برخی درصدد بازگشت لبنان به دوران جنگ داخلی هستند

جبهه العمل اسلامی لبنان از انحطاط اخلاقی و سیاسی کنونی در کشور ابراز تاسف کرد و نوشت: تعرض به یکی از نمادهای ملی بزرگ کشور که ضمانت امنیت لبنان به شمار می آید را به شدت محکوم می کنیم.

این جبهه اظهارات جبران باسیل وزیر خارجه لبنان علیه نبیه بری رییس پارلمان را بسیار خطرناک توصیف کرد.

در ادامه این پیام آمده است: سخنان زشت و عجیبی که از سوی وزیر خارجه علیه نبیه بری شنیدیم باید با عذرخواهی و توضیح و همچنین دیداری سریع اصلاح شود زیرا مسائل باید بر اساس حکمت و هوشیاری و مسؤولیت پذیری حل شوند.

العمل اسلامی رییس جمهور را به دخالت در این مساله فراخواند و تأکید کرد: میشل عون می تواند اشتباه صورت گرفته را حل و به صورت مستقیم در این مساله دخالت کند چرا که وی پدری برای همه لبنانی ها به شمار آمده و لبنان نیز وطنی برای همگان است.

این جمعیت ادامه داد: توهین به نبیه بری نتیجه تراکم اشتباهات گذشته ای است که جبران باسیل و دیگران در آن افتاده اند و برخی نیز درصدد سوء استفاده از اوضاع برای ضربه زدن به توافق های کشور هستند. 

در بخش پایانی پیام خاطرنشان شده است: بارها در گذشته و هم اکنون نیز یادآور شده ایم که توافق ملی و گفتمان عقلانی سبب تاسیس دولت قانون و آزادی می شود اما اصرار به بازگشت سیاسی به دوران جنگ داخلی بی نتیجه بوده چرا که دوران آن گذشته است.

انجمن اسلامی سنی: توهین به نبیه بری گسترش بحران را به دنبال دارد

انجمن اسلامی سنی لبنان نیز از نبیه بری به عنوان یک شخصیت ملی جامع و از ارکان اساسی در ثبات و همزیستی این کشور یاد کرد.

این انجمن افزود: توهین به رییس پارلمان را به شدت محکوم کرده و آن را توهین به همه لبنانی ها می دانیم. این روش کاملا در سمت مقابل اصلاح قرار داشته و بحران ها و شکاف و تهدید همزیستی ملی را به همراه دارد.

انجمن اسلامی سنی از میشل عون رییس جمهور لبنان خواست برای تصحیح این اشتباه و جلوگیری از پیامدهای آن با حکمت وارد عمل شود.

سخنگوی علمای فلسطین در لبنان: نبیه بری از عوامل ثبات در لبنان و منطقه است

شیخ محمد الموعد سخنگوی رسمی مجلس علمای فلسطین در لبنان نیز توهین به نبیه بری رییس پارلمان لبنان را محکوم کرد.

وی گفت: این توهین کاملا محکوم بوده و توهین به همه لبنانی ها به شمار می آید زیرا نبیه بری جایگاه والایی در لبنان و جامعه عرب و بین الملل دارد.

این روحانی فلسطینی افزود: نبیه بری یک شخصیت ملی بزرگ جامع است که نقش مهمی در ثبات لبنان و منطقه ایفا می کند.

وی چنین سخنانی را عامل گسترش شکاف و تفرقه برشمرد و نسبت به ضربه خوردن به وحدت ملی که نیاز ضروری لبنان است، هشدار داد.

شیخ الموعد نسبت به صبر و حکمت نبیه بری در برخورد با این بحران ابراز اطمینان کرد و اظهار داشت که این مشکل با همکاری نبیه بری و میشل عون نخست وزیر و سعد الحریری رییس جمهور حل و فصل خواهد شد./۹۸۰/ب۹۱۳/د

ارسال نظرات