۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۵۵۴۵۱۰
مجموعه یادداشت انقلاب اسلامی(۱۱)

انقلاب مقاومت؛ انقراض استکبار

ایستادگی در برابر ظلم ۷۰ ساله به ملت فلسطین و برخورد تمام عیار با مظاهر کفر و نفاق و تقویت جبهه مقاومت اسلامی از لوازم استکبارستیزی است و اگر جز این باشد استمرار و استقامت انقلاب اسلامی ناکام خواهد ماند.
انقلاب اسلامی

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، استکبار در لغت به معنای خود بزرگ بینی، خود را بزرگ پنداشتن و بزرگی خود را به رخ دیگران کشیدن است. برتری جویی و کبرورزیدن، از دیگر مضامینی است که از این واژه به دست می آید. اما در اصطلاح، این لغت بیشتر به سلطه جویی، استعمار و استثمار معنا می شود. (منصور پویا، علی علیه السلام و استکبار، تهران، سازمان تبلیغات اسلامی، 1379، چ 1، فصل 1.)

 استکبار سابقه ای به قدمت آغاز خلقت انسان دارد و از همان روز که شیطان از سجده در مقابل حضرت آدم(ع) امتناع کرد سنگ بنای این جریان را پی ریزی کرد.

انقلاب اسلامی ایران در میان همه انقلاب های جهان، تنها نهضتی است که با هدف مبارزه با مستکبران عالم صورت گرفت و هرآنچه در سایر انقلاب ها اتفاق داد چندان رنگ و بوی «تقابل با استکبار» را نداشت.

اندیشه تاریخی امام راحل درباره هدف نهایی مبارزه

بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی با بیان این که هدف نهایی ما اجرای اسلام است فرموده است: «الآن وقتى است كه ما بخواهيم اين كشور را از اين آشفتگي‌هايى كه دارد نجات بدهيم، بايد همه وجهه نظر را به اسلام بكنيم؛ تمام مقصد اسلام باشد. اسلام است كه مى‏‌تواند ما را به سعادت دنيا و آخرت برساند. اسلام است كه براى ما آزادى ـ يك آزادى سالم، آزادى صحيح ـ تأمين مى‏ كند. اسلام است كه مى‏ تواند ما را مستقل كند. اسلام است كه مى‏ تواند روح ما را قوى كند، و به تبع آن جسم ما هم قوى بشود. ما همه الآن محتاج به اين هستيم كه در اين آشفتگي هايى كه البته بعد از هر انقلاب آشفتگي ها هست و بحمد اللَّه انقلاب ايران يك انقلابِ كم آشفتگى است آشفتگى هست؛ اما نه مثل آنها كه در جاهاى ديگر، انقلابات ديگر بوده است. انقلاب‏ روسيه‏ و انقلاب فرانسه ضايعاتش خيلى بوده است.» صحيفه امام، ج‏7، ص: 542

صلح و صلاح جهان در گرو انقراض مستکبران

به عبارتی دیگر فقدان باید عامل تدوام انقلاب ها را گسترش روحیه استکبار ستیزی دانست و به هر میزان که این موضوع کمرنگ باشد حرکت به سوی جلو با کمترین سرعت و بیشترین تلفات مواجه خواهد شد.

امام خمینی رحمت الله علیه در جای دیگری پیوند مستضعفین را برای نابود ساختن فساد را بسیار مهم می دانند و می گویند «سلامت و صلح جهان بسته به انقراض‏ مستكبرين‏ است؛ و تا اين سلطه طلبان بى‌‏فرهنگ در زمين هستند، مستضعفان به ارث خود كه خداى تعالى به آنها عنايت فرموده است نمى‏ رسند.» صحيفه امام، ج‏12، ص: 145

استکبار مانعی بزرگ در راه تحقق تمدن اسلامی

انقلاب اسلامی ایران در سال 57 آغازی بود برای پیمایش یک مسیر سراسر فراز و نشیب که در نهایت به تحقق تمدن اسلامی منجر خواهد شد. در این مسیر مانع بزرگی را هم باید پشت سر بگذاریم تا به هدف نهایی که برپایی حکومت مستضعین و صالحین است برسیم. وعده خداوند صادق است که فرمود اگر یاری کنید خدا را، او نیز شما را کمک خواهد کرد و اینک رسالت مسلمانان جهان ایجاد و حفظ اتحاد است. همیاری مسلمانان در این کره خاکی تنها راه شکست استکبار است‌. به فرموده امام راحل عظیم الشأن ما «تا سلطه طلبان بی فرهنگ در زمین هستند مستضعفین به ارث خود که خدای تعالی به آنها عنایت فرموده است نمی رسند».

مستکبران دیروز و امروز

دیروز فرعون زمانه موسی علیه السلام، مستکبر عالم بود و امروز آمریکا و رژیم غاصب و جنایتکار صهیونیستی.

قرآن کریم در وصف فرعون می فرماید: «او از راه اختلاف افکنی میان مردم زمانه اش توانست بر آنها مسلط گردد برای این که مردم نتوانند بر ضد او قیام کنند و سرنگونش سازند. سوره قصص آیه 4» خداوند متعال در ادامه شرح حال فرعون با یک واژه آشنا از او یاد می کند. تعبیری که کلید واژه رهبران الهی در مقابله با دشمنان خدا است. پروردگار عالم می فرماید: «إنه کان من المفسدین» فرعون با دسته دسته ساختن مردم و سلطه ظالمانه بر روی زمین فساد ایجاد کرد و هرکسی که بخواهد به وسیله تفرقه افکنی در میان مردم به حکومت برسد قطعا مفسد است و فرعون زمانه اش خواهد بود. فرعون زمانه ما نیز آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی هستند که حامیان تمام عیار تروریست و خوارج روزگارند و تا نابود نشوند سلامت و صلح به جهان بازنخواهد گشت.

 انقلاب اسلامی ایران با استکبارستیزی معنا می شود و تفاوت بزرگی دارد با انقلاب هایی که برای نان صورت گرفت. به فرموده رهبر حکیم و فرزانه انقلاب «در ماجرای انقلاب روسیه مردمی را که برای نان - نان به معنای واقعی، یعنی قرص نان - شورش کرده بودند، علیه حکومت تحریک کردند. به عبارت دیگر، اگر در آنجا نان پیدا می‌شد و به مردم می‌دادند می‌خوردند، شورش تمام شده بود! این، حادثه‌ی روسیه بود.» ۱۳۹۶/۰۳/۰۷ 

ایستادگی در برابر ظلم ۷۰ ساله به ملت فلسطین و برخورد تمام عیار با مظاهر کفر و نفاق و تقویت جبهه مقاومت اسلامی  از لوازم استکبارستیزی است و اگر جز این باشد استمرار و استقامت انقلاب ناکام خواهد ماند./۸۴۱/ی۷۰۴/س

حجت الاسلام محمدهادی سمتی، پژوهشگر حوزه علمیه قم

ارسال نظرات