مدارها و مسیرهای جذب در فرقههای انحرافی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمد قطبی رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، عصر امروز در سمینار علمی رد مدعی یمانی، در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، با بیان اینکه جریانهای انحرافی مدارها و مسیرهایی را انتخاب میکنند تا به اهداف خود برسند، گفت: یکی از این مدارها معنویت و مناسک است، یکی از نیازهای عادی بشر حس تعلق به مسائل فرا انسانی و تعلقات بیرونی است که برای انسان آرامش آفرین است.
وی در ادامه افزود: بهترین معنویت دین است و در کنار آن معنویت های دروغین نظیر جن گرایی و امثال اینها وجود دارد. مدار دومی که مرسوم است، سبک زندگی و عادت وارههای اجتماعی است، یک سری الگوها و هنجارهایی در متن زندگی افراد جامعه توسط جریانهای انحرافی به جریان انداخته خواهد شد تا در امتداد آنها به اهداف خود دستیابی پیدا کنند.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان خاطرنشان کرد: عادت وارههای اجتماعی و الگوهای رفتاری به دلیل تفاوتها و تعددهای سبک زندگی در عصر حاضر موجب شده است تا شناخت یک فرقه و سبک و مکتب و آیین به سادگی شناخته نشود. در حقیقت استفاده از سبک زندگی برای حضور در عرصه زندگی و جذب قوه ادراک و تداعی انسان مداری است که فرقهها از آن استفاده میکنند.
حجت الاسلام قطبی با اشاره به ورود غیرمحسوس برخی نشانههای برخاسته از مکاتب فکری در زندگی اشخاص، تصریح کرد: زمانی که این نشانه در طولانی مدت همراه یک کودک یا نوجوان باشد تداعی کننده لحظههای خوب زندگی او و بخشی از هویت او خواهد شد که طبعا آموزهها و یافتههای فکری آن نشانه و نماد به زندگی شخص منتقل خواهد شد.
وی استفاده از مدار اندیشه و تفکر را یکی دیگر از مدارهای جذب فرقهها و جریانهای انحرافی برشمرد و اظهار کرد: برخی افرادی که تصور میکردند نخبه هستند و در مدار فکر و عقل و خرد قرار داشتند به خاطر این نوع تفکر خود جذب این فرقهها شدهاند. مدار دیگر خشونت و ارعاب و تهدید است که برخی فرقهها نظیر داعش با ورود بر این مدار در تلاش هستند به حیات خود ادامه دهند وفرصتی برای ظهور و بروز تفکرات و اندیشه خود داشته باشند.
تشکیل شبکههای مویرگی برای جذب جامعه به سمت فرقه انحرافی
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تشکیل محافل کوچک و تشکیل شبکه مویرگی گسترده را از مسیرهای فرقههای انحرافی دانست و خاطرنشان کرد: محافلی وجود دارند که اساسا برای یک فرقه انحرافی تشکیل شدهاند و یا اینکه بعدا به انحراف کشیده شدهاند و اگر در محافل دینی هشیاری و دقت نظر کافی نباشد این موضوع ممکن است به وقوع بپیوندد به ویژه در میان خانما این موضوع شیوع بیشتری دارد.
وی شبکههای اجتماعی را دیگر مسیر فرقههای انحرافی عنوان کرد و گفت: جذب از طریق فضای مجازی راهبردی است که در راستای نشر و ترویج تفکرات فرقهها صورت میگیرد و به نوعی یک فرقه سازی مجازی انجام میشود، مبلغین فرقههای انحرافی از طریق این فضای مجازی میتوانند همواره مردم را در دسترس داشته باشند و با آنها ارتباط بگیرند و موجب جذب افراد به فرقههای انحرافی شوند.
حجت الاسلام قطبی با تأکید بر اثرگذاری تبلیغ چهره به چهره در جذب و پاسخ به سؤالات و شبهات و صیانت از جامعه، تصریح کرد: در بدنه علمی و فکری حوزه علمیه طلاب و روحانیون عالم و خوش فکر و توانمندی هستند که میتوانند افزون بر پاسخگویی به شبهات فرقههای انحرافی آنها را مورد هجوم قرار دهند و مانع اثرگذاری این جریانات بر افکار عمومی شوند./1304/پ203/ب1