۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۴
کد خبر: ۵۵۵۱۸۷

کتاب پایبندی به قرآن رونمایی شد

در مراسم رونمایی از پژوهش های قرآنی وضعیت قرآنی شهر تهران که صبح امروز در سازمان دارالقرآن برگزار شد وضعیت سطح روخوانی قرآن در تهران نامطلوب گزارش شد.
مراسم رونمایی از کتاب پایبندی به قرآن

به گزارش خبرگزاری رسا، مراسم رونمایی از کتاب پایبندی به قرآن با موضوع یافته های پیمایش حیات قرآنی در شهر تهران با حضور مهدی قره شیخلو رئیس سازمان دار القرآن و جمعی از مسئولان و فعالان قرآنی امروز ۲۵ بهمن ماه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مهدی قره شیخلو رئیس سازمان دارالقرآن با اشاره به حماسه ۲۲ بهمن گفت: امسال هم مردم نشان دادند که در هر شرایطی پای نظام و انقلاب می ایستند.

وی با بیان اینکه در طول این سالها فعالیت‌های قرآنی در تمامی حوزه ها نسبت به قبل انقلاب رشد قابل توجهی داشته است افزود: افزایش تعداد حافظان و قاریان قرآنی و وجود نهادهای قرآنی مختلف نشانگر رشد در این حوزه است اما شاید در حوزه های پژوهشی دچار غفلت بودیم و بسیاری از برنامه ها پایبند به تجارت شخصی است.

وی با اشاره به لزوم توسعه پژهش های قرآنی خاطر نشان کرد: با پژوهش بهتر میتوانیم به توسعه فرهنگ قرآنی امیدوار باشیم. اکنون نیاز قرآنی مردم نسبت به دهه های ۶۰ و ۷۰ متفاوت شده است بر همین اساس باید نیازسنجی شود تا بتوانیم به نیاز های مردم پاسخ دهیم.

رئیس سازمان دار القرآن با بیان اینکه پژوهش توسط سازمان تبلیغات اسلامی صورت گرفته است خاطر نشان کرد: این پژوهش در سطح شهر تهران انجام شده و بهتر است با حمایت مسئولان در سطح ملی انجام شود چرا که در برنامه های قرآنی نیازمند پیوست پژوهش های قرآنی داریم.

قره شیخلو افزود: ما دست نیاز دراز میکنیم و کمک می طلبیم تا مدل های دیگر با فراگیری ملی انجام شود و بر اساس پژوهش های قرآنی اقدام به برنامه ریزی کنیم.

در ادامه فروغی مدیر اجرایی پژوهش پایبندی به قرآن کریم اظهار داشت: از سال ۱۳۸۳ در دفتر پژوهش های کاربردی سازمان تبلیغات, کلان موضوع دینداری را در حوزه اجتماعی در دستور کار قرار دادیم که ریز موضوعاتی را برای آن تعریف کردیم که مهترین آن ها ممکن بودن یا نبودن سنجش دینداری بود.

وی با بیان اینکه دینداری در چند بخش است افزود: حوزه اعتقادی, عواطف, مناسک رفتاری, پیامدها و آگاهی و دانش در حوزه دین مهمترین گویه های این پژهش بود که در پژوهش سنجش دینداری در سال ۸۶ نمونه اماری از بین مرکز ۵ استان بود و سال گذشته موج دوم دینداری را در سطح کشور انجام دادیم که نتایج آن حاصل شده است اما هنوز اطلاع رسانی نشده است.

فروغی به پژوهش های پیشین در حوزه معارف اشاره کرد و گفت: یکی از ریز موضوعات در پژوهش های گذشنه پوشش و حجاب زنان ایران بود که در چند مرحله یعنی استان تهران پنج استان و در سطح ملی انجام شد. همچنین پژوهشی در زمینه عوامل موثر بر نفوذ اجتماعی روحانیت صورت گرفت.

وی با بیان اینکه ما در مساله سبک زندگی به دلیل فقر دانشی نتوانستیم پژوهشی داشته باشیم خاطر نشان کرد: در فعالیت فرابخشی و درون بخشی و بین دستگاهی چند موضوع در دستور کار قرار گرفته به طور مثال در سال ۹۴ در اجلاس سراسری نماز مقرر شد نماز و تعالی فرهنگی مد نظر قرار گیرد که بحث علمی آن بر عهده معاونت پژوهشی بود. سال ۹۳ نیز به پیشنهاد معاونت پژوهشی دارالقرآن مقرر شد پژهشی در حوزه قرآن انجام شود اما در آن سال به دلیل تغییر مدیریت پژوهشی دارالقرآن این امر محقق نشد اما پس از مدتی پژوهش آغاز و شورای سیاستگذاری با حضور مسؤولان شکل گرفت.

فروغی به اهمیت مدل پژوهش اشاره کرد و افزود: برای پژوهش لازم بود که از یک مدل منسجم علمی و چارچوب مفهومی استفاده کنیم بر همین اساس زمانی برای این امر صرف شد که در نهایت از مدل دینداری در پژوهش قرآنی استفاده کردیم.

وی با اشاره به اهمیت نمونه گیری در قوت پژوهش خاطر نشان کرد: در این پژوهش تهران به ۱۰ منطقه و سه شاخص سرمایه اقتصادی و تحصیلات و مهاجرت تقسیم شد و نمونه آماری ۱۲۰۰ نفر از مردم شهر تهران بود.

فروغی با بیان اینکه در بحث پیامدهای معطوف به قرآن این پژوهش ۱۲ سنجه پیش بینی شده است تصریح کرد: فراغت معطوف به قرآن در سه بخش فراغت معطوف به مطالعات مکتوبات قرآنی, استفاده از رسانه های تصویری مدرن و محصولات صوتی و تصویری تقسیم شده است. یکی دیگر از ابعاد پژهش عواطف معطوف به قرآن است که این بُعد نیز به ۱۲ سنجه تقسیم شد و آگاهی و دانش قرآنی نیز در پژوهش مدنظر قرار گرفته است. البته در این پژوهش بعد دانشی را به عنوان سنجه قرار ندادیم.

وی با اشاره به اینکه هدف پژوهش این است که برنامه ریزی بر اساس پژوهش باشد نه اطلاعات شخصی گفت: ما بالاترین سرمایه را داریم بنابراین علاوه بر ارتقای آن باید از موانع رشد فعالیت‌های قرآنی جلوگیری کنیم.

فروغی با بیان اینکه کسی که با قرآن مانوس است با فرد عادی و حتی متوسط متفاوت است گفت: بر اساس پژوهش بیشتر افراد تاحدودی اعمال خود را با قرآن معطوف می سازند و در گویه فراغت معطوف به قرآن هم تعداد کمی از افراد با قرآن انس می‌گیرند. همچنین مقیاس دانش قرآنی پاسخ نمونه اماری خوب و بسیار خوب به طور یکسان بود.

وی با اعلام آماری به دست آمده از این پژوهش وضعیت روخوانی سطح شهر تهران را نامناسب دانست و افزود:در این پژوهش سطح قرائت قرآن کریم با توجه به صفحاتی از قرآن که در اختیار نمونه های آماری قرار داده می شد ۵۲ درصد از سطح روخوانی ضعیف، ۱۹ درصد روخوانی متوسط و۱۲ درصد روخوانی خوب بهره مند بودند.

در انتهای این مراسم معارفی به عنوان نماینده دانشگاهیان و حجت الاسلام حشمتی به عنوان مهمان از این کتاب رونمایی کردند./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: مهر

ارسال نظرات