۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰
کد خبر: ۵۵۴۰۱۶
رییس اداره اوقاف و امور خیریه اردبیل:

موقوفات با نیازهای روز جامعه فاصله نگیرد

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اردبیل گفت: موقوفات نباید با نیازهای روز جامعه فاصله بگیرد تا این عمل خداپسندانه با نیازسنجی صحیح از خلأها و کمبودهای موجود انجام پذیرد.
وقف مسجد

به گزارش خبرگزاری رسا، بهروز خدایی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات اداره اوقاف و امور خیریه استان اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: موقوفات انجام پذیرفته نباید با نیازهای روز فاصله بگیرد تا این عمل خداپسندانه با نیازسنجی صحیح از کمبودها و خلاء‌های موجود در بخش‌های مختلف جامعه انجام پذیرد.

وی با اشاره به اینکه نمی‌توان هیچ گونه تغییری در وقف‌نامه‌ها انجام داد، افزود: موقوفات انجام پذیرفته تنها در مسیری که وقف‌کننده آن را صلاح دانسته و تأیید کرده است، صرف می‌شود و چنانچه غیر از این عمل شود اقدام غیرقانونی و خلاف موازین شرعی انجام پذیرفته است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اردبیل تصریح کرد: مشاورانی که در سازمان اوقاف و امور خیریه فعال هستند، با انجام نیازسنجی مناسب از مسائل مورد نیاز در جامعه، در پی ارائه مشاوره‌های مناسب و انجام نقش مشورتی خود هستند تا موقوفات در مسیر صحیح و مورد نیاز صرف شوند، هرچند تصمیم‌گیری نهایی با واقفین خواهد بود.

خدایی ادامه داد: اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اردبیل در راستای عمل به وظایف عمرانی خود در بقعه متبرکه سیدصدرالدین به مساحت 3 هزار متربغ اعتباری بالغ بر 500 میلیون تومان تخصیص داده و این میزان اعتبار در امامزاده صالح بالغ بر 200 میلیون تومان درنظر گرفته شده است.

سامانه جامع موقوفات به صورت ملی اجرا می‌شود

وی یادآور شد: با هدف احیای موقوفات، مجتمع خدماتی و تجاری در میدان پلیس اردبیل در نظرگرفته شده و زائرسرای شهرستان سرعین نیز در مساحت هزار و 500 متر مربع در حال احداث است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اردبیل گفت: طرح جامعی برای 10 بقعه متبرکه در اردبیل برنامه‌ریزی شده که پروژه‌های عمرانی بر اساس آن تحقق پیدا می‌کنند.

خدایی ادامه داد: برای شفافیت درآمد و سود موقوفات، سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه درنظر گرفته شده که به صورت ملی در سراسر کشور اجرا می‌شود.

برگزاری مسابقات قرآنی با حضور 3500 نفر در اردبیل 

وی به اهمیت برگزاری مسابقات و رویدادهای مختلف فرهنگی و قرآنی در طول سال اشاره کرد و گفت:  در روز 10 اسفندماه سال‌جاری مسابقه حفظ و مفاهیم قرآن کریم در شهرستان اردبیل برگزار خواهد شد که طی فراخوان اعلام شده 3 هزار و 500 نفر از این شهرستان اقدام به ثبت‌نام کرده‌اند.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اردبیل ادامه داد: این مسابقات در 24 رشته و 4 موضوع حفظ قرآن؛ ترجمه و مفاهیم قرآن، تدبر در قرآن، معارف اهل بیت (ع) شامل مفاهیم نهج‌اللاغه، صحیفه سجادیه و خطبه فدکیه و انس با قرآن برگزار خواهد شد.

خدایی از درنظر گرفته شدن بیش از 3 هزار جایزه نفیس به نفرات برگزیده مسابقات قرآنی اشاره کرد و اظهار داشت: از لحاظ میزان افراد ثبت‌نام کننده، اردبیل موفق به کسب رتبه هفتم کشور شده و این موضوع حاکی از علاقه‌مندی و توجه ویژه به حضور در چنین رقابت‌های فرهنگی و مذهبی در شهر اردبیل است.

وی در ادامه به طرح‌های شاخص انجام پذیرفته اشاره کرد و یادآور شد: در قالب طرح مهر تندرستی به 300 نفر از بیماران نیازمند حمایت‌های لازم انجام پذیرفته و طرح ضیافت الهی در 8 بقعه و طرح ولایت نبوی نیز در 9 بقعه انجام پذیرفته است.

بقاع متبرکه به قطب‌‌های فرهنگی کشور تبدیل شوند

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اردبیل با اشاره به اینکه در سال جاری 27 وقف جدید ثبت شده است، بیان کرد: برپایی خیمه‌های معرفت و پاسخگویی به سؤالات شرعی مراجعه‌کنندگان از جمله برنامه‌های فرهنگی بوده که در طول سال و در مناسبت‌های مختلف در بقاع متبرکه انجام می‌شود.

خدایی ادامه داد: بقاع متبرکه باید به قطب شاخص فرهنگی تبدیل شوند و سازمان اوقاف و امور خیریه به صورت ملی توجه ویژه‌ای را نسبت به عملیاتی شدن این موضوع در نظر گرفته است./۹۶۹/د102/ب1

منبع: فارس

ارسال نظرات